• aomj

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Tänkte att vi kunde starta en tråd för oss som använder NaturalCycles Plan, dvs. i syfte att lyckas bli gravida :)

Jag har tagit tempen i ca. en månad nu, hoppas såklart att det tog sig direkt men antagligen är det önsketänkande, haha. Dock så ändrades ägglossningen i appen efter hand och sköts fram nån dag, men det är väl så i början.

Nån annan som använder NaturalCycles? Eller nån som använt det och blivit gravida? :) Är nyfiken på hur det funkat för andra! :) 

• Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles
  • Mandelblomman
    Kungsbacka skrev 2022-05-10 22:35:58 följande:
    Åh kul att vi har samma bim dag! Alltså aaah jag vet! Blir också helt tokig och vill testa nu nu nu, men vill samtidigt inte få upp hoppet för mycket. Svår balans det där! Vilka tester kör du med? Jag har några stickor av rfsu här hemma, men har hört i andra trådar att de inte är så bra? Funderar på om jag ska köpa andra istället? 
  • amandakollb
    Symetrical skrev 2022-05-10 06:39:24 följande:
    Det skulle det kunna vara! :D
    Ser att du tagit tempen avvikande tider äl+ 3 och 11. Var det tidigare eller senare? Tipsar än en gång om att använda omräknare för att få mer ackurat mätning de dagar man tempar innan eller efter vanliga tiden :)
    https://www.whenmybaby.com/basalbodytemperature.php
    Hej, måste hoppa in här och fråga, hur ser du att man tempat olika tider? Jag tror att jag har det, men fattar inte hur jag ser det i min graf, vill du hjälpa förklara?:D 
  • Symetrical
    amandakollb skrev 2022-05-11 06:20:46 följande:
    Hej, måste hoppa in här och fråga, hur ser du att man tempat olika tider? Jag tror att jag har det, men fattar inte hur jag ser det i min graf, vill du hjälpa förklara?:D 
    Det är då tempen blir som en trekant istället för ifylld ring :) Titta på en dag där du har en ifylld ring och så utgår du från den tiden som normaltid och sen kan man lätt justera de andra temparna! Förenklat kan man säga att en timme tidigare tempning ger 0,1 grad lägre och en timme senare ger 0,1 grad högre. Det gör ju inte så mycket om det inte skiljer mer än så och att det jämt är åt samma håll, men är det ibland en timme innan och ibland en timme efter blir ju diffen typ 0,2 vilket ju kan spela lite större roll! Plus att ff har lättare att sätta ut definitiv äl ifall den inte har en massa osäkra mätningar Solig
  • Kungsbacka
    Mandelblomman skrev 2022-05-10 22:50:24 följande:
    Åh kul att vi har samma bim dag! Alltså aaah jag vet! Blir också helt tokig och vill testa nu nu nu, men vill samtidigt inte få upp hoppet för mycket. Svår balans det där! Vilka tester kör du med? Jag har några stickor av rfsu här hemma, men har hört i andra trådar att de inte är så bra? Funderar på om jag ska köpa andra istället? 
    Hehe jag ska erkänna att jag var väldigt nära att testa mig imorse pga tempen steg fint imorse men så var jag snabb med att kissa så jag inte skulle ?hinna? testa mig. Man får ha sina knep haha! Innan ÄL+10 ska jag hålla mig till om tempen fortsätter ovanför linjen. Jag kör med några dåliga, billiga tester från Amazon. One step tror jag de heter. De ska vara superkänsliga men är sämst. Testade med CB early prediction förra cykeln & fick då reda på att jag var gravid men det slutade som en tidigt missfall/kemisk graviditet. Är därför lite rädd för att testa mig tidigt med så pass känsliga tester..Hursom, nya tag denna cykel & hoppas på plus för oss båda nu till helgen. Idag är jag på ÄL+8, vart är du? När ska du testa dig? 
  • amandakollb
    Symetrical skrev 2022-05-11 07:27:33 följande:
