• Mamma till två gullegrisar

öronhängets plopp har vuxit fast inuti örat.. vad göra s

Min dotter på snart åtta år har haft öronhänge i drygt 6 månader. Kände en lukt idag när hon skulle lägga sig och ser att proppen på öronhänget är borta. Inne i örat :( och det är såna hudvänliga öronhängen i plast som har en stor rund plopp. . Var på akuten och blev hemskickad med bedövningssalva och dom sa att vi skulle trycka ut den med våld.. :( hjälp..

• Svar på tråden öronhängets plopp har vuxit fast inuti örat.. vad göra s
  • Maddi

Jag förstår inte heller, som många andra, hur detta kan hända när man gör rent varje dag och tar hand om hålen. Eller litar ni på att barnet gör det själv?

• TheStrange
    gbgumman skrev 2015-04-02 14:04:17 följande:
    Just hepatit är mina barn vaccinerade mot. Borde ingå i vaccinationsprogrammet.
    Man vaccineras bara mot a och b, inte resten.
  • TheStrange
    Maddi skrev 2015-04-02 14:09:12 följande:

Jag förstår inte heller, som många andra, hur detta kan hända när man gör rent varje dag och tar hand om hålen. Eller litar ni på att barnet gör det själv?

Gissar att folk är där och skruvar på smycket (så att kroppen löser problemet genom att kapsla in smycket så att det ska sitta stilla) och tvättar med sprit/alsolsprit/klorhexidin osv, som provocerar vävnaden och ökar ärrbildningen. Det + det faktum att man orsakat en krosskada med pistolen, gör att smycket kan växa in i vävnaden snabbt, ibland bara över natten. Det räcker ofta med att man råkar orsaka en liten svullnad eller irritation.
  • Rocket Mania
    Maddi skrev 2015-04-02 14:09:12 följande:

TheStrange skrev 2015-04-02 14:26:44 följande:
    Gissar att folk är där och skruvar på smycket (så att kroppen löser problemet genom att kapsla in smycket så att det ska sitta stilla) och tvättar med sprit/alsolsprit/klorhexidin osv, som provocerar vävnaden och ökar ärrbildningen. Det + det faktum att man orsakat en krosskada med pistolen, gör att smycket kan växa in i vävnaden snabbt, ibland bara över natten. Det räcker ofta med att man råkar orsaka en liten svullnad eller irritation.
    För min systerdotter var det ett "läkt" hål, dvs ett hål hon haft i flera år och som skötts exemplariskt. Så fick flickan nya örhängen av sin farmor och dessa innehöll nickel. Pang bok så var skadan skedd och ploppen väck.

• TheStrange
    Rocket Mania skrev 2015-04-02 14:40:20 följande:
    TheStrange skrev 2015-04-02 14:26:44 följande:Gissar att folk är där och skruvar på smycket (så att kroppen löser problemet genom att kapsla in smycket så att det ska sitta stilla) och tvättar med sprit/alsolsprit/klorhexidin osv, som provocerar vävnaden och ökar ärrbildningen. Det + det faktum att man orsakat en krosskada med pistolen, gör att smycket kan växa in i vävnaden snabbt, ibland bara över natten. Det räcker ofta med att man råkar orsaka en liten svullnad eller irritation.
    För min systerdotter var det ett "läkt" hål, dvs ett hål hon haft i flera år och som skötts exemplariskt. Så fick flickan nya örhängen av sin farmor och dessa innehöll nickel. Pang bok så var skadan skedd och ploppen väck.

Precis, det räcker ofta med en liten svullnad eller irritation. Har man fel smycke i fel längd och tjocklek i hålet så blir det lätt så.
  • Rocket Mania
    TheStrange skrev 2015-04-02 14:44:54 följande:
    Precis, det räcker ofta med en liten svullnad eller irritation. Har man fel smycke i fel längd och tjocklek i hålet så blir det lätt så.
    Om mina barn vill ha hål kommer vi gå till en riktig studio och fixa detta. Det lär dock dröja framåt 12-årsåldern. 

Systerdotterns var gjorda hos frisör (!!) med kross-pistol så vi får väl vara glada att det inte blev mer besvär än det där.
  • Fjärilslarv

ja är du korkad så du låter ditt barn ta hål med pistol så får du skylla dig själv.

