• Anonym (ORKA!!!!)

Jag har kommit på att min kille ljuger om sitt yrke för att vara domare i tingsrätten....

Jag är tillsammans med en man som har sagt att han är domare på domstolen. Jag tycker detta var imponerande. Med tiden har jag varit nyfiken på hans yrke och frågat honom lite frågor och då har han bara sagt "ja ja du frågar så mycket" och ger mig en puss sedan på munnen. Ibland brukar han berätta vilka fall han dömt i, att det varit spännande och han berättar om allt "action" som händer i rättssalen. När jag sedan sa till honom att jag ska komma och titta på under ett fall när han dömer så blev han arg och sa "nej du får inte, jag förordnar ALLTID om stängda dörrar". Men hallå????!!?!! Stängda dörrar är det faktiskt inte i alla typer av mål. Jag har själv varit åskådare i misshandelsmål, stöldmål etc. och det är sådana mål han säger att han dömer inom.

Hur som helst. Jag började bli misstänksam på hans jobb eftersom jag aldrig fick fördjupad info om just domaryrket samt att jag aldrig fick komma dit och titta på. Så jag ringer till Sveriges domstolar (myndigheten) och frågar efter rådmannen (domare) XX (min killes namn). Då säger växeltelefonisten att den personen inte är domare. Hon söker i systemet och säger, "jaha nej, han sitter på receptionen i tingsrätten i staden XX). Vill du att jag kopplar dig till reception". Jag svarar ja. Hon kopplar mig och jag hör min kille svara "välkommen till tingsrätten i XX (stad)". Jag lägger då på.

Detta hände igår. När han kom hem från jobbet så frågade jag honom hur jobbet gick, och då svarade han att allt gick bra, att det var kul osv. Och sen berättade han att han dömde i ett misshandelsfall där det var fråga om grov kvinnomisshandel etc. Jag himlade med ögonen.

Asså jag får damp. Vad är det med honom?! Han går runt och ljuger att han tjänar 50 000 som domare till och med! Han är receptionist. Jag bryr mig inte om vad han tjänar, och jag bryr mig inte om han är en städare, receptionist eller lagerarbetare. Men varför i helvete ljuga om sitt yrke och sin lön? Vad ska jag göra? Jag funderar på att imorgon gå till tingsrätten för att låtsas ha ett ärende där och sedan spela överraskad när jag ser honom sitta i reception. Borde jag göra det? Eller vad ska jag göra?

• Svar på tråden Jag har kommit på att min kille ljuger om sitt yrke för att vara domare i tingsrätten....
  • frågandezzzz
    Anonym (ORKA!!!!) skrev 2015-03-25 11:32:43 följande:

Jag ska gå dit idag och överraska honom

nå????! :D
  • Frontline
    Anonym (ORKA!!!!) skrev 2015-03-24 22:03:04 följande:
    Ja det är ju så vanligt att man loggar in på ens partners konto för att se summan kapital där i?
    Fast du skrev ju i ett tidigare inlägg att han har ljugit för dig väldigt länge då borde man ju ha lite mer insikt i den andres ekonomi tycker jag.

Är viss skillnad på lön mellan en domare och receptionist, men visst han kan ju ha så pass gott om pengar från annat sen innan så du inte har reagerat...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • pegga

Det låter ju helt vrickat, men jag har hört liknande historier förut och i somliga fall har det börjat som en liten "oskyldig" förvrägning av sanningen, som vederbörande sen inte kunnat ta sig ur, av rädsla för att tappa ansiktet, förstöra relationen osv, och ju längre det går desto svårare blir det.

Jag tror nog det bästa, mest hederliga, mest mänskliga sättet, är att helt enkelt bara säga "Jag vet att du inte är domare, utan receptionist. Jag har kollat upp det. Kan du förklara för mig varför du sagt så till mig?"

Sen, helt beroende på hur han svarar, och kanske också vad någon i hans omgivning, typ hans mamma, säger om honom, får du sedan avgöra hur du vill förhålla dig till alltihop.