    Det är då tempen blir som en trekant istället för ifylld ring :) Titta på en dag där du har en ifylld ring och så utgår du från den tiden som normaltid och sen kan man lätt justera de andra temparna! Förenklat kan man säga att en timme tidigare tempning ger 0,1 grad lägre och en timme senare ger 0,1 grad högre. Det gör ju inte så mycket om det inte skiljer mer än så och att det jämt är åt samma håll, men är det ibland en timme innan och ibland en timme efter blir ju diffen typ 0,2 vilket ju kan spela lite större roll! Plus att ff har lättare att sätta ut definitiv äl ifall den inte har en massa osäkra mätningar Solig
    åh tack för detta!! visste faktiskt inte ens att man kunde ställa in tiden men såg nu i appen att det kunde man ju, det ska jag absolut börja med. har tänkt på de själv också att det borde bli missvisande med olika tider, ibland tempar jag vid 05 och ibland vid 07 (har en ettåring hemma som inte sover så bra så får en del uppvak under natten). tusen tack!! :) ska börja använda den sidan där man kunde justera tempen utifrån vilken tid man tempar. 
  • Mojsan09
    Symetrical skrev 2022-05-10 06:39:24 följande:
    Det skulle det kunna vara! :D
    Ser att du tagit tempen avvikande tider äl+ 3 och 11. Var det tidigare eller senare? Tipsar än en gång om att använda omräknare för att få mer ackurat mätning de dagar man tempar innan eller efter vanliga tiden :)
    https://www.whenmybaby.com/basalbodytemperature.php
    Tack för länken! Äl+3 var 1,5 timme senare, medans äl +11 var en timme tidigare. Så då räknar man bara ut den justerade tempen och lägger in den istället? Brukar du göra någon notering om det?
  • Symetrical
    amandakollb skrev 2022-05-11 08:43:05 följande:
    åh tack för detta!! visste faktiskt inte ens att man kunde ställa in tiden men såg nu i appen att det kunde man ju, det ska jag absolut börja med. har tänkt på de själv också att det borde bli missvisande med olika tider, ibland tempar jag vid 05 och ibland vid 07 (har en ettåring hemma som inte sover så bra så får en del uppvak under natten). tusen tack!! :) ska börja använda den sidan där man kunde justera tempen utifrån vilken tid man tempar. 
    Så lite så! Blev själv så glad när jag fick tipset om den sidan, så klart man vill dela med sig :D
    Mojsan09 skrev 2022-05-11 09:47:05 följande:
    Tack för länken! Äl+3 var 1,5 timme senare, medans äl +11 var en timme tidigare. Så då räknar man bara ut den justerade tempen och lägger in den istället? Brukar du göra någon notering om det?
    Nej, jag brukar oftast inte göra någon anteckning om det, utan ställer bara om tiden till ?rätt? :)
  • amandakollb
    Symetrical skrev 2022-05-11 09:54:24 följande:
    Så lite så! Blev själv så glad när jag fick tipset om den sidan, så klart man vill dela med sig :D
    Mojsan09 skrev 2022-05-11 09:47:05 följande:
    Nej, jag brukar oftast inte göra någon anteckning om det, utan ställer bara om tiden till ?rätt? :)
    jaa så bra verkligen!! :) 

haha finns det några andra smarta knep med ff? såg tex att bilden som mojsan la ut här ovanför att coverline och förmodad ägglossning var helstreckade linjer medan för mig så är de som prickade linjer, vad beror det på? 
  • Symetrical
    amandakollb skrev 2022-05-11 12:23:19 följande:
    jaa så bra verkligen!! :) 

haha finns det några andra smarta knep med ff? såg tex att bilden som mojsan la ut här ovanför att coverline och förmodad ägglossning var helstreckade linjer medan för mig så är de som prickade linjer, vad beror det på? 
    De prickade linjerna är säkert pga just tempar tagna vid avvikande tidpunkter och ff därför inte vågar säga säkert när äl inföll. Sen är det bra att lägga in positivt ältest om man använder sig av såna och vilken typ av sekret man har. W och ew är fertila, så lägger du in det kring förmodad äl blir ff mer säker :)
  • Mojsan09

Lade in de justerade temperaturerna, det jämnade ut kurvan lite. Var dock ingen implantationsdipp, fick mensen idag Rynkar på näsan

Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles