• Copyjulia

Erfarenhet av Phil Teds syskonvagn. Vad tycker ni?

Letar efter syskonvagn till stor 2,5-åring + nyfödd. Storebror är mer som en 4-åring i storlek men det räcker tyvärr inte med ståbräda så han sover middag. 

Vi har funderat på bla Bugaboo Donkey och Phil & Teds. Någon som har erfarenhet  av Phil & Teds syskonvagn? Vad tycker ni? Jag gillar inte att det lilla barnet måste sitta framåtvänt. Det jag gillar är förstås smalheten. Vi bor i stan med trånga ICA-affärer och trångt barnvagnsrum etc. 

• Svar på tråden Erfarenhet av Phil Teds syskonvagn. Vad tycker ni?
  • Ramborg

Jag gillar Phil & Ted jättemycket. Använde den hela tiden. Tyvärr blev hjulet skevt en gång när jag storhandlade och lastade massa mat på den förutom två barn , men innan dess var det inga problem att köra båda barnen med en hand. Extremt smidig och bekväm att köra.

Nackdelar:

lilla barnet växer snabbt ur liggdelen, men det funkade bra med sittdelen för oss.

Lite jobbigare är att man kan inte ha barn i bakre sittdelen utan att ha barn eller packning i framsätet, för då blir det obalans och känns som om den skulle kunna tippa bakåt. Har dock aldrig hänt för mig. Men jag släpper ogärna handtaget med bara baksätet lastat.

42.
  • Ramborg

Angående lilla barnet framåt: jag var också tveksam till det, man vill ju ha ögonkontakt med den lille. Men barnet sitter ju iaf med framsätet framför sig, inte fri utsikt på hela världen med alla intryck. Och man ser varandra vid styret.

42.
  • Copyjulia

Om det stora sätet är tomt, kan man inte sätta det lilla barnet där för att få bättre jämvikt, eller är det sätet för stort?

• Copyjulia
    Ramborg skrev 2015-04-08 10:12:30 följande:

Angående lilla barnet framåt: jag var också tveksam till det, man vill ju ha ögonkontakt med den lille. Men barnet sitter ju iaf med framsätet framför sig, inte fri utsikt på hela världen med alla intryck. Och man ser varandra vid styret.

Ja, det är så jag tänker också. men killen i barnvagnsbutiken avrådde mig i princip att köpa vagnen pga detta. Märkligt...
  • Ramborg
    Copyjulia skrev 2015-04-08 11:02:23 följande:

Om det stora sätet är tomt, kan man inte sätta det lilla barnet där för att få bättre jämvikt, eller är det sätet för stort?

Det går bra att sätta lilla barnet där fram. Det enda problemet är när stora barnet hoppar ut för att titta på nånting, då får man snällt hålla i vagnen eller ställa dit sin ryggsäck eller nåt.

Jag gillar verkligen P&T- vagnen
    42.
  • Ramborg
    Copyjulia skrev 2015-04-08 11:03:11 följande:

Ja, det är så jag tänker också. men killen i barnvagnsbutiken avrådde mig i princip att köpa vagnen pga detta. Märkligt...

Han hade väl mer provision om han sålde nån annan vagn...
    42.
  • Sajood

Vi har en begagnad P&T som vi har testat lite inför syskonets ankomst. Vi har alltså inte testat den som syskonvagn riktigt ännu. Vi har en 15-åring hemma och syskonet kommer om några veckor.

Vi beslutade för oss att köpa en Bugaboo Donkey. Visst är P&T smidigare som vagn då den är mindre och så, men... Jag gillar inte att man tvingas till att ha barnet placerat framåtvänd, plus att det blir väldigt trångt om plats. Vi valde helt enkelt Donkeyn för att vi bedömde att vi vill kunna ha den direkta ögonkontakten ett bra tag framöver även med det äldre syskonet.

Annars hade jag hoppats mycket på P&T. Dock viktigt att se till hur just din familjs behov ser ut, för alla barn är ju olika och det påverkas ju också av åldersskillnaden mellan barnen och storlek på barnen.

• tulip79

Vi har en våningsvagn från p&t. Är jättenöjda med den. Barnen har nu hunnit bli 15 mån o 3,5 år. Den är lättkörd o smidig. Perfekt att den är så smal o att den går lätt att fälla ihop o ha i bilen (har inte kombi).

• nozpa

Har en p&t och haft den i drygt 2 år. Upplever inte alls att det är risk att den välter bakåt eller så om det bara sitter barn där bak. Tvärtom känns den väldigt stabil. Och för mig är det mycket bättre att ha mer tyngd där bak än där fram, den känns mer trögkörd när det är tyngre där fram.
    Liggdelen är förvisso liten, men vi har använt oss av åkpåse i liggdelen. Alltså skippat mjukliften ganska så snart. Då funkar det kanon ett tag till.

Det som jag upplever som negativt är att den kan bli ganska så smutsig då den där bak sitter så lågt ner.

