• Anonym (ORKA!!!!)

Jag har kommit på att min kille ljuger om sitt yrke för att vara domare i tingsrätten....

Jag är tillsammans med en man som har sagt att han är domare på domstolen. Jag tycker detta var imponerande. Med tiden har jag varit nyfiken på hans yrke och frågat honom lite frågor och då har han bara sagt "ja ja du frågar så mycket" och ger mig en puss sedan på munnen. Ibland brukar han berätta vilka fall han dömt i, att det varit spännande och han berättar om allt "action" som händer i rättssalen. När jag sedan sa till honom att jag ska komma och titta på under ett fall när han dömer så blev han arg och sa "nej du får inte, jag förordnar ALLTID om stängda dörrar". Men hallå????!!?!! Stängda dörrar är det faktiskt inte i alla typer av mål. Jag har själv varit åskådare i misshandelsmål, stöldmål etc. och det är sådana mål han säger att han dömer inom.

Hur som helst. Jag började bli misstänksam på hans jobb eftersom jag aldrig fick fördjupad info om just domaryrket samt att jag aldrig fick komma dit och titta på. Så jag ringer till Sveriges domstolar (myndigheten) och frågar efter rådmannen (domare) XX (min killes namn). Då säger växeltelefonisten att den personen inte är domare. Hon söker i systemet och säger, "jaha nej, han sitter på receptionen i tingsrätten i staden XX). Vill du att jag kopplar dig till reception". Jag svarar ja. Hon kopplar mig och jag hör min kille svara "välkommen till tingsrätten i XX (stad)". Jag lägger då på.

Detta hände igår. När han kom hem från jobbet så frågade jag honom hur jobbet gick, och då svarade han att allt gick bra, att det var kul osv. Och sen berättade han att han dömde i ett misshandelsfall där det var fråga om grov kvinnomisshandel etc. Jag himlade med ögonen.

Asså jag får damp. Vad är det med honom?! Han går runt och ljuger att han tjänar 50 000 som domare till och med! Han är receptionist. Jag bryr mig inte om vad han tjänar, och jag bryr mig inte om han är en städare, receptionist eller lagerarbetare. Men varför i helvete ljuga om sitt yrke och sin lön? Vad ska jag göra? Jag funderar på att imorgon gå till tingsrätten för att låtsas ha ett ärende där och sedan spela överraskad när jag ser honom sitta i reception. Borde jag göra det? Eller vad ska jag göra?

• Svar på tråden Jag har kommit på att min kille ljuger om sitt yrke för att vara domare i tingsrätten....
  • Anonym (ORKA!!!!)
    Tines skrev 2015-03-24 18:19:00 följande:

Varför göra bort honom mer än vad han redan är?

Nä, säg som det är och se hur han reagerar.

Fast han har ju ljugit för mig väldigt länge nu.
  • Birgitta02

Konfrontera honom bara. Säg att du vet och att du faktiskt ringt myndigheten. Sen hade jag dumpat. Vad mer kan han ha ljugit om. Ljuger man om en stor sak, så ljuger man om små.

• Anonym (mytoman?)
    Anonym (ORKA!!!!) skrev 2015-03-24 18:20:08 följande:
    Fast han har ju ljugit för mig väldigt länge nu.
    Mytoman? Jag skulle nog ha svårt för att leva tillsammans med någon som medvetet förde mig bakom ljuset på det där sättet, men av någon anledning skulle jag nog ha lättare att acceptera det om han faktiskt var mytoman.
  • Nerfherder
    Anonym (ORKA!!!!) skrev 2015-03-24 18:17:20 följande:

Jag är tillsammans med en man som har sagt att han är domare på domstolen. Jag tycker detta var imponerande. Med tiden har jag varit nyfiken på hans yrke och frågat honom lite frågor och då har han bara sagt "ja ja du frågar så mycket" och ger mig en puss sedan på munnen. Ibland brukar han berätta vilka fall han dömt i, att det varit spännande och han berättar om allt "action" som händer i rättssalen. När jag sedan sa till honom att jag ska komma och titta på under ett fall när han dömer så blev han arg och sa "nej du får inte, jag förordnar ALLTID om stängda dörrar". Men hallå????!!?!! Stängda dörrar är det faktiskt inte i alla typer av mål. Jag har själv varit åskådare i misshandelsmål, stöldmål etc. och det är sådana mål han säger att han dömer inom.

