• Anonym (ORKA!!!!)

Jag har kommit på att min kille ljuger om sitt yrke för att vara domare i tingsrätten....

Jag är tillsammans med en man som har sagt att han är domare på domstolen. Jag tycker detta var imponerande. Med tiden har jag varit nyfiken på hans yrke och frågat honom lite frågor och då har han bara sagt "ja ja du frågar så mycket" och ger mig en puss sedan på munnen. Ibland brukar han berätta vilka fall han dömt i, att det varit spännande och han berättar om allt "action" som händer i rättssalen. När jag sedan sa till honom att jag ska komma och titta på under ett fall när han dömer så blev han arg och sa "nej du får inte, jag förordnar ALLTID om stängda dörrar". Men hallå????!!?!! Stängda dörrar är det faktiskt inte i alla typer av mål. Jag har själv varit åskådare i misshandelsmål, stöldmål etc. och det är sådana mål han säger att han dömer inom.

Hur som helst. Jag började bli misstänksam på hans jobb eftersom jag aldrig fick fördjupad info om just domaryrket samt att jag aldrig fick komma dit och titta på. Så jag ringer till Sveriges domstolar (myndigheten) och frågar efter rådmannen (domare) XX (min killes namn). Då säger växeltelefonisten att den personen inte är domare. Hon söker i systemet och säger, "jaha nej, han sitter på receptionen i tingsrätten i staden XX). Vill du att jag kopplar dig till reception". Jag svarar ja. Hon kopplar mig och jag hör min kille svara "välkommen till tingsrätten i XX (stad)". Jag lägger då på.

Detta hände igår. När han kom hem från jobbet så frågade jag honom hur jobbet gick, och då svarade han att allt gick bra, att det var kul osv. Och sen berättade han att han dömde i ett misshandelsfall där det var fråga om grov kvinnomisshandel etc. Jag himlade med ögonen.

Asså jag får damp. Vad är det med honom?! Han går runt och ljuger att han tjänar 50 000 som domare till och med! Han är receptionist. Jag bryr mig inte om vad han tjänar, och jag bryr mig inte om han är en städare, receptionist eller lagerarbetare. Men varför i helvete ljuga om sitt yrke och sin lön? Vad ska jag göra? Jag funderar på att imorgon gå till tingsrätten för att låtsas ha ett ärende där och sedan spela överraskad när jag ser honom sitta i reception. Borde jag göra det? Eller vad ska jag göra?

• Svar på tråden Jag har kommit på att min kille ljuger om sitt yrke för att vara domare i tingsrätten....
  • Lindsey Egot the only one
    Fobiker skrev 2015-03-25 00:41:31 följande:
    Ja, jag brukar faktiskt fråga lite om deras utbildning. Inte för att kolla om de talar sanning, utan för att jag är väldigt nyfiken på olika utbildningar och vad man lär sig på dessa, och inte minst vad som intresserade dem för just den utbildningen och yrket.

Men visst är det så att man utgår från att folk talar sanning när de säger vad de jobbar med. Förstår att det måste vara något av en chock att upptäcka något sådant här.
    Finns ju en mytoman här som har jobbat med det mesta
  • Anonym (Kim)
    Fobiker skrev 2015-03-24 23:04:24 följande:

Om han är domare måste han ju ha juristutbildning och vara notariemeriterad. Har du frågat honom om det? Vart tog han den, hur länge höll han på? Tar 4,5 år att få en juristexamen. Sedan 2 år som notarie i domstol.  

Fast det räcker ju inte för att bli rådman precis. Efter notarietjänstgöringen ska du bli antagen till domarutbildningen. Som innebär drygt 4 år till som fiskal och adjunktionstjänstgöring. Därefter blir man utnämnd assessor och det krävs sedan flera års arbete innan du får en rådmanstjänst.

