• weeme

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

niki74 skrev 2015-12-17 16:35:44 följande:

"Liten" lever fortfarande!!! Jag är så tacksam och lättad! Inga tecken på blödning inne i livmodern.
    Tack för all pepp! Hjärta

Härligt!!! Dessa j-a blödningar, om inte annat så dör man väl av hjärtsnörp.
  • weeme

Hoppas det är tyst i tråden för alla har det bra. Vi har nu haft vårt underverk utanför magen i två veckor, hon lägger på sig bra på hullet och verkar frisk. Jag är inte van att de äter, sover och skiter, njuter så länge det varar. Bara att gosa och pussa. Nu ska jag försöka dela en bild, får se om det fungerar.

• weeme

Lillan, har inget namn än... Sambon har ett förslag och jag inga än så länge. Hon föddes under stormen Helga så det är föreslaget, men njaeeee. Vi får se helt enkelt! God jul och gott nytt år självTomte !

• weeme

Pink lily, grattis så skönt! Gissar att du fick en bild på sötaste blobben i världen att njuta av? Rapar, åå, det har jag alltid gjort som gravid också, trodde jag var ensam om den ovanan..

Tack, tänk  att vi alla har världens finaste barn, blobbar och pickande Hjärta. Lycka!

Nu är det pumpen som gäller innan, förhoppningsvis, några timmars sömn. Varför är det lätt att sova sig igenom dagarna men sedan svårt att sova nöjd på nätterna? Är det en spädbarnslag?? Jag är så tacksam att vi är två så det går att ta igen sömnen.

• weeme

Niki, tack, ja ljuvlig! Njuter och konstaterar att de julklappar som inte blev köpta innan och inte gick att hitta på nätet i all hast får vänta. Här ska njutas bebis, vänner får vänta. Bebis kom emellan.

Vi kör spartansk jul i år, gran och några få tomtar. Men det mest ovärderliga finns i år som vi aldrig trott förra julen, två underbara barn. Förra året grät jag av sorg över barnet som aldrig kom till oss, i år gråter jag av lycka för att vi fick äran att bli föräldrar igen.

God jul alla kämparHjärtaTomte

• weeme
    JZ79 skrev 2015-12-23 03:44:27 följande:

Vi fick åka hem från neo igår. Utskrivna med hemsjukvård eftersom Pyret har sond. Första natten har gått bra än så länge

Mysigt med jul hemma! Var på Neo igår med mjölk åt de småHjärta.
  • weeme

Inget mer än att jag är negativ och bebisen positiv. Jag fick alltså spruta i rumpan, men det har jag fått vid MA/ skrapningarna också. Det nämndes att det var ÄD (ET som de sa) när de läste inför snittet (spelas tydligen in vad som händer??). Lästes ur journalen tror jag. Men ingen sa något om det förutom när jag själv nämnde det för dr som var intresserad för vänner gjort samma sak i Riga. En till frågade senare om placenta previa kunde bero på ÄD, frågade av personliga skäl, så vi resonerade kring det (jag har läst att assisterad befruktning är en riskfaktor). Ingen skillnad i bemötande nu och vid "egna" graviditeten möjligtvis att alla var lite extra gulliga men nu var jag ju snittad och själv på BB... När jag sagt att jag nu är för gammal för ett nytt försök eftersom jag måste vänta pga snitt har alla utan undantag peppat och sagt att det är jag väl inte. Däremot är risken hög för ytterligare ett placenta previa tråkigt nog.

• weeme
    Frk Röd skrev 2015-12-25 19:27:42 följande:

Tack för svar zaq1234, Sunlight, Jz79, weeme och Redan47 angående extrakontroller och påpekande av ÄD vid förlossning. Det låter på er alla som man vid förlossningen är en helt "vanlig" patient som ska bli förlöst.
    Att de spelade in och läste ur din journal weeme om vad som ska hända är kanske nåt som görs på rutin vid alla operationer i ditt landsting och har kanske inte nåt att göra med den typen av operation som du gjorde?
    Vilket landsting tillhör du?

Frk röd, det lät som en rutingrej, så det var det nog. Tillhör VG-regionen (NÄL). Har inte varit med om det på andra OP där, men denna tillhörde förlossningen, kanske deras rutin!
  • weeme
    swede skrev 2015-12-25 18:17:04 följande:

God fortsättning till er alla!

Här kommer en liten uppdatering från mig. Hamnade på sjukhus för vattenavgång i slutet av nov, blev sängliggandes på perinatal i Lund sedan den 27 nov. I söndags den 20 dec skulle jag göra en vaginal undersökning för att jag tyckte det rann väldigt mkt vatten de sista dagarna. Jag var då helt öppen, men utan värkar. Det blev direkt till förlossningen. Fick dropp i 10 timmar för att starta värkar, men det kom inga. Skulle då försöka krysta ut den lille på order, men det gick inte. Läkaren beordrade akut kejsarsnitt, så åkte direkt upp på op. Kl 21.56 den 20 dec kom vår lille prins ut. Sedan blev läget mkt kritiskt för mig. Läkarna kunde inte stoppa blödningen o jag förlorade en massa blod. Moderkakan hade vuxit ihop livmodern, sk placenta accreta, så det fanns ingen annan utväg än att operera bort både moderkaka och livmoder.

Jag har fått extra blod i 3 dagar nu o börjar äntligen känna mig någorlunda ok igen. Vår lille prins fick dessvärre en hjärnblödning av grad 4 (den värsta), så han kommer att få men, men vi vet inte ännu hur pass stora det blir. Mitt i detta kaos är vi enormt lyckliga och glada. Vår lillprins är här, alldeles för tidigt (28+6), men han är här och lever :) Vi njuter av en mycket annorlunda jul och kämpar vidare!

God fortsättning till er alla! Och en massa kärlek och kraft till er!

Swede, usch vilken dramatik. Har läst på om moderkakor i höst, min fasa var just om min skulle vara accreta också, läste ett fall där patienten förlorade 18 liter (!!!) blod. Man ska inte läsa för mycket... Skönt att du börjar känna dig stabilare. Hoppas så klart er bebis kommer få så lindriga men som möjligt, man använder väl bara 10% av sin hjärna så han kan förhoppningsvis utveckla de delar som inte är skadade Hjärta . Annorlunda jul, men som föräldrar. Styrka till er!
  • weeme

Swede (och ni andra), har träffat en fantastisk mamma som födde tvillingar i vecka 23+5 för många år sedan. Hon skrev i bloggen om detta, tycker den är fin på sitt sätt- men gråter då jag läser den så klart, blödig är jag. Töserna hennes mår bra i dag men drabbades av hjärnblödningar av grad 4 båda två. Googla mirakeltvillingar (nelia och lilja) om du vill läsa om små mirakel. Hon har också en prematurshop (pytteliten) och jobbar på barnavdelningen/ NEO här. Födde sina töser i Lund.

Dygnet har gått över i 27 december. Dagen för BF, dagen för jag ska ta tag i amningen hade jag bestämt. Tösen var med på noterna och ammade två gånger i går nu börjar kanske orken komma till skrottan!

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus