Tack för välkomnandet :) Hej tyckOmMej och Hej Redan47 och Hej ni andra som kommit till tråden. Jag är ingen egentlig chatterbox, men jag läser ofta o rätt var det är så skriver jag...
Nah, här i VGR sätts man inte igång bara så där... V 41 då om inget händer. Bf är den 4/5. Jag vill ju helst föda med lustgas och akupunktur. Blev igångsatt med dotter för tre år sedan pga förtidig vattenavgång 35+5 o det gick ju ganska galant tyckte jag. Tills lillan blev blå o hamna i kuvös, men det hade inte mycket med förlossningen i sig att göra ju. Nu verkar det som denna lilla gynnaren har bitit sig fast rejält i magen. Vi får se helt enkelt. Aktiviteten i magen är ganska konstant och i min mening överdriven i förhållande till utrymmet....Fixerad sen v 28 och hållt sig där, det är jag tacksam för.
Jag åt 20 mg kortison per dag och fick just inga direktiv från Riga alls ang utsättningen utan googlade själv fram att man trappar ner 5 mg i veckan och det sa de svenska läkare jag stötte på här att det var en rimlig o bra takt. Nu är det dock så att alla inte får igång sitt kortisol som sig bör utan får en brist och jag var en av dem :-/ Eftersom jag då var gravid, och på det tillvägagångssättet så ville inte doktorn på vc ens ta i mitt misstänkta dilemma, utan skickade mig raka vägen till gyn på näl. Och där ville man minsann inte ta några prover och sätta in mig på liten dos hydrokortison ett tag till (som är botemedlet tills kortisoltillverkningen gått igång i normala fall) för jag var gravid o enligt dem ska gravida helst inte äta kortison alls. Så där stod jag med nollat immunförsvar o hälsade allt välkommet till mej och sånt som låg latent hos mig som herpes zoster (bältros) bara tog tillfället i akt o välde fram. Jag blev sjukskriven för gravidillamånde, vilket det inte alls var, för att det godtar FK sa gynläkaren. Jag träffade några stycken läkare som förnyade sjukskrivningen under dom här fyra månaderna. Jag var absolut inte i stånd att orka med att arbeta. Så brukar jag aldrig känna mig annars. Är i vanliga fall aktiv ettrig myra och golvas inte så lätt....
Nu mår jag bra, men klart jag längtar till förlossningen. Jag har förstått att ju högre dos kortison man tagit o ju längre behandlingen pågått ju försiktigare ska man trappa ner. Jag uppvisade alla symptom på kortisolbrist utom just på punkten lågt blodtryck. Mitt var högt o blev så redan när jag började med kortison. Har ff behandling mot det.
Ja min bm får allt hålla sig till att kolla urinstickan o ta blodtryck, mer än så e hon inte betrodd med. Sicken stolla. Hon har hackat på min vikt lite för mkt för min smak med och gjort ganska onödiga uttalanden. Jag hade gått ner förra viktmätningen, men det sa hon inget om. Med alla hormoner o kortison och lång sjukdom så är nog vikten väldigt svår att bedöma och helt krasst, jag ligger inte över maxvikten förra graviditeten ännu, trots att jag gått längre nu. Samt att uppskattningsvis ligger babyn på minst 200g+. Hon är avsatt som bm på nått vis...