Det KAN ju hända att det är en otroligt olycklig engångsgrej, även om sannolikheten för det kanske är rätt liten.

I alla händelser tycker jag INTE du ska konfrontera honom på jobbet, inte för hans skull, utan för de andra människorna som kommer till tingsrätten. Där utspelas varje dag mänskliga tragedier som inte behöver förstärkas av ytterligare några uppträdanden.

Du verkar ju vara en sansad person ? visa omdöme!

• JTo

Tror ni han mördade henne vid konfrontationen? och tror ni har får döma i sitt eget fall då?

Oskyldig

• Anonym (nej)

Ärlighet är en dealbreaker för mig så jag hade tagit väldigt allvarligt på att han ljugit på det viset.
    Bara om han hade haft en väldigt bra förklaring och varit villig att ta hjälp mot sin mytomani hade jag stannat i en sån relation, om ens då. 

• Anonym (Justinianus)
    Förtryckt skrev 2015-03-25 16:47:16 följande:

Det är väl ingen som FÅR skriva under domar utan behörighet?? Då skulle man behöva göra en urkundsförfalskning varje gång, vilket är ett brott!

Sista förslaget låter rimligt. Kan vara så.

Själva handlingen att skriva under utan behörighet är säkert straffbar som du nämner och i vart fall någon slags tjänstefel. Däremot är jag faktiskt inte helt säker att domarna som beslutat om dom måste skriva under (för hans) för att domen ska vara giltig. Har för mig att jag har stött på fall där någon notarie glömt att skriva under en tredskodom innan den expedierades och sedan slutat. Tror att den gällde som exekutionstitel ändå, med viss reservation.

Killen kanske har samma namn som någon rådman?
  • Anonym (gardener)
    Anonym (ORKA!!!!) skrev 2015-03-24 23:06:43 följande:
    Asså sånt förutsätter man ju om någon säger att denne är jurist eller domare... Om du träffar en kompis som är läkare, så frågar man ju inte "jaha, men har du verkligen läkarexamen?"...utan säger personen att denne jobbar som läkare så förutsätter man att personen har en examen inom yrket. Så nej, jag frågade aldrig om han har examen, utan jag förutsatte att han hade det.
    "Var har du pluggat?" är en vanlig fråga som jag ställer när jag träffar nytt folk som man inser har akademisk utbildning.

Det är roligt att höra om andras studentliv, utbildningsorten/skolan kan ibland ge en vink om hur duktig personen är och ibland kommer man på att det finns gemensamma bekanta.
  • Anonym (Mycket ska man få höra....)
    Anonym (nej) skrev 2015-03-25 20:36:13 följande:

Ärlighet är en dealbreaker för mig så jag hade tagit väldigt allvarligt på att han ljugit på det viset.
    Bara om han hade haft en väldigt bra förklaring och varit villig att ta hjälp mot sin mytomani hade jag stannat i en sån relation, om ens då. 

Du är första personen som jag träffat på, som tycker att ärlighet är en dealbreaker.
  • eber4

Att han råkar jobba som vaktmästare behöver inte betyda att han inte är dommare. Vid tingsrätterna har vi lekmannadomare som jämte den juridiskt utbildade dommaren dömmer i målen. Lekmannadommarna utses av de politiska partierna och kräver ingen särskild förkunskap. Detta är ett förtroendeuppdrag som sällan ianspråktar en heltid. Det betyder att din kille kan ha en anställning som vaktmästare vid Tingsrätten och att han samtidigt har förtroendeuppdraget från ett parti att vara domare.

Nu tycks det inte vara så i detta fall, givet hur din kille uttrycker sig. Men okunskapen om hur det funkar i en vanlig domstol tycks stor här (vilket förvånar med tanke på att att andelen personer som haft närkontakt med en domstol tycks större på familjeliv än i samhället i stort).

Svar på tråden Jag har kommit på att min kille ljuger om sitt yrke för att vara domare i tingsrätten....