Har du förtroende för regeringen?
Jag minns inte om det var i den här tråden som jag hävdade att det inte längre är möjligt att göra längre ekonomiska prognoser och planera efter det, när det gäller hur världsekonomin kommer att utvecklas, och hur vi/regeringen då ska förhålla oss till det.
Själv hävdade jag att vi måste höja beredskapen för vad som händer i omvärlden, och snabbt kunna agera för vad som händer där.
Det var inte mycket till stöd jag fick då, men nu får jag stöd för mina påståenden: http://www.di.se/artiklar/2016/6/7/varldsbanken-svarare-att-sia-om-tillvaxten/
Jag påstår att det här har varit nåt som kunnat anas under en längre tid, och som var tydligt under under ett antal år, men det är självklart bra att nu även Världbanken och prognosmakare erkänner att vi måste lämna de gamla instrumenten som prognoser gjordes efter, och inse att det svänger för snabbt för att kunna använda dessa föråldrade beräkningsverktyg.
Jag tvivlar även på de nya man nu använder, just p.g.a att det känns näst intill omöjligt att sammanställa data som håller över nån längre tid, och utifrån det göra nåt slags prognosprogram..
Jag tror istället man måste luta sig mot mänsklig övervakning av världsläget och se till vad som händer i realtid, lite av vanligt gammaldags hederligt arbete när det gäller att samla in data, och utifrån det sen informera löpande om vad som händer av betydelse för makthavarna.