• Bullen2015

Flera tanter som är på smällen 2015 ;)

Hej hej
    Tänkte se om det är fler 40+ som väntar liten i år? Själv är jag 41år... Vad har ni för tankar om allt? Hur har ni tänker göra med fosterdiagnostik? Någon som vet något om NIPD??? Vad kostar det? Vart i Stockholm kan man göra det? Går det att lita på? Eller är det bara en sannolikhet? Här blir det fostervattenprov om inte NIPD går att fixa... Har ni hittat en bra mvc? Nu har jag förhoppningsvis hittat rätt :) Har både lite förhöjt TSH 3.0 (innan höjning av levaxinet), är också Rh-negativ och har dessutom har jag en tailgut cysta (som jag vill att dom håller koll på) så vill komma till special mvc... Många tankar har man ju i denna ålder och mycket kan hända på vägen... Men jag känner mig mycket mognare för att bli mamma nu... Så det känns helt rätt :)))) 

• Svar på tråden Flera tanter som är på smällen 2015 ;)
  • Kelsson1

Charlie40: Beklagar verkligen att ni fick avbryta två gånger på raken.
    Stort Grattis till att ni väntar en frisk liten prinsessa den här gången!

Bullen: Ja jag mår väldigt mycket mer illa den här gången. Med dottern kände jag mig inte redo för förlossning innan BF. Den här gången gör illamåendet att jag gärna får ut bebis tidigare.

• Bullen2015
    Charlie40 skrev 2015-05-12 08:06:14 följande:

Hej och tack! Fvp gör man så sent och det är jobbigt att göra ett avbrytande när barnet börjar sparka, sedan är det ju missfallsrisken. NIPT görs från 9+ kostade 9500:- på Vasamamma att göra och det är bara ett blodprov. Ingen risk samt att du har svar redan v12 eller tidigare. Du får svar att det är 0.01% att allt är bra eller 99,9% att ngt är fel så det är ett helt tillförlitligt test och vi är glad att vi slapp nålen genom magen för tredje gången. Hoppas allt går bra för dig och att ni får ett glatt besked. Ska ni ta reda på könet?

Tack :)

Är man tvungen att vara inskriven och gå där för att göra NIPT? Det dumma är att dom gör ju NIPD (tror jag det hette) när dom ska kolla barnets blod grupp... Man skulle ju kunna betala lite extra för att få reda på resten, men nej det går inte :(.... Jag är RH- så om barnet är Rh+ kan kroppen börja bilda antikroppar mot fostret :( Så det är ju också en risk med fvp :( men men... Vet inte om vi ska ta reda på kön... Men vad jag förstår får man en kod... Och känner jag mig rätt blir det svårt att inte knappa in den, hehe ;)
  • Charlie40
    Bullen2015 skrev 2015-05-12 10:02:06 följande:
    Tack :)

Är man tvungen att vara inskriven och gå där för att göra NIPT? Det dumma är att dom gör ju NIPD (tror jag det hette) när dom ska kolla barnets blod grupp... Man skulle ju kunna betala lite extra för att få reda på resten, men nej det går inte :(.... Jag är RH- så om barnet är Rh+ kan kroppen börja bilda antikroppar mot fostret :( Så det är ju också en risk med fvp :( men men... Vet inte om vi ska ta reda på kön... Men vad jag förstår får man en kod... Och känner jag mig rätt blir det svårt att inte knappa in den, hehe ;)
    Vi bor inte i Stockholm men fick göra NIPT där. Det är bara att ringa, jättetrevliga barnmorskor. Det enda dom vill är att ni gör ett UL innan så att man vet att det är ett foster. Sedan fick jag en tid direkt det fixar dom. Jag är också rh-neg å fick en spruta efter mina moderkaksprov. Har även fått det efter mina barn föddes, även efter förlossningen av mina änglatöser.
  • Bullen2015

Nu har jag iallafall bokat in mig på ultraljud på måndag :)... Årkar inte vänta 5v till fvp... Om något har hänt, vill jag veta det nu... Känns som jag mår alldeles för bra :)... Samtidigt mådde jag inte dåligt med sonen heller... Men då såg man det iallafall på vikten ;) Tror inte det är någon fara... Men onödigt att börja oroa sig i onödan...

• multimamma
    cilla75 skrev 2015-05-11 19:07:39 följande:
    Hej!

