Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Har du förtroende för regeringen?

Nyhet | 2017-12-22 | 10:00
    Wahlborg: Onödigt med kraftig avgiftshöjning

Torbjörn Wahlborg, chef för Vattenfalls kärnkraft, kommenterar regeringens beslut att höja avgiften till Kärnavfallsfonden.
    ? Kärnkraftsbolagen står för sina kostnader och det är inte motiverat med en så pass stor höjning, vi föreslog en sänkning med tanke på att drifttiden har förlängts, säger Torbjörn Wahlborg.

corporate.vattenfall.se/press-och-media/nyheter/2017/wahlborg-onodigt-med-kraftig-avgiftshojning/
  • Tom Araya

"Det går så bra för Sverige"
    "Sverige är ett rikt land"
    "Ekonomin är god"
    "Tillväxten är god"

Ja, vi har har länge hört liknande argument ösas över oss för att vi inte ska gnälla över ökade avgifter och skatter eller i prioriteringar av utgifterna.

Men hur kommer det sig att vårt pensionssystem varit på väg att haverera och att det utvecklats så svagt?
    Hur kommer framtidens pensionärer att ha det i Sverige?

Prognos: Undersköterskor kommer inte klara sig på pensionen

Enligt en analys från Swedbank kommer en i dag 35-årig undersköterska få mindre i pension än kostnaden för nödvändiga utgifter.
    ? Man får helt enkelt problem att få pengarna att räcka och blir förmodligen beroende av bidrag, säger Arturo Arques, privatekonom på Swedbank.

www.svt.se/nyheter/ekonomi/prognos-flera-yrkesgrupper-kommer-inte-klara-sig-pa-pensionen

• Tom Araya
    KillBill skrev 2018-01-04 10:31:18 följande:
    Sverige driver samma linje som alla övriga EU länder i denna fråga vilket är högst normalt då Sveriges utrikespolitik/ linje i FN brukar harmoniseras mot EUs oavsett regering.
    Margot Wallström har ju argumenterat för självständighet och oberoende, att inte låta sig påverkas av yttre krafter i sitt ställningstagande, nationellt och internationellt. Anar jag stinkande hyckleri i luften...?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-01-04 13:02:20 följande:
    Nej, jag tror att det är en genuin uppfattning både av de svenska regeringen och samtliga EU länder att det som händer i Iran inte globalt riskerar världsfreden och det gör att frågan bör hanteras inom andra organ än FNs säkerhetsråd.
    Sedan när ska det vara ett "globalt hot mot världsfreden" för att FN ska hantera ärendet?
  • Tom Araya

Jag har inte källgranskat den här artikeln eller tar ställning för dess riktighet.
    Men ligger det någon sanning i detta så är det anmärkningsvärt.

2018-01-03 10:01

Svenska hushållen näst fattigast i Västeuropa
    De svenska hushållen är näst fattigast i Västeuropa visar Credit Suisses genomgång av mediannettoförmögenheter för Europas länder. Det enda landet med fattigare hushåll väst om forna Järnridån är Portugal.
    ...

cornucopia.cornubot.se/2018/01/svenska-hushallen-nast-fattigast-i.html
  • Tom Araya

Regeringens samordningsminister säger nu vad vi många har sagt i många år...
    Positivt kan man tycka, men varför är man så tröga i att förstå vad de flesta kunde räkna ut redan på förhand eftersom det är logiskt?

Baylan: ?Misskött mottagande kan ge problem?

Sveriges stora asylmottagande de senaste åren kan bli ett stort bekymmer om det hanteras fel, enligt samordningsminister Ibrahim Baylan (S) som leder regeringens arbete mot segregation.

? Grunden för all integration är att man har ett jobb att gå till, säger Baylan i en intervju med TT.
    ...

www.svd.se/baylan-stort-mottagande-fel-skott-kan-ge-problem

• Tom Araya
    KillBill skrev 2018-01-06 15:54:34 följande:
    Artikel är låst så jag har inte läst den men vad är det som är skulle vara nytt med att säga att Sveriges stora asylmottagande de senaste åren kan bli ett stort bekymmer om det hanteras fel? Allt blir väl problematiskt om det hanteras fel, det behöver man inte vara Einstein för att förstå..
    Nej precis, man behöver inte vara någon Einstein för att förstå, men att erkänna det är snudd på "över sin döda kropp" för många.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2018-01-06 15:35:43 följande:
    Vad vi är överens om är det stycke text jag citerade. Att lägga ytterligare ord i munnen på mig på detta sätt för att försöka ge det en annan betydelse är inget annat än patetiskt.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hursomhelst är det trevligt att du har ändrat dig och uppskattar att politikerna kopplar ihop kravresonemang med resursresonemang.
    Att jag har ändrat mig är en ren missuppfattning från din sida.
    Det är vad jag hävdat hela tiden och även som en del av de fel man gjort. Ett annat fel är att man tagit emot fler än vad man klarar av.
  • Tom Araya
    Fridolin hävdar att finansminister Magdalena Anderssons uttalande inte motsvarar regeringens syn.

Fridolin tar avstånd från Anderssons asyluttalande

"Inte regeringens syn." Gustav Fridolin (MP) kritiserar Magdalena Andersson för uttalandet om att flyktingar och migranter borde söka sig till andra länder än Sverige.

? Faran är att om alla säger så, så finns det snart ingen fristad kvar för den som verkligen behöver fly, säger han.

Magdalena Andersson (S) målar upp en mörk bild av svenskt flyktingmottagande i en DN-intervju. Hon säger att integrationen av asylsökande inte fungerar. Finansministern menar att läget är så illa att asylsökande borde söka skydd i andra länder än Sverige.
    ...

www.svd.se/s-kritik-mot-anderssons-uttalanden-om-flyktingpolitik
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2018-01-07 01:05:31 följande:
    Unicef menar att den enskilt viktigaste faktorn är en lyckad skolgång för att minska utanförskapet.
    ...och där står regeringen handfallna...
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?