Inlägg från: Kverulant67 |Visa alla inlägg
  • Kverulant67

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2019-12-21 09:16:41 följande:
    Tja, jag gissar att ditt synsätt inte är så ovanligt bland fundamentalister av olika slag, alltså polariseringstanken där man antingen är för eller emot, vän eller fiende.

Bland folk som inte håller fanatismens fana högt finns det alltid en stor andel som vare sig gillar eller ogillar, visserligen är SD ett mycket kontroversiellt parti - men jag skulle gissa att det är minst 25 procent av befolkningen som hamnar i varken-eller-kategorin.

Hursomhelst - att du och Kverulant inte behärskar enkel matematik är inte särskilt anmärkningsvärt, inte heller att ni inte frågar någon ni litar på som skulle kunna hjälpa er - men mot bakgrund av att så många av nyhögerns förkunnare här på FL närmast brukar påstå att de är ingenjörer så är det roande att ingen av dessa försöker hjälpa er.

Det är ju faktiskt så enkelt att Kverulant påstod att 75 procent av befolkningen ogillar SD medan minst 50 procent inte gör det. Om någon lärde er att inte dribbla med i sammanhanget irrelevanta mängder skulle ni förmodligen kunna begripa vad en sjuåring kunde förstå på några minuter.

Och för att återknyta till inledningen - tanken att man inte alltid måste marschera omkring i en värld där allt antingen är svart elelr vitt, gott elelr ont, fiende elelr vän - så bjuder jag på Desertören av Kjell Höglund.  

">

Var skrev jag det???? Jag skrev att 50% återstår som varken gillar S eller SD....
    Det är skoj att du fortsätter att göra bort dej min vän!
  • Kverulant67
    Digestive skrev 2019-12-21 12:40:06 följande:
    Tja, är det uppställt så så är det uppställt så. :) Men man får nog ha en släng orimlighet i sig om man tolkar ett binärt exempel uppställt i fjärdedelar som ett genuint försök att beskriva verkligheten med...

...men ni ska såklart alltid klaga på något medan de dubbla måttstockarna kommer i tjog. :)

Själva är ni knappast så noga och har aldrig redovisat för era påståenden/siffror på ett vis som här har krävts för Kverulant67:s del.

Tänk om ni hade ens hälften så högs krav på er själva som på andra. :D

Och åter igen så visar du att du inte behärskar räkning med negationer eller hur man överhuvudtaget räknar på en ekvation. :) Du får räkna i båda led! - FDFMGA, och inte addera siffror lite hur som helst bara för att du råkar se dem. ;)

Föreslår att du läser det markerade ur matteboken som återfinns i inlägg #14414.
    Jösses! Ta inte upp binära tal med folk som inte ens klarar av mattematik för årskurs 2-4....
  • Kverulant67
    Padirac skrev 2019-12-21 23:30:35 följande:
    Du är ju konnotation inte ett svårare ord - det är helt enkelt ett ord som avser vad ord betyder, vad ord har för mening....

Från detta kan vi se att en grupp som 'inte gillar' inte alls betyder att någon komplement-grupp skulle 'gilla'

När du blandar ihop dessa saker, eller när D tror att dessa saker är underförstådda, så blir det galet att räkna på dessa siffror .

Men om konnotation är för svårt så är nog hela resonemanget - med att ord har mening. att ord betyder , och att det påverkar de påståenden som görs om grupper och procent hit och dit -  för svårt

Dock ett ganska ovanligt ord när det gäller mattetal för årskurs 3-4, som du inte heller verkar ha någon koll på....
  • Kverulant67
    FDFMGA skrev 2019-12-22 00:06:24 följande:
    Nej, det gjorde du inte.

Du skrev att det finns en grupp på 75 procent som ogillar SD.

Du skrev att det finns engrupp på 25 procent som gillar S.

Och så skrev du att det finns en grupp på drygt 50 procent som inte tillhör någon av dessa grupper.

Förslagsvis så frågar du den där läraren om hur du ska bära dig åt för att förstå vad det är du skriver i samma veva som du antar utmaningen att försöka grepp enklare mellanstadiematte.

Jag kopierar in ditt exemopel där du kommer fram till att minst 125 procent av befolkningen antingen tyker illa im SD eller också inte tycker illa om SD.

Och tack för den inblick i några högerintellegt du och Digestive har gett mig - fascinerande och fullt i klass med SD-tjejen vars pappa också blivit sverigedemokrat och som dessutom skulle få nobelpris i tågSkrattande
     Tor 28 nov 21:40#13927
    Tja vad ska jag säga... Alla utan du och dina 5 vänsterbelackare i tråden ser att det är rätt.....