Vi fick tre missfall inom 1år så då gjordes en utredningen på mig, det visade att min äggreserv var jättedålig, värdet låg på 0,07, så vi blev inte ens erbjudna IVF, ända sättet för oss att få barn var genom äggdonation, men eftersom jag är så pass gammal så skulle jag inte hinna göra det i Sverige (man får inte göra det när man fyllt 40år, och väntetiden är ca 2år i sthlm) så vi började kolla på kliniker utomlands.

Men vips en dag så släppte det visst ett guldägg, gravtestet visade gravid och den lilla där inne har tydligen bestämt sig för att stanna kvar :)

Det var min lilla solskenshistoria :)
    Åh vad underbart! Grattis till er :)
  • multimamma
    Charlie40 skrev 2015-05-11 21:15:24 följande:

Hej

Får man va mä här? Jag är 40+ och har 3 barn, 13,18,21

Ny man och han önskar inget hellre än att bli pappa så det blev att vi ganska snabbt blev gravida. Tyvärr så fick vi 1:7 på kub detta ledde till mkp som visade på Trisomi13 och vi avbröt i v16. Andra försöket 6 mån efter gjordes mkp direkt och visade på Trisomi21. Sista försöket nu i feb gjorde vi NIPT och fick reda på att vi väntar en frisk flicka runt 19 november :) våra två änglar var också flickor. Vi är jätte lyckliga och hoppas så att allt går vägen nu. V13 just nu.

stort grattis och välkommen hit :)
  • multimamma
    Bullen2015 skrev 2015-05-12 11:37:25 följande:

Nu har jag iallafall bokat in mig på ultraljud på måndag :)... Årkar inte vänta 5v till fvp... Om något har hänt, vill jag veta det nu... Känns som jag mår alldeles för bra :)... Samtidigt mådde jag inte dåligt med sonen heller... Men då såg man det iallafall på vikten ;) Tror inte det är någon fara... Men onödigt att börja oroa sig i onödan...

Vad skönt med ett tidigt ultraljud. Jag är själv så sugen på det. Läste aldrig så här mycket om allt som kan hända med mina två andra barn så var aldrig orolig. Dumt att jag gjorde det denna gång, men gjort är gjort och försöker inte tänka på det, men det ligger ändå och gnager i bakgrunden. Lycka till! :)
  • Bullen2015
    multimamma skrev 2015-05-12 13:09:18 följande:

Vad skönt med ett tidigt ultraljud. Jag är själv så sugen på det. Läste aldrig så här mycket om allt som kan hända med mina två andra barn så var aldrig orolig. Dumt att jag gjorde det denna gång, men gjort är gjort och försöker inte tänka på det, men det ligger ändå och gnager i bakgrunden. Lycka till! :)

Samma här, hehe... Det är farligt att vara ute på nätet ;)... Nu är man äldre, förut vara man ung och problem fri ;) Det går någ bra :) Tack :) Just nu mår jag illa igen :)
  • cilla75

Halloj tanter! ;)

Hur mår ni i er graviditet?

När jag väntade min son för sisådär 16-17 år sedan mådde jag toppen, jag var ung och livet lekte liksom, inga bekymmer där inte!

Nu är jag i v 15 och har varit sjukskriven sedan v 9 för mitt hemska illamående och kräkningar, äter lergigan och lergigan comp och det gör skillnad, kräks bara 2ggr om dagen nu, var hos BM idag och blir sjukskriven 2v till :(

Visst känns det skönt att bli det, slippa känna stressen över att jag inte klarar av att jobba, men samtidigt längtar jag så mycket efter den "vanliga" vardagen :).

• cilla75
    Charlie40 skrev 2015-05-11 21:15:24 följande:

Hej

Får man va mä här? Jag är 40+ och har 3 barn, 13,18,21

Ny man och han önskar inget hellre än att bli pappa så det blev att vi ganska snabbt blev gravida. Tyvärr så fick vi 1:7 på kub detta ledde till mkp som visade på Trisomi13 och vi avbröt i v16. Andra försöket 6 mån efter gjordes mkp direkt och visade på Trisomi21. Sista försöket nu i feb gjorde vi NIPT och fick reda på att vi väntar en frisk flicka runt 19 november :) våra två änglar var också flickor. Vi är jätte lyckliga och hoppas så att allt går vägen nu. V13 just nu.

Oj, vilken resa ni gjort.

Grattis till er lilla tjej i magen :)
Svar på tråden Flera tanter som är på smällen 2015 ;)