Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Har du förtroende för regeringen?

Tom Araya skrev 2017-06-05 00:58:28 följande:
    Bestämma får man göra på sina egna konton.
    Tanken med Swedenkontot är att olika svenskar ska få komma till tals och under den vecka som man är curator så twittrar man som privatperson. Sedan kontot startade 2012 (under alliansens tid vid makten) så har den som varit curator kunnat blocka andra twittrare.

Tycker du att det är fel att privatpersoner har fått låna ett konto av SI som sedan har kunnat användas privat?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2017-06-05 01:22:27 följande:
    Vi kan inte alls lämna SI utanför diskussionen, det är deras konto och deras regler. Vill man ha egna regler öppnar man ett eget konto.

Det är inte blockeringar i sig som är tveksamt utan att upprätta ett register baserat på åsikter med syfte att vidta åtgärder och dessutom låta registret offentliggöras.
    Jag skriver att vi kan lämna SI utanför just nu eftersom den moderate riksdagsmannen Jan Ericson (Ericson i Ubbhult) valt att inte

polisanmäla SI (han polisanmäler bara privatpersonen som lånade Swedenkontot).

Ja det ska bli intressant att följa om det är förbjudet att dela sin privata Twitterblocklista med andra via en sk Twitterapp. Det handlar nog om ett flertal svenskar som i så fall har gjort sig skyldiga till lagbrott. Hur ser du på ansvaret för det företag som har tillhandahållit denna delningstjänst för Twitter?
  • KillBill
    Anton Chigurh skrev 2017-06-05 07:20:13 följande:
    Mmm.....visst Bill, VISST, och din osvikliga vilja att stå upp för vår demokrati, mänskliga rättigheter samt skyldigheter, OCH, inte minst vårt fria samhälle, den hade sett EXAKT likadan ut även om det vore SD som befann sig i korset. I kikarsiktet...!

Du är ju underbar, Bill.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
    Anton, jag är lite osäker på var du står i den här frågan.

Anser du att det ska bli förbjudet att upprätta sk blocklistor på Twitter (det skrikhögern kallar för åsiktsregister) för att på så sätt själv bestämma vem som ska få läsa det du skriver och själv bestämma vem som ska få kommentera dina inlägg eller vill du förbjuda möjligheten att dela din privata twitterblocklista med nära och kära (alternativt vill du förbjuda både blocklistor och möjligheten att dela blocklistor)?
  • KillBill
    Anton Chigurh skrev 2017-06-05 08:33:24 följande:
    Vad är egentligen skrikhögern ???

Alltså DIN definition, Bill, inte någon av dönickarnas.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
    Vad begreppet skrikhögern står för kan nog variera från individ till individ. Jag ska ge exempel på individer som jag anser tillhör skrikhögern så förstår du säkert vilka jag menar tillhör skrikhögern.

Rebecca Weidmo Uvell, Hanif Bali, Jan Ericson (Ericson i Ubbhult), Lars Beckman (Beckmans åsikter) är alla enligt mig exempel på skrikhögern vilka kan ta en blocklista på Twitter för ett åsiktsregister.

Anton, nu är det hög tid för dig att svara på mina frågor!
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-06-05 12:03:12 följande:
    Då förslår jag att du läser den igen. Du har nämligen missat hela poängen.

Vänsteraktivisten är polisanmäld för bland annat att utan samtycke, baserat på folks åsikter, ha samlat ihop personuppgifter i ett register, spridit detta register såväl utomlands som offentligt och gjort detta i ett proffesionellt sammanhang där registeret inte varit för enskilt bruk. 

Ditt privata spam-filter på mejlen är alltså inte i fara. Inte heller din block-lista på twitter - om du har twitter.

Eftersom detta är mycket större än "en blocklista på twitter"

Det spelar ingen roll hur många gånger du skriver ordet register, personuppgifter och åsikter. I grunden så handlar detta om en privatperson som valt att dela sin Twitterblocklista via en Twitter app.  Om detta är olagligt så måste alla i Sverige som valt att göra sina blocklistor på Twitter tillgänglig för andra via den aktuella Twitter-appen också gjort sig skyldiga till en olaglig handling. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2017-06-05 15:59:07 följande:
    SI har satt upp regler för sitt twitterkonto, man kan då anta att det är utefter dessa som twittrare kan blockera. Har du någon annan uppgift får du gärna presentera den.
    KillBill skrev 2017-06-05 06:42:57 följande:Tycker du att det är fel att privatpersoner har fått låna ett konto av SI som sedan har kunnat användas privat?
    Ja, kontot borde aldrig kunna ses som privat utan är och förblir SI's konto, lånat eller ej. SI har därmed ett visst ansvar.

Den som lånar Swedenkontot gör det som privatperson och har rätt att skriva precis vad som helst förutsatt att det inte är i strid med svensk lag, ett säkerhetshot eller handlar om kommersiell reklam.