Möjligen skulle ts kille kunna vara jurist som gör notarietjänstgöring eftersom man då under det andra året får vara domare i enklare mål. Men innan man blir rådman tar det många år.
  • Fobiker
    Anonym (Kim) skrev 2015-03-25 11:08:17 följande:
    Fast det räcker ju inte för att bli rådman precis. Efter notarietjänstgöringen ska du bli antagen till domarutbildningen. Som innebär drygt 4 år till som fiskal och adjunktionstjänstgöring. Därefter blir man utnämnd assessor och det krävs sedan flera års arbete innan du får en rådmanstjänst.

Möjligen skulle ts kille kunna vara jurist som gör notarietjänstgöring eftersom man då under det andra året får vara domare i enklare mål. Men innan man blir rådman tar det många år.
    Ja precis, jag tog bara upp de mest grundläggande kraven. Jag tänkte också på att han kanske kunde vara notarie, men då tjänar han inga 50 000 och det är fortfarande fel att kalla sig domare.  
  • Anonym (ORKA!!!!)

Jag ska gå dit idag och överraska honom

• Anonym (Justinianus)

Festliga trolltrådar som dyker upp just nu! (Jag utgår från att det är en trolltråd?)

Man behöver ju inte ha vare sig tingsmeritering eller domarutbildning för att bli domare längre (även om det är vanligast att rådmän har det).

Jag tror vi har att göra med det klassiska fallet när vaktmästaren (eller i det här fallet receptionisten) skriver under domar utan att ha behörighet (t.ex. för rådmannen som har annat för sig på dagen för meddelande av dom).

Eller så kan det vara fråga om att han anser att han meddelar domar när han lämnar ut dem till allmänheten i receptionen eller skickar hem dem till parterna.

Ett tredje förslag är att han är en rådman som misskött sina arbetsuppgifter och blivit omplacerad, som den där rådmannen i önsköldsvik (?) som blev placerad i källaren för att han inte klarat av målhanteringen men inte kunde avskedas...

• Anonym (dddd)
    Anonym (ORKA!!!!) skrev 2015-03-24 22:03:04 följande:
    Ja det är ju så vanligt att man loggar in på ens partners konto för att se summan kapital där i?
    Men va en receptionist tjänar vad kanske 15 tusen efter skatt en domare mycket mer än det så klart man märker det om man är ihop med en person? Sättet personen lever på, vad den handlar för kläder, mat, var den bor osv osv. Jag tror det är stor skillnad i hur en domare lever och en receptionist. 
  • Unaangelita
    Anonym (ORKA!!!!) skrev 2015-03-25 11:32:43 följande:
    Hur gick det TS?
  • Anonym (ORKA!!! På dig själv du!)

Orka vara du.

Vem är det som ljuger och hittar på!?

• ad hoc
    Anonym (ORKA!!!!) skrev 2015-03-25 11:32:43 följande:

Hur gick det, TS? 
  • Förtryckt
    Anonym (Justinianus) skrev 2015-03-25 12:10:06 följande:

Man behöver ju inte ha vare sig tingsmeritering eller domarutbildning för att bli domare längre (även om det är vanligast att rådmän har det).

Jag tror vi har att göra med det klassiska fallet när vaktmästaren (eller i det här fallet receptionisten) skriver under domar utan att ha behörighet (t.ex. för rådmannen som har annat för sig på dagen för meddelande av dom).

Eller så kan det vara fråga om att han anser att han meddelar domar när han lämnar ut dem till allmänheten i receptionen eller skickar hem dem till parterna.

Ett tredje förslag är att han är en rådman som misskött sina arbetsuppgifter och blivit omplacerad, som den där rådmannen i önsköldsvik (?) som blev placerad i källaren för att han inte klarat av målhanteringen men inte kunde avskedas...

Det är väl ingen som FÅR skriva under domar utan behörighet?? Då skulle man behöva göra en urkundsförfalskning varje gång, vilket är ett brott!

Sista förslaget låter rimligt. Kan vara så.
    ---
Svar på tråden Jag har kommit på att min kille ljuger om sitt yrke för att vara domare i tingsrätten....