Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Har du förtroende för regeringen?

Mentat skrev 2019-10-28 14:34:13 följande:
    Extremvänster vill jag inte kalla det men han verkar vara socialdemokrat. Det är iofs ett part med stor spännvidd mellan t.ex. Erik Åsbrink och Göran Greider. Var Svensson befinner sig på skalan har jag ingen aning om men det här ser då för mig ut att vara samma person: https://www.skane.se/politik-och-demokrati/dina_politiker/?rId=963 och https://lararnastidning.se/flumskolan-har-aldrig-existerat/
    Nej, verkligen inte. Däremot väldigt kunnig inom skolfrågor.

Björklund fick ganska mycket kritik rakt över politiken inom skolvärden för sin förmörkade syn på skolan. Han gjorde många ogrundade och svepande uttalanden om både problem och lösningar som gjorde att många tappade förtroende för honom. Ofta såg man honom som en militär som ville införa en gammalmodig disciplinär skola med fokus på sådant som kepsar, och som överlastade pedagogerna med administrativa uppgiften som drog dem ifrån eleverna och undervisningen.

En av de mest utmärkande dragen i den finska skolmodellen som ofta tas upp som ett exempel på en framgångsrik skola är att pedagogerna åtnjuter en hög status och har en hög grad av självbestämmande. Man låter experterna vara experter i klassrummet.

Björklund drog åt precis motsatt håll med central- och detaljstyrning.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Mentat skrev 2019-10-28 19:45:49 följande:
    Nåja, det där är en politisk åsikt om Björklund och knappast något faktum. Det finns en hel del med rakt motsatt syn också.
    Det finns ett stort motstånd till Björklunds idéer som fler nationella prov och betyg i ordning och uppförande. Det handlar inte om åsikter utan att det inte finns några belägg för att det skulle åstadkomma rättssäkrare betyg och bättre uppförande. Björklund tog rätt mycket rätt ur luften. Det är det kritiken handlar om.
  • nihka
    Kverulant67 skrev 2019-10-29 09:53:22 följande:
    Yes! Det är först 2012 som aliansens skolpolitk ger resultat från sosse-förfallet inom skolan!
    En tydlig graf i bifogad bild på PISA-resutat.
    Och Björklund var verksam i Norge och Danmark också?
  • nihka
    Kverulant67 skrev 2019-10-29 09:55:16 följande:

Kart som tusan att det är många inom vänstern här och inom skolan som ogillar J Björklund! En man som kommer in och sätter ner foten och vill få stopp på flumet inom skolan! Resultatet är ju historia (till förskräckelse för vänstern)....

Jag är höger och ogillade mer än jag gillade Björklunds skolpolitik.

Alla de nordiska länderna dippade 2012. Personligen tror jag det har mer att göra med digitaliseringen i skolan att göra än med något politiskt parti.
  • nihka
    Kverulant67 skrev 2019-10-29 12:14:48 följande:
    Så du såg inte den svenska grafen eller blev du förvirrad av att det var fler grafer i diagrammet?
    Såg du inte de andra ländernas grafer eller blev du förvirrad över att det inte bara var en graf i diagrammet?
  • nihka
    Kverulant67 skrev 2019-10-30 15:21:07 följande:
    Nej gör du?
    Som jag ser det i diagrammet så lyckades man få ner den till ca 5% 2007-2009. I dagens läge ser diagrammet ut att vara ca 6%...

Att siffran förljer konjunkturen vet ju alla dock vill itne S erkänna det. Att siffran steg 2010-2014 beror ju på den värsta krisen sedan 30-tael, inget konstigt med det! Ja just det, jo hos vänsterväljare är det konstigt....
    Om det var ditt sätt att säga att du hade helt fel så var det lite otydligt.
  • nihka
    Rataxes skrev 2019-10-30 16:07:16 följande:
    Det enda som vänsterväljarna inte vill höra talas om är Den Store Ledaren, Den Ofelbares löfte om att Sverige skulle ha EUs lägsta arbetslöshet 2020.
    Det blir svårt att slå Tjeckien med 2% arbetslöshet. Just nu ligger Sverige över genomsnittet i EU med en arbetslöshet på 7,1%. För ett år sedan 6,3% vilket var lite under EU-genomsnittet så målet är inte uppnått och trenden pekar dessutom åt fel håll.

Ser ut som det gör i Finland ungefär.

https://www.europaportalen.se/2019/09/sverige-tillhor-eu-lander-med-hogre-arbetsloshet
  • nihka
    nihka skrev 2019-10-30 17:21:50 följande:
    Det blir svårt att slå Tjeckien med 2% arbetslöshet. Just nu ligger Sverige över genomsnittet i EU med en arbetslöshet på 7,1%. För ett år sedan 6,3% vilket var lite under EU-genomsnittet så målet är inte uppnått och trenden pekar dessutom åt fel håll.

https://www.europaportalen.se/2019/09/sverige-tillhor-eu-lander-med-hogre-arbetsloshet
    Det jag säger här står att läsa i den postade länken, för den som vill besvära sig.
  • nihka

Det jag säger här står att läsa i den postade länken, för den som vill besvära sig.
  • nihka

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?