Hur som helst. Jag började bli misstänksam på hans jobb eftersom jag aldrig fick fördjupad info om just domaryrket samt att jag aldrig fick komma dit och titta på. Så jag ringer till Sveriges domstolar (myndigheten) och frågar efter rådmannen (domare) XX (min killes namn). Då säger växeltelefonisten att den personen inte är domare. Hon söker i systemet och säger, "jaha nej, han sitter på receptionen i tingsrätten i staden XX). Vill du att jag kopplar dig till reception". Jag svarar ja. Hon kopplar mig och jag hör min kille svara "välkommen till tingsrätten i XX (stad)". Jag lägger då på.

Detta hände igår. När han kom hem från jobbet så frågade jag honom hur jobbet gick, och då svarade han att allt gick bra, att det var kul osv. Och sen berättade han att han dömde i ett misshandelsfall där det var fråga om grov kvinnomisshandel etc. Jag himlade med ögonen.

Asså jag får damp. Vad är det med honom?! Han går runt och ljuger att han tjänar 50 000 som domare till och med! Han är receptionist. Jag bryr mig inte om vad han tjänar, och jag bryr mig inte om han är en städare, receptionist eller lagerarbetare. Men varför i helvete ljuga om sitt yrke och sin lön? Vad ska jag göra? Jag funderar på att imorgon gå till tingsrätten för att låtsas ha ett ärende där och sedan spela överraskad när jag ser honom sitta i reception. Borde jag göra det? Eller vad ska jag göra?

Ring igen, spela in samtalet så att han inte kan bortförklara. Börja med att säga "heeeej älskling, hur mår du?" Sök på tingsrätten online och se om han står med som anställd. Du måste ha svart på vitt och obestridiga bevis. Sådana här mytomaner är farliga. Inte fysiskt, men med tanke på allt de ställer till med genom att ljuga...

Hade en arbetskamrat som visade sig vara en. Så jag vet...
  • Almina

Hur länge har ni varit tillsammans? Har du aldrig pratat om hans jobb med hans familj eller vänner? Kan du minnas när han först berättade om sitt arbete? Skulle det kunna vara att han ville imponera på dig (vilket tydligen lyckades!) i ett läge då han kanske inte ens trodde att ni skulle fortsätta ses, och sen har han inte klarat säga sanningen?

Själv skulle jag nog ha väldigt svårt för att leva med någon som ljugit om något sådant en längre tid...

• Fantasilös

Mitt ex ljög om att han ägde en restaurang, började fatta misstankar och då ljög han ihop nån story om att det var hemligt och att han var delägare men att ingen myndighet fick veta mm mm. Visade sig sen att han ljög om ALLT! Han var kock, hans mamma som var rektor var plötsligt dagisfröken... Allt var bara en stor fet jävla lögn. Lämna honom snabbt innan du får reda på resten, du kommer må så förbannat dåligt:(

• Anonym (ORKA!!!!)
    Fantasilös skrev 2015-03-24 19:24:18 följande:

Mitt ex ljög om att han ägde en restaurang, började fatta misstankar och då ljög han ihop nån story om att det var hemligt och att han var delägare men att ingen myndighet fick veta mm mm. Visade sig sen att han ljög om ALLT! Han var kock, hans mamma som var rektor var plötsligt dagisfröken... Allt var bara en stor fet jävla lögn. Lämna honom snabbt innan du får reda på resten, du kommer må så förbannat dåligt:(

Det är vanligt förekommande att delägare i restauranger inte på papper är delägare inför myndigheter. Känner flera stycken som är delägare utan att ha registrerat det.
  • Anonym (...)

Förmodligen ljög han om det för att få komma innanför dina trosor eftersom han märkte att du blev imponerad utav yrket. Sen var ni plötsligt ihop och då insåg han att han inte kunde avslöja lögnen av rädsla att göra bort sig och bli dumpad. Det var ju domaren du blev intresserad utav. 

• Anonym (Hur?)

Hur kan du missat att din sambo inte tjänar 50 000

Svar på tråden Jag har kommit på att min kille ljuger om sitt yrke för att vara domare i tingsrätten....