• Mamma till två gullegrisar

öronhängets plopp har vuxit fast inuti örat.. vad göra s

Min dotter på snart åtta år har haft öronhänge i drygt 6 månader. Kände en lukt idag när hon skulle lägga sig och ser att proppen på öronhänget är borta. Inne i örat :( och det är såna hudvänliga öronhängen i plast som har en stor rund plopp. . Var på akuten och blev hemskickad med bedövningssalva och dom sa att vi skulle trycka ut den med våld.. :( hjälp..

• Svar på tråden öronhängets plopp har vuxit fast inuti örat.. vad göra s
  • Mamma till två gullegrisar

Nej det har verkligen växt runt den.. ploppen har liksom sugit sig in och det är bara ett litet hål vilket känns omöjligt att få ut på det viset. :( hon har tappat ploppen en gång tidigare så jag gissar på att hon hela tiden tryckt in den för att hon är rädd och tappa den igen..

• Rocket Mania
    gbgumman skrev 2015-04-01 22:23:22 följande:

Ok aldrig hört om något liknade. Min dotter fick hål förra påsken. Jag snurra och tvätta varje dag i månader. Hur kommer det sig att du ser det just nu. Man måste ju ta hand om hålen.

katastrof01 skrev 2015-04-01 22:30:34 följande:
    Ja precis...jag förstår inte hur det kan hända heller...
    När det hände min systerdotter var det lång tid efter hålet gjordes, det har inget med renlighet och skötsel att göra. 

Det är en väldigt vanlig "åkomma" som de alltså ser ofta på vc/akut

• mammatill6

På min dotter åkte själva örhänget in i örat. Alltså själva stenen på framsidan. Fick snitta ut den.

• TheStrange

När ska folk förstå att man aldrig ska skjuta hål i öronen med jävla pistoler?! Det finns en jävligt bra anledning till att de är förbjudna i många länder.

Gå till en riktig piercingstudio och få hålen gjorda ordentligt som vanligt folk! Och kontakta vc för att kolla så att barnen inte fått hepatit, mrsa eller någon annan trevlig smitta av dessa "sterila" håltagningspistoler... (Och ja, det finns många dokumenterade fall av korskontamination av just det slaget).

• Halal

Alltså va? Du frågade alltså en 6månaders bebis varför hon inte sagt något..? Och hon svarar osv osv. Är detta ett skämt eller ljuger du? 6 månaders bebis...

• Halal

Men Gud förlåt! Läste TS igen och hade bara läst snabbt innan! Blandade ihop trodde ungen din var 6 månader så jag blev helt chockad! Gud förlåt!

• tuntemattomana

varför 8 åringar inte ska ha hål i öronen.

TheStrange skrev 2015-04-02 13:01:16 följande:

När ska folk förstå att man aldrig ska skjuta hål i öronen med jävla pistoler?! Det finns en jävligt bra anledning till att de är förbjudna i många länder.

Gå till en riktig piercingstudio och få hålen gjorda ordentligt som vanligt folk! Och kontakta vc för att kolla så att barnen inte fått hepatit, mrsa eller någon annan trevlig smitta av dessa "sterila" håltagningspistoler... (Och ja, det finns många dokumenterade fall av korskontamination av just det slaget).

spot on.
  • Rocket Mania

tuntemattomana skrev 2015-04-02 13:29:14 följande:

spot on.
    Alltså, jag håller med er i sak men det här hjälper ju inte TS just nu...

• TheStrange
    Rocket Mania skrev 2015-04-02 13:39:35 följande:
    tuntemattomana skrev 2015-04-02 13:29:14 följande:

spot on.
    Alltså, jag håller med er i sak men det här hjälper ju inte TS just nu...

Sant.

Ts, kontakta läkare och kräv att få smycket borttaget kirurgiskt och sterilt. Det kan tex finnas (multiresistenta) bakterier i hålet/såret som kan spridas i blodomloppet om ni tar i med våld. Ett annat alternativ är att gå till en asap-ansluten, seriös piercingstudio och få hjälp. I stockholm finns det två erkända studios som du kan vända dig till för råd.
  • gbgumman

Just hepatit är mina barn vaccinerade mot. Borde ingå i vaccinationsprogrammet.
Svar på tråden öronhängets plopp har vuxit fast inuti örat.. vad göra s