• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • MillaQ2

Zaq: jag har Omron M2 och den funkar jättebra. Det är inte den dyraste modellen, kanske finns andra med fler finesser men den verkar rättvisande och är enkel att använda (läste recensioner innan jag köpte) Kostade runt 700 på Apoteket, kändes som välinvesterade pengar.

• Blomman701

Idag fick jag veta att min gravidklåda mest troligt är puppp. Drabbar 1 av 200 gravida så jag känner mig allt lite speciell (på ett negativt sätt). Är bara själa glad att  prover från lever och gallsyra var helt ok, blev ju rädd att det var hepatos på gång. Fick även se pyret som mest troligt ligger i för mycket fostervatten (inte bra) och som var  -15% i tillväxten. Jag orkar snart inte mer, flera sömnlösa nätter börjar ta ut sin rätt på mitt psyke och jag ska försöka få alla hjärnspöken att försvinna men det är fasiken inte lätt. Min kära mamma har berättat att hon hade en enorm mage och jag får hoppas det kan vara ärfligt eftersom jag misstänker att hon haft mycket fostervatten men det kunde inte mätas då. Blir ju rädd att det är gravid diabetes trotts att jag fick godkänt på det testet för några veckor sedan.

• Redan47

Full förståelse för din utmattnimgskänsla. Ang klådan vet hur det är, hemskt när det liksom kliar inifrån som Alien var i kroppen. Bad med bikarbonat och aloe Vera gel är det enda lindrande jag kan rekommendera. Och lite kortison kräm om du får ha det på kroppen o magen. Vilken vecka är du nu? Låter ändå gott de undersökt tillväxt nu så de han ha koll på det om bebis behöver komma ut tidigare. Vi finns här när helst du behöver få utlopp för oro, frustration osv! Kram

• MillaQ2

Blomman, vill bara säga att innan tillväxtultraljudet i veckan läste jag bl a att "Majoriteten av de barn som är intrauterint tillväxthämmade gör en omedelbar postnatal tillväxtspurt (catch-up tillväxt) till sin genetiskt bestämda storlek." (Citat från Rikshandboken för barnhälsovård) Men jag förstår oron..

• Blomman701
    Redan47 skrev 2015-04-17 21:30:09 följande:

Full förståelse för din utmattnimgskänsla. Ang klådan vet hur det är, hemskt när det liksom kliar inifrån som Alien var i kroppen. Bad med bikarbonat och aloe Vera gel är det enda lindrande jag kan rekommendera. Och lite kortison kräm om du får ha det på kroppen o magen. Vilken vecka är du nu? Låter ändå gott de undersökt tillväxt nu så de han ha koll på det om bebis behöver komma ut tidigare. Vi finns här när helst du behöver få utlopp för oro, frustration osv! Kram

Kortisonkräm is the shit! Gick det utskrivet flr inte hjälpte tavegyl och kylbalsam inte. Har väckt maken när jag gnytt på nätterna för att det kliat och bränt i huden. Tack och lov för läkare som fattar lite mer vad man behöver. :) synd att man måste slåss för det bara. Kram tebaks
  • Blomman701
    MillaQ2 skrev 2015-04-17 22:06:45 följande:

Blomman, vill bara säga att innan tillväxtultraljudet i veckan läste jag bl a att "Majoriteten av de barn som är intrauterint tillväxthämmade gör en omedelbar postnatal tillväxtspurt (catch-up tillväxt) till sin genetiskt bestämda storlek." (Citat från Rikshandboken för barnhälsovård) Men jag förstår oron..

Tack för infon! Jag är ju tyvärr en googlare? inte ska man googla mycket fostervatten och negativ tillväxt. Där ligger mitt problem men jag ska fråga tusen frågor nästa gång fostervattnet ska kollas nästa vecka. :)
  • HRE

Min dumma kropp!

Please arrange the infusion as you have been advised.
    Your body is not settled yet and we must be vigilant during the first 12 weeks.

Så det betyder att fastän jag tog dropp i torsdags ska jag ta igen. Tur man har en snäll sjuksköterskeväninna! Dropp och pizza imorgon;.)

Har tid igen på onsdag och den behåller jag också.

• Redan47

hRE: vilka värden är det som strular ? Hur mår du annars?

Mitt dropp blev ju avbrutet- gick inte sätta- mina vener går sönder. Öm o blå. I em kväll fick ett jätte påslag av typ av värk- hela livmoder spränger . Vore jag 8-9 mån skulle jag säga kraftiga förvärkar. Nästan som kramp, fast mer känslan hur den spänns ut. På maxi gick jag nästan dubbelvikt och myrkryo steg till bilen. Nu känns det ff som livmoder sitter i revbenen- 8mån. Detta har jag aldrig upplevt tidigare. Ännu inga blödningar iallafall det är det jag känner oro för ... Imorgon börjar min sem!

• skade

Jisses Redan, det lät verkligen läskigt. Vila och progesteron låter som modellen.

Har du fått myom sen dina tidigare graviditeter så kan de annars göra jätteont för en del. Själv har jag "bara" ett rätt litet och har inte känt av det, så jag vet inte om de kan upplevas som du beskriver det.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus