ErikaMor skrev 2019-12-04 09:15:53 följande:
Om det skulle vara möjligt visa att kunskaperna faktiskt växer så skulle jag absolut inte vara besviken. Jag vågar lova att ingen annan heller skulle vara besviken.
Sannolikt skulle det även påverka förtroendet för regeringen i en positiv riktning.
Detta har dock inte gått att visa.
Jag, liksom vår studierektor, är övertygad att totalt sett så har kunskaperna inte vuxit utan sannolikt är det i verkligheten precis tvärtom.
Antalet och andelen elever med låga kunskaper har vuxit betydligt.
Dessutom är dessa så resurskrävande så att elever med goda och mycket goda kunskaper inte får rätt möjlighet att få sina kunskaper att växa.
För mig som klassförälder och för alla som arbetar inom skolan så är dessa problem mycket uppenbara och också självklara.
Det skulle vara mycket bättre att erkänna problemen för att kunna sätta in åtgärder i stället för att trixa med siffror och försöka dölja och förneka problemen.
Du är nog nästan ensam om att resa dig upp.
Du och dem som reser sig upp verkar utgöra ca 9%, att jämföra då med att ni i ett annat sammanhang anser att 11% helt enkelt ska sorteras bort, då sannolikt räknade som obefintliga eller obetydliga?
Ditt inlägg klingar väldigt falskt för mig när 91% i tråden inte verkar ha förtroende för din "fina" regering. Vad är det som är särskilt "fint" med att trixa med siffrorna för att försöka dölja ett dåligt utfall av den förda politiken?
Och hur "fint" är det att sortera bort vissa elever?
Jag anser inte att 11% av någon kategori elever ska sorteras bort. Inte heller anser jag att du och dina kompisar ska sorteras bort, trots att ni utgör bara 9%.
Dock har jag förstått att du anser att jag och 91% borde sorteras bort för att vi inte har samma åsikt som du.
Och vad skulle syftet vara med att testa elever som ännu inte lärt sig svenska på hur bra de läser matteproblem formulerade på svenska?
Ska vi inte ta och testa alla på hur bra de är på tyska också, både de som har läst tyska och de som inte har gjort det?
Och hur får du för dig att 91% håller med dig om pisa bara för att en hen tryckt på en knapp ett par hundra gånger?