Inlägg från: Kverulant67 |Visa alla inlägg
  • Kverulant67

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2019-10-31 11:55:20 följande:
    Jag kommenterade endast det faktum att någon hade lyckats vända på ett diagram så att hen trodde att arbetslösheten gick ner ism regeringen Reinfeldt.

Faktum är att det behövdes endast ett par veckor av alliansregarande innan arbetslösheten började stiga och när regeringen var varm i kläderna så steg den som en raket.

Däremot betvivlar jag att det var alliansregeringen som orsakade den globala krisen - man ska inte överskatta Sveriges och svenska regeringars inflytande på den globala ekonomin.
    Var har du hittat den statistiken?
    Fakta 2006 vid maktskiftet 7.1%, 52 veckor senare var siffran 6.1%....
    Sedan kom som sagt lågkonjunkturen. Vi kommer att drabbas på samma sätt under nästa år då konjunkturen lär märkas mer pga sämre konjunktur.

Ditt snack går hem på fackmötena där LO hyllar regeringen för minskad arbetslöshet vid högkonjunktur, samt det motsatta när alliansen regerar...
  • Kverulant67
    Kverulant67 skrev 2019-10-31 12:57:19 följande:
    Var har du hittat den statistiken?
    Fakta 2006 vid maktskiftet 7.1%, 52 veckor senare var siffran 6.1%....
    Sedan kom som sagt lågkonjunkturen. Vi kommer att drabbas på samma sätt under nästa år då konjunkturen lär märkas mer pga sämre konjunktur.

Ditt snack går hem på fackmötena där LO hyllar regeringen för minskad arbetslöshet vid högkonjunktur, samt det motsatta när alliansen regerar...
    Källa SCB.
  • Kverulant67
    FDFMGA skrev 2019-10-31 14:35:18 följande:
    Själv använde jag diagrammet där man kan se hur arbetslösheten börjar stiga 2007 och för att 2008 öka i raketfart.

Det var visst någon här som påstod det omvändaSkrattandehttps://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhallets-ekonomi/arbetsloshet-i-sverige/
    Nja det är ju presic samma fakta....
    Så  var fick du att det tog ett par veckor så steg arbetslösheten när alliansen tog över?????
  • Kverulant67
    FDFMGA skrev 2019-11-01 08:21:02 följande:
    Testa att peka på 2006, 2007 och 2008 i diagrammets tidslinjeSolig
    Jag har redan gjort det... Så kan du förklara att arbetslösheten steg under typ oktober-november 2006 när den gjorde det först 2008-09????????????
  • Kverulant67
    FDFMGA skrev 2019-11-02 08:58:55 följande:
    Testa en gång till. Med peka syftade jag på att du använder "muspekaren" och placerar den på tidslinjen. Då kan du se att arbetslösheten börjar stiga vid markeringen för 2007 och vid 2008 stiger den så brant att den nästan utmarar regeringen Bildts arbetslöshetsskapande åtgärder på 1990-talet.
    Du ser inget sammanhang mellan samband mellan lågkonjunktur och arbetslöshet? Du låter ju exakt som det LO försöker tuta i sina medlemmar.....

Enligt dej skulle alltså arbetslöshet börjat i mitten av oktober-början av November 2006. Gjorde den det????
  • Kverulant67
    FDFMGA skrev 2019-11-02 08:58:55 följande:
    Testa en gång till. Med peka syftade jag på att du använder "muspekaren" och placerar den på tidslinjen. Då kan du se att arbetslösheten börjar stiga vid markeringen för 2007 och vid 2008 stiger den så brant att den nästan utmarar regeringen Bildts arbetslöshetsskapande åtgärder på 1990-talet.
    Förövrigt såg jag att arbetslösheten i landet har ökat från 6.0 till 7.4% senaste halvåret under sosse-styre......
  • Kverulant67
    Missermajser skrev 2019-11-05 20:30:13 följande:

Den totala kostnaden var 27000 säger du och de jobbar in ca 50000 så ligger väl lönen på runt 19000 antar jag.  Jag räknade på 300 för kontorsstädning så 48000 fick jag det till men jag litar på att du har bättre koll på hur man räknar.

De sociala avgifterna är ju ca 6000 så jag håller helt med om den kostnaden är rimlig att minska. En tredjedel är ren skatt i form av löneavgift av som inte går till pensioner. 
    Dessutom så tycker jag att om man har en progressiv beskattning på löner så kan man låta mindre bolag slippa denna kostnad helt. 

Förut kom följande svar från mig:
     "I det skedet det är frågan om att börja anställa för små företag tycker jag att det bästa är reducerad eller helt borttagen  arbetsgivaravgift för mindre företag"

Hur kommer du fram til summan 6000? Sociala avgifter är i normala fall 31.4%.
  • Kverulant67
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-11-05 12:32:38 följande:
    Jo, "alla" vet ju att i alla länder utanför EU, USA och Kanada bor alla människor i grottor, pappskjul eller hyddor av bajs och i princip ingen kan läsa.

TIPS: Surfa till  Globalis eller Landguiden om du mot förmodan är seriöst intresserad av hur stor andel av befolkningen som är analfabeter i ett visst land.
    Om det nu är som du du antyder så kanske du har en bra förlaring på att 93% fortfarande går utan arbete efter ca 5år i landet?
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?