• Fjärilslarv
    gbgumman skrev 2015-04-02 14:04:17 följande:
    Just hepatit är mina barn vaccinerade mot. Borde ingå i vaccinationsprogrammet.
    jasså kan man vaccineras mot hepatit c det var något nytt.
    hepatit a och b är jag också vaccinerad mot, med två doser av tre ska ta den tredje i sommar så håller vaccinet i över 20 år. 
  • gbgumman

Ja vi har inte haft något besvär alls. Läkte toppen. Hon har superfinal hål nu. Sitter perfekt och inget knas alls. För mig gick det också perfekt.

• TheStrange
    gbgumman skrev 2015-04-02 17:31:11 följande:

Ja vi har inte haft något besvär alls. Läkte toppen. Hon har superfinal hål nu. Sitter perfekt och inget knas alls. För mig gick det också perfekt.

Good for you. Eftersom det gick så bra för er så behöver ju ingen annan oroa sig eller lyssna på några andra fakta.
  • Mamma till två gullegrisar

Alltså seriöst. . Jag skriver här för att få råd och tips. . Inte massa kommentarer om att det inte rengjorts ordentligt och att hon bara är 8 år o så. .. tre vuxna som jag känner säger att det har hänt dom i vuxen ålder. . Har inget med ålder eller hygien att göra.

Vad på vc idag. Ploppen är kvar. Antibiotika i sju dagar och nästa vecka ska öron näsa-hals ta bort den. Antingen med bara bedövningsspruta eller så får dom söva henne :(

• Grus grus
    Mamma till två gullegrisar skrev 2015-04-01 21:44:33 följande:

Min dotter på snart åtta år har haft öronhänge i drygt 6 månader. Kände en lukt idag när hon skulle lägga sig och ser att proppen på öronhänget är borta. Inne i örat :( och det är såna hudvänliga öronhängen i plast som har en stor rund plopp. . Var på akuten och blev hemskickad med bedövningssalva och dom sa att vi skulle trycka ut den med våld.. :( hjälp..

Exakt samma hände min åttaåring. Fast utan lukt för hon kom hem och grät för att plutten var borta och det gjorde ont i örat. Jag lyckades trycka ut den men efter det är sådana plastpluttar förbjudna. Denna tråd får mig att inse att det var helt rätt beslut.
    Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Gunilla Simonsson

Hej, detta hände precis min 12 åriga dotter. Hon märkte att det var på väg att växa fast i örat och tog snabbt bort pluppen. Men på baksidan av hennes öra hade pluppen liksom töjt ut örat och hålet är nu större på baksidan av örat.
    Ska hon stoppa tillbaka örhänget och bara undvika att trycka in det så långt in i örat och hoppas att "töjningen" läker sig eller ska vi kontakta vc?

• Amanda84
    Gunilla Simonsson skrev 2016-11-02 13:14:06 följande:

Hej, detta hände precis min 12 åriga dotter. Hon märkte att det var på väg att växa fast i örat och tog snabbt bort pluppen. Men på baksidan av hennes öra hade pluppen liksom töjt ut örat och hålet är nu större på baksidan av örat.
    Ska hon stoppa tillbaka örhänget och bara undvika att trycka in det så långt in i örat och hoppas att "töjningen" läker sig eller ska vi kontakta vc?

Låt hålen växa helt igen, så får ni i så fall ta nya sedan.

Min (nu vuxna) brorsa tog hål i ena örat när han var åtta år. Han har kämpat under resten av uppväxten med sitt hål i örat, på grund av ploppar som fastnat, inflammationer och halvläkta hål. Det gav inte med sig förrän det konstiga hålet (ungefär så som du beskriver det - lite större på baksidan av örat) helt och hållet fick växa igen (det tog några år - förmodligen på grund av att han hade kämpat så länge med det) och efter det tog han hål med nål på en riktig studio. Nu har han inte haft problem på nästan tio år.

• Ellen Dellen

Gammal tråd ser jag men hur gick det?

Jag upptäckte precis samma sak på min 8-åring och till er som skrockar om att man är dum som tar hål med pistol kan jag nu intyga att detta kan hända även om man tagit hål på piercingstudio, vilket vi gjorde. Rengjorde som man skulle i flera veckor. Hon har nog varit rädd att berätta det eftersom hon vet att det inte kommer att bli nya hål.

Svar på tråden öronhängets plopp har vuxit fast inuti örat.. vad göra s