Bara för dej tar jag bort negationen!
    25% gillar SD (I stället för 75% gillar inte)
    25% gillar S
    Vad är kvar, jo 50%.
    Det är fasen värre att diskutera matte med dej än med sonen när han var 9-10år...
  • Kverulant67
    FDFMGA skrev 2019-12-22 11:08:23 följande:
    Tja, om din son inte hunnit växa till sig alltför mycket skulle du ju kunna följa med honom till skolan. Jag noterar att du heller inte förstått att det alltid finns en grupp som varken gillar eller ogillar utan är tveksamma, vägrar ta ställning, inte bryr sig, etcetera.

Nåväl, det var bara ett påpekande i marginalen. Det största problemet är att du inte lyckas förstå vad det är för mängder du räknar och att du ännu inte tillägnat dig grundläggande matematisk förståelse, t ex avseende hur man förhåller sig till begreppen antingen eller respektive både och.

Lyckas du förstå hur illa konstruerat ditt  exempel är kanske du kommer att skämmas - men se det inte så. Du har i så fall också lyckats förstå vad det är du påstår i exemplet - att minst 125 procent av befolkningen antingen ogillar elelr också inte ogillar SD.

Notera gärna mitt sätt att förhålla mig till ditt synsätt att man alltid måste vara för eller också emot något - hur jag undviker fanatismen genom att bara definiera den alternativa mångden som alla som inte ingår i den mängd du definierade som 75 procent.

Och 75 + 50 är och förblir 125.

Det finns ingen anledning att ägna sig åt kulturrelativism och stryka kulturyttringar som inte är integrerade med svensk matematik medhårs.
     Tor 28 nov 21:40#13927
    Jag vet allvarligt inte vad som är fel på dej när du inte kan erkänna att du räknade fel för 1.5 vecka sedan och sedan bara gör bort dej vilket alla andra som inte stödjer skrikvänstern har genomskådat.....

Vad är skillnaden på 75% tycker inte om och 25% tycker om SD?

Hur i hela världen får du att 25-25-50 är lika med 125????
  • Kverulant67
    FDFMGA skrev 2019-12-24 00:01:38 följande:
    Nja, du har nog missat att Kverulants exempel är så illa formulerat att den andel av populationen som har synpunkter på SD 125 procent.

I övrigt är det lite svårt att förstå ditt inägg eller var det det där med ditt fokus att du läst en artikel i evolutiionspsykolog i Illusterad Vetenskap du ville betona med ditt inlägg, kanske att nyhögern med evolutionspsykologisk finess har omdanat matematiken så att det numera är fullt möjligt att en population är större än 100 procent.

Det kan man kalla evolutionSkrattande
    Hur kan du tycka att det är illa formulerat???
    Är det pga att jag har med en negation med som gör att du inte klarar av att räkna???
    För alla oss andra är alltid exemplet 50......
    Jag gav dej även ett exempel utan negation dvs:
    25% gillar SD
    25% gillar S
    Dvs exakt samma formulering fast utan negation...
    Vi som är kvar är 50%.... Inte ens det klarade du av att bemöta!

Suck du är obetalbar som skrattobjekt!
  • Kverulant67
    FDFMGA skrev 2019-12-24 00:53:44 följande:
    Självklart har jag inte fel. Du presenterade ett orimigt exempel och jag och andra skrattade år orimligheten där en population blir 125 procent.

Det hade varit så enkelt för dig att skratta med och skriva att det blev visst lite fel, men ni fattar ju vad jag menar - att de flesta inte är så oerhört engagerade att de avskyr SD eller anser att S alltid har rätt.

I stället har det blivit till en exposé över okunnighet.

Och om du nu inte tror mig så fråga någon som du anser är duktig på matematik.

En av mina teser här på FL är att högerpopulism är fördummande i sig och att ditt och andras 125-procentiga exempel säger betydligt mer än vad man kan utläsa av de nyhögeraktivister som tycks vara på god väg att skapa ett slags pidginsvenska där de postar en bild som stundtals har en textkommentar som ibland till och med med lite god vilja kan anses ha ett samband med bilden.

Eller varför inte posta ditt exempel här på FL som en mattefråga - och länka till den här tråden och fråga vad det är för fel på dem som menar att ditt exempel anger att en population kan vara 125 procent.

