cupcakemom skrev 2015-07-03 09:56:17 följande:
ni som har större barn....hur stora krav har ni på era 18-19 åringar
min sambo har tvillingar som är 12 år vilket inte är nåt som helst problem (mina är 9 och 12) men hans 19 åriga tjej....så in i h-e lat...bara sitter nere i sin bunker hela tiden...kombination av blyg och trulighet gör att hon knappt säger nåt när hon väl kommer fram...hon har inte skaffat ett sommarjobb...jag mer eller mindre tvingade henne att söka jobb på mitt jobb (hemtjänsten) men hon var så sent ute att det just då inte behövdes....ev får hon jobba nu i juli under andra semsterperoden....hon hade inget i fjol heller utom 3 veckor som jag också fixade åt henne för att hon skulle ha nåt..hade hon ringt i år igen på det jobbet hade hon haft förtur men nope....men nu blev det noll pengar från pappa iom att hon inte sökt jobb..hon har fått lite för att kunna hanka sig runt men då får hon istället inga presenter när hon fyller år på söndag...vilket hon vet om...(eller ja hon får nåt litet)
hon hade fest nu i helgen när vi var bortrest...visserligen hade hon faktiskt städat efter sig men fimpar hela framsidan och en glasruta på altanen trasig...förra helgen vi var borta hade hon bort min bilbomugg som tjejerna sparat + att hon inte städat innan vi kom hem...hon skyllde på att vi kom för tidigt......och hon var hus och kattvakt och hade inte gett katterna annat än lite torrfoder på fyra dagar...så hon fick inte betalt den gången...så nu har hon i alla fall matat katterna.... alltid något...
tonåringar är fan jobbiga alltså :-/ helst när det inte är ens egen...
Oj, jag hade blivit tokig om det var mitt barn som betedde sig så!!!!
Men bra att ni ger konsekvenser med uteslutna pengar osv. Tycker dock att hon låter rätt ouppfostrade, om jag ska vara ärlig!
Jag ställer krav på min son, han är 16år, han tar hand om djuren (hund och katt) om vi är bortresta eller iväg en hel dag, utan betalning eftersom jag tycker man hjälps åt i en familj.
Han har en dag i veckan då han har hand om matlagningen.
Dock har han inget sommarjobb, men det kom vi överens om eftersom han spelar fotboll på ungdomselitnivå och har väldigt mycket träningar både på kvällar och på dagtid (under sommaren) Han vill satsa på fotbollen och därför gjorde vi så.
Men krav är en självklarhet i min värld, hur ska dom annars klara vuxenlivet?