Sedan tycker jag att du ska testa om din stora sitter bra i den. Min 2 åring är ingen stor tjej så hon sitter kanon, men skulle jag sätta min 3 åring som blir 4 i år i den skulle det bli väldigt tight. Speciellt om det är vinter.

Det finns ju även en annan sits att köpa till många av p&ts vagnar (även mountain buggy), face to face har jag för mig att den heter. Du har alltså bebisen sittande emot dig. Nackdelen är om man har en tung bebis, då den bara är godkänd upp till 9 kilo. Men det kan ju vara bra ett tag om liggdelen är för liten. Kostar 5-600 har jag för mig. Och man kan ha syskonsitsen på samtidigt.

• Ramborg

Min vagn är gammal, skönt att höra att de har löst balansproblemet med de nyare årsmodellerna.

42.
  • nozpa
    Ramborg skrev 2015-04-08 17:57:40 följande:

Min vagn är gammal, skönt att höra att de har löst balansproblemet med de nyare årsmodellerna.

Känner igen problemet från uj, där är det så som du har det med p&t. Är ju "kusinvagnar".
  • Copyjulia
    nozpa skrev 2015-04-08 17:06:10 följande:

Har en p&t och haft den i drygt 2 år. Upplever inte alls att det är risk att den välter bakåt eller så om det bara sitter barn där bak. Tvärtom känns den väldigt stabil. Och för mig är det mycket bättre att ha mer tyngd där bak än där fram, den känns mer trögkörd när det är tyngre där fram.
    Liggdelen är förvisso liten, men vi har använt oss av åkpåse i liggdelen. Alltså skippat mjukliften ganska så snart. Då funkar det kanon ett tag till.

Det som jag upplever som negativt är att den kan bli ganska så smutsig då den där bak sitter så lågt ner.

Sedan tycker jag att du ska testa om din stora sitter bra i den. Min 2 åring är ingen stor tjej så hon sitter kanon, men skulle jag sätta min 3 åring som blir 4 i år i den skulle det bli väldigt tight. Speciellt om det är vinter.

Det finns ju även en annan sits att köpa till många av p&ts vagnar (även mountain buggy), face to face har jag för mig att den heter. Du har alltså bebisen sittande emot dig. Nackdelen är om man har en tung bebis, då den bara är godkänd upp till 9 kilo. Men det kan ju vara bra ett tag om liggdelen är för liten. Kostar 5-600 har jag för mig. Och man kan ha syskonsitsen på samtidigt.

Jaha, jag trodde den var stor eftersom den tar ända upp till 20 kg.
  • Copyjulia
    Sajood skrev 2015-04-08 16:05:56 följande:

Vi har en begagnad P&T som vi har testat lite inför syskonets ankomst. Vi har alltså inte testat den som syskonvagn riktigt ännu. Vi har en 15-åring hemma och syskonet kommer om några veckor.

Vi beslutade för oss att köpa en Bugaboo Donkey. Visst är P&T smidigare som vagn då den är mindre och så, men... Jag gillar inte att man tvingas till att ha barnet placerat framåtvänd, plus att det blir väldigt trångt om plats. Vi valde helt enkelt Donkeyn för att vi bedömde att vi vill kunna ha den direkta ögonkontakten ett bra tag framöver även med det äldre syskonet.

Annars hade jag hoppats mycket på P&T. Dock viktigt att se till hur just din familjs behov ser ut, för alla barn är ju olika och det påverkas ju också av åldersskillnaden mellan barnen och storlek på barnen.

Måste vara svårt att hitta vagn till 15-åring... Jag väljer ju också mellan Donkey o P& T. Svårt val. Bägge vagnarna har ju sina fördelar. 
  • nozpa
    Copyjulia skrev 2015-04-08 21:05:09 följande:
    Jaha, jag trodde den var stor eftersom den tar ända upp till 20 kg.
    Längdmässigt är det inga problem, tänker mest kroppsligt. Och om han sover i den o så. Men testa den i butik. Vissa tar inte in p&t då dom inte gör någon direkt vinst på dom ändå, men någon butik eller säljare på blocket bör du kunna hitta.

Sedan vet jag inte om de olika modellerna skiljer sig i hur barnen sitter, jag har en vanlig classic.
  • Sajood
    Copyjulia skrev 2015-04-08 21:07:58 följande:
    Måste vara svårt att hitta vagn till 15-åring... Jag väljer ju också mellan Donkey o P& T. Svårt val. Bägge vagnarna har ju sina fördelar. 
    Haha. Ja, lata 15-åringar behöver man ju sätta i vagn för att få med sig, men tillverkarna verkar inte ha fattat att det finns en sån marknad... Flört

Vad gäller vagnval så känns det som att man måste hitta en kompromiss, för den perfekta vagnen är inte så lätt att hitta. Särskilt inte den perfekta syskonvagnen! (Skulle vilja ändra på fysikens lagar för att få till det bättre.) Det viktiga är väl att se till vilka saker som är viktigast för just dig och inte kompromissa på just de punkterna.
Svar på tråden Erfarenhet av Phil Teds syskonvagn. Vad tycker ni?