Jag har sett svar på matteproblemsfrågor här på FL som visar att det finns åtskilliga här på forumet som skulle kunna hjälpa dig.

Egentligen är det hur enkelt som helst. Du anger utan inskränkningar att 75 procent av befolkningen ogillar SD. Därutöver finns det dryga 50 procent som inte delar den uppfattningen. Alla andra resonemang och piruetter är bara okunnighetsvals, alltså det evinnerliga räknandet på sossar.

Varför inte våga testa att ställa frågan som en separat tråd på FL.
    Det är bara att skåla och jubla för att du vill ge dumvänstern ett ansikte!

Inte ens när jag tog bort negationen så jag skulle få dej att förstå så ger du dej inte!
    Så du menar alltså att 25% (gillar SD)+25%(gillar S) och vi andra 50% blir 125%
    Tyckte att min son hade svårt för matten (men fick G), men du slår alla gränser!!!!
  • Kverulant67
    KillBill skrev 2019-12-24 02:04:10 följande:

Skärp dig och erkänn att du skrev fel. Du är patetiskt!

Så inte ens du får 25+25+50 till 100! Tokvänstern upphör aldrig att roa oss andra!
    Grattis till att hamna i kön till xxxxxx (Får ej skrivas ut här på FL)....
  • Kverulant67
    KillBill skrev 2019-12-24 10:45:35 följande:
    Snygg efterhandskonstruktion..
    Va???? Hur kan du få det till det???
    25+25+50 är detsamma som (100-75)+25+50.....

Hur tusan är det med era mattakunskaper????
  • Kverulant67
    FDFMGA skrev 2019-12-25 09:52:18 följande:
    Sorry, noterade inte ditt påstående förrän nu.

Du hade enligt egen utsago högsta betyg i matte och förstår inte skillnaden mellan olika sorter. Jag tror inte att de där betygen som delas ut av julttomten är så mycket att hänga i julgranenSkrattande

Vad du och Digestive gör är att att ni subraherar 25 procent socialdemokrater från de 75 procent som du anger ogillar SD. Detta är nyhögermattematik alltså en valsform som dansas i ett dike.

Den där lågstadieläraren skulle säkert säga någon i stil med att du är jättejätteduktig som kan skapa en ny mängd med en ny sort - men hur stor tror du att den första mängden fortfarande är - alltså med den sort du angav för den.

Säkert mycket vänligt uttryckt av läraren - men inombords kanske hen hade tänkt på Ola Magnells gamla låt och strofen:

"Muren kan vara synlig eller intellektuell"
    Se så! Fortsätt med ekvationen nu när du lyckats lösa det första, dv s 25% för SD! Så hamnar du kanske rätt någon gång....
    Nu vet jag ju efter ha tjafsat med ej i många år under olika profiler att du aldrig någonsin skulle krypa till korset och erkänna att du har fel....

Tja om du tror att det var tomten som gav mej 5a sista året så.... Kan säga att jag slet hårt för den, stod nära 5:a men inte riktigt. Frågade matteläraren i maj vad som krävdes för en 5a, han svarade att jag var nära men får du alla rätt på sista provet så är du värd en och skall få den.Jag klarade det!

Du kan var hur hånfull (som du nu är) hur du vill, men jag tror jag ju inte förutom dina 5 underhuggare här ger dej några sympatier eller lockar fler folk till vänstern, snarare tvärtom!
  • Kverulant67
    FDFMGA skrev 2019-12-26 09:14:22 följande:
    Nej, men jag skulle kunna ta ditt exempel och posta det i en mattetråd så att du och Digestive möjligen kan lära er enkel matematik - eller åtminstone förstå att det ni har ett gediget arbete framför er innan ni fått gehör för en alternativ matematik.

Jag hoppas ni inte misstycker i så fall. Dels innebär det ju att den här tråden kan återgå till att handla om hur S agerar, inte om hur du trollar bort dem i dinvalsmatematik och dels innebär det att folk som är intresserade av matematik kan ta del av era tankar.

Sättet ni räknar på är verkligen originellt - jag har bara stött på företeelsen en gång tidigare. I en uträkning från Man och nöjd/Suffering där hen kom fram till att SD & CO skulle få över 100 procent så småningom.

Är det okej att jag tar ditt exempel och postar det i en mattetråd?
    Hahaha jag förstår att du inte vill prata vidare om exemplet! För nu har du fasen gjort bort dej varje dag i ca 2 veckor! Inte ens när jag tar bort negationen så får du ihop det! Är det inte bara bättre att erkänna att du hade fel i stället och lämna diskussionen med flaggan i topp?

