• Bullen2015

Flera tanter som är på smällen 2015 ;)

Hej hej
    Tänkte se om det är fler 40+ som väntar liten i år? Själv är jag 41år... Vad har ni för tankar om allt? Hur har ni tänker göra med fosterdiagnostik? Någon som vet något om NIPD??? Vad kostar det? Vart i Stockholm kan man göra det? Går det att lita på? Eller är det bara en sannolikhet? Här blir det fostervattenprov om inte NIPD går att fixa... Har ni hittat en bra mvc? Nu har jag förhoppningsvis hittat rätt :) Har både lite förhöjt TSH 3.0 (innan höjning av levaxinet), är också Rh-negativ och har dessutom har jag en tailgut cysta (som jag vill att dom håller koll på) så vill komma till special mvc... Många tankar har man ju i denna ålder och mycket kan hända på vägen... Men jag känner mig mycket mognare för att bli mamma nu... Så det känns helt rätt :)))) 

• Svar på tråden Flera tanter som är på smällen 2015 ;)
  • Bullen2015
    Preacher skrev 2015-09-08 18:05:01 följande:

Hej alla tanten, 

Här är en till som kommer hinna fylla tant innan bebis kommer. Blir 40 i December och har BF 17:e Mars. 

Idag gjorde jag ultraljudet för KUB testet. Får resultatet senare i veckan så håller tummarna på att det ser bra ut. Underbart att få se bebis igen! Hade en större blödning för två veckor sen men idag syntes inga spår av den, skönt! 

Funderar oavsätt på att göra blodprovet (trots att det kostar skjortan här i Spanien) så att de vanlligaste kromosomsjukdomarna kan avskrivas. Gillar inte idén på fvp men jag har inte bestämt mig än. Beror lite på KUB resultatet. 

Bor i Spanien sedan snart 16 år och har en dotter på nyss fyllda 2 år. 

Kram på er alla! 

R

Välkommen :))) Ingen kul med blödningar, skönt att allt är lugnt :) Härligt att få se grodan :))) Själv har jag varit tre gånger ;) Gjort fvp.. Är ni i v 27 :)))

Kraaaam :)))
  • riparbella

Hej! Är det någon som gjort nipt här? Jag gjorde det för en vecka sedan och kan inte tänka på något annat än provsvaret. Är 38 år och väntar nummer tre i slutet av mars.

• Brinkly
    Nissesmamma skrev 2015-09-08 14:31:46 följande:

Hej alla o välkomna alla nya!

Har varit på ett andra ultraljud, denna gång var maken med. Åhh så härligt det är att se att allt är bra där inne! Den lille/lilla passade på att vifta lite med både armar och ben. Avvaktar dock NIPT och vecka 12 innan jag kan andas ut helt och hållet pga min ålder och tidigare MA som konstaterades i vecka 12.

BF 11 april 2016. Jag fyller 42 i mars.

Kram

Nissesmamma, har jag frågat detta innan? Fick du betala ditt Nipt själv?

Och grattis till att allt såg bra ut!
  • Brinkly
    riparbella skrev 2015-09-08 18:48:35 följande:

Hej! Är det någon som gjort nipt här? Jag gjorde det för en vecka sedan och kan inte tänka på något annat än provsvaret. Är 38 år och väntar nummer tre i slutet av mars.

Betalade du själv?
  • Brinkly

Jag tänker göra Nipt. Hörde att det skulle bli gratis i Stockholm för oss över 40. Annars är det gratis om man får sämre än 1/200 på Kub. Jag tänker göra det hur som men ev värt att vänta till efter kub pga åldern drar ner resultatet rätt ordentligt på kub.

Hur gör ni?

• Bullen2015
    Brinkly skrev 2015-09-08 19:40:04 följande:

Jag tänker göra Nipt. Hörde att det skulle bli gratis i Stockholm för oss över 40. Annars är det gratis om man får sämre än 1/200 på Kub. Jag tänker göra det hur som men ev värt att vänta till efter kub pga åldern drar ner resultatet rätt ordentligt på kub.

Hur gör ni?

Hittar inget att det skulle vara gratis för dom över 40.,, Däremot:

"Inget landsting har fattat beslut om hur man ställer sig till fosterdiagnostik. I Region Skåne, Västra Götalandsregionen och Stockholm läns landsting väntas beslut om att gratis erbjuda testet för de kvinnor som via KUB-testet visar ökad sannolikhet för att föda ett barn med kromosomavvikelser."

www.svt.se/nyheter/ny-fosterdiagnostik-for-de-som-har-rad
  • Linda40
    Bullen2015 skrev 2015-09-08 20:18:15 följande:
    Hittar inget att det skulle vara gratis för dom över 40.,, Däremot:

"Inget landsting har fattat beslut om hur man ställer sig till fosterdiagnostik. I Region Skåne, Västra Götalandsregionen och Stockholm läns landsting väntas beslut om att gratis erbjuda testet för de kvinnor som via KUB-testet visar ökad sannolikhet för att föda ett barn med kromosomavvikelser."

www.svt.se/nyheter/ny-fosterdiagnostik-for-de-som-har-rad
    Vi gjorde nipt gratis då kub testet visade under 1/200 (bor i Stockholm)
  • Brinkly
    Linda40 skrev 2015-09-08 21:32:18 följande:

Vi gjorde nipt gratis då kub testet visade under 1/200 (bor i Stockholm)

Jag får fråga på mvc när jag skriver in mig.

Hur tidigt kan man göra kub?

Har du fått resultat på ditt Nipt?
  • Linda40
    Brinkly skrev 2015-09-08 21:52:47 följande:
    Jag får fråga på mvc när jag skriver in mig.

Hur tidigt kan man göra kub?

Har du fått resultat på ditt Nipt?
    Ja men det tog 2 veckor men det viktigaste var att det inte var några kromosomavvikelser. Så nu pustar vi ut lite innan det är dags för RUL den 18/9. =)
    Vi går på Sofiahemmet men fick åka till ultragyn på Odenplan för nipt testet.
Svar på tråden Flera tanter som är på smällen 2015 ;)