Den som lånar Swedenkontot har alltid haft rätt att blocka vem som helst (som interagerar med kontot) om den som lånar kontot tycker att det är nödvändigt.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2017-06-05 22:49:40 följande:
    SI's riktlinjer är något tvetydiga...

"The @sweden account on Twitter is a platform that supports the idea of free speech and democracy. It?s meant to be a space that invites opinions and debates, not hate and trolling.

Please follow the 5 guidelines below when interacting with @sweden:

1. Refrain from personal attacks (against the curators or others), hateful posts and persistent trolling.
    2. Please respect other people?s views and beliefs and consider your impact on others when interacting with @sweden.
    3. Beware that this is not a space for racism, sexism, homophobia or other forms of hate speech.
    4. Try to maintain a reasonable tone, even in unreasonable circumstances.
    5. Please mind your language ? foul language tends to get in the way of the message you?re trying to convey.

In short, demonstrate and share the interesting opinions, wisdom and humour we know you possess. Even though @sweden belongs to the Swedish Institute, the conversation belongs to us all."

Vad är syftet med detta om det inte ska gälla alla, även de som twittrar som "curator" och vill blockera andra?

SI tydliggör här att kontot tillhör Svenska institutet.

Jag skulle vilja höra SI's motivering till att blockeringar ligger kvar från den ena twittrarens vecka till nästa, om det inte ställs krav på att blockeringar följer SI's riktlinjer för twitterkontot.

Den anmälda blockeringslistan omfattade även personer som inte interagerat på SI's twitterkonto.

Jag ser starka skäl till att SI förtydligar sina riktlinjer och också följer upp hur de efterlevs.

Det har aldrig rått någon tvekan om att kontot tillhör Svenska Institutet men SI skriver aldrig själv på kontot utan lånar hela tiden ut kontot till olika svenskar som skriver på kontot som privatpersoner.  

SI har tagit bort den stora blocklistan som kom till under den vecka när Vian Tahir vad curator eftersom blockeringarna tillkommit under oklara omständigheter (bla konton som aldrig tidigare interagerat med @sweden).  Även om Vian har brutit mot Svenska institutets interna regler genom att ha blockat twittrare som aldrig har interagerat med Sweden kontot så är det inget lagbrott.

SI utreder nu frågan om vad som gäller för blockeringar i förhållande till yttrandefrihet och myndighetsutövning.

Det som är intressant är att den moderate riksdagsmannen Jan Ericson har polisanmält privatpersonen Vian Tahir för att hon har gjort sin blocklista tillgänglig för andra genom twitterappen blocktogether.  Han menar tydligen att det är olagligt att sprida en lista på vem man vill ska kunna läsa eller svara på tweets. Skulle detta vara olagligt att sprida en sådan lista så har hundratals, kanske tusentals andra svenskar gjort sig skyldiga till samma lagbrott

• KillBill
    FDFMGA skrev 2017-06-06 09:27:01 följande:
    .Det gör inte jag.

Jag har själv barn som är lite väl aktiva på nätet. Kan de få tips av någon kompis om något äckel man kan blocka så är jag och de bara tacksamma.
    Precis så!
  • KillBill
    oOOo oOOo skrev 2017-06-06 10:54:24 följande:
    Nordkorea om nordkorea
    Skäms du inte över att dra paralleller mellan Sverige och Nordkorea? Kan du inte ens hålla tillbaka ditt sverigehat på nationaldagen?
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2017-06-07 18:13:27 följande:

Regeringen upprepar nu SD:s argument om tiggeriet:

unvis.it/aftonbladet.se/debatt/a/azg4M/darfor-ger-jag-inte-pengar-till-tiggare

Åsa Regnér: Därför ger jag inte pengar till tiggare

Fattigdom och utsatthet hos personer från andra länder bekämpas bäst genom ett långsiktigt utvecklingsarbete för stärkt generell välfärd i hemländerna.

Att åka till Sverige för att be om pengar är förenat med risker. Det är ohälsosamt att bo i skjul och bilar utan värme, möjlighet att sköta sin hygien eller laga mat och risken är stor att utsättas för misshandel och hot. Men också att bli en handelsvara där kvinnor är extra utsatta. Antalet polisanmälningar om människohandel för tiggeriändamål har ökat.

Utredningen om människohandel har föreslagit att införa två nya brott: utnyttjande av annans nödläge och otillbörligt ekonomiskt utnyttjande av annan. Det handlar om att ge polisen och rättsväsendet bättre möjligheter att komma åt den som försöker utnyttja den som tigger.

Regeringen lämnat förslag att det ska bli lättare att avhysa personer från otillåtna bosättningar på privat mark.

Nej, skillnaden är att SD vill kriminalisera tiggarna medan regeringen vill kriminalisera de som utnyttjar tiggare.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?