Du har ju bara en så länge sagt att det blir fel (125%) kan du inte som vi andra som klarar av matte årskurs 3-4 sätta upp det i en ekvation och bevisa felet????
  • Kverulant67
    Padirac skrev 2019-12-26 14:58:50 följande:
    Nu var ju kritiken att Kverulant gjorde en språklig groda som fick matematiskt orimliga konsekvenser.

Den matematiska orimligheten håller du med om - du har mha venndriagram och 'mulitickaren' vet vad gett matematiska bevis för att Kverulants uppställning är orimlig då han hamnar på 125-150% av befolkningen.

Problemet är således inte matematiskt i sig, utan en semantisk fråga. Vad har Kverulant uttryckt, vilken mening har de påståenden som uttrycks.
    Vad var det för språklig groda????Antar att matte inte är din starka sida om du inte klarar av att läsa "75% tycker INTE om".....
  • Kverulant67
    Padirac skrev 2019-12-26 16:28:32 följande:
    hahahaha

Ja, det var ju att utgå från 100% som Kverulant missade - vilket han fick veta omgående och du därefter förtvivlat försökt rädda hans ansikte
    Tja vad missade jag????
    FDMG försöker i alla fall utan att kunna sätta upp e ekvation som bevisar vad jag har gjort för fel. Så är det du och ett par andra vänstermuppar här som bara tror på¨den "helige vänsterkungen FDMG" och hurrar på honom utan att ha en jävla aning om vad ni dillar om....

Kan inte DU sätta uppe en ekvation och bevisa vad jag har gjort fel????
  • Kverulant67
    Padirac skrev 2019-12-26 18:24:34 följande:
    Nä, felen stod Kverulant för - jag och andra har påpekat det orimliga i dessa fel.
    Du påminner mest om Bull... Bill säger en sak Bull säger samma sak (och fel) som Bill fast utan att fatta vad han säger....
  • Kverulant67
    Padirac skrev 2019-12-26 19:05:48 följande:
    Det blir ju nästan ännu roligare

75% gillar inte SD medan 25% gillar SD.

25% gillar S medan 75% inte gillar S.

medans resterande 50% gör varken eller...

dvs de varken gillar eller inte gillar SD och inte heller inte gillar eller gillar S.

hahaha

75 % gillar inte SD, 50% varken gillar eller inte gillar SD och 25% gillar SD.. det är 150% bara det... Skål
    Hahaha ja du... FDMG får det till 125% och du får det nu till 150%....

Vad har du för jobb? Inte så avancerat antar jag....
  • Kverulant67

JAg kan förstå att vissa mattematiska ekvationer är luriga om matte inte är ens specialämne...
    I mitt jobb som data-ingenjör inom bilindustrin så har jag skapat en massa script som räknar ut olika faktorer för det hastighet beroende på vilka däck man har mm. Så med andra ord är mattematik mitt jobb delvis!

För att få ett slut på diskussionen sätter jag upp det i en enkel ekvation som är nivå med årskurs 4.
    Folket    SD      S    Vi övriga
    100= (100-75)+25%+50%

Kan vi får ett slut på det här nu eller vill BIll och Bull fortsätta att roa oss med sin okunskap?

• Kverulant67
    FDFMGA skrev 2019-12-26 23:22:29 följande:
    Hm, FDFMGA, ska det vara.

Påminner lite om Man med navelludd. Hen var visst också dataingenjör, påstod hen.

Svårt det där med bokstäver och siffror för vissaSkrattande

Du svarade aldrig på frågan om det är okej att jag tar ditt exempel och postar det som en mattefråga i en ny tråd Skrattande
    Jo vissa verkar ju vara dej och siffror... Att jag inte kan ditt konstiga namn har väl knappast med intelligens att göra...

Vore mer klädsamt om du svarade på ekvationen jag gav dej för ca 1 timma sedan....
  • Kverulant67
    Padirac skrev 2019-12-26 23:42:04 följande:
    Det finns ett enkelt skript som bygger på en beprövad ekvationFörvånad

75% av däcken har inte dimension 225x55/17
    25% av däcken har dimension 245x45/18
    däremellan finns 50% av däcken som inte har någon av dessa dimensioner 

Jag skulle utifrån ekvationen skriptet bygger på säga att det finns 5 (eller 6 däck) på den bilen
    Ni vänstertomtar är så underbara! När man har överbevisat er så bara ni fortsätter med erat trams....
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?