Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Världsmedborgare skrev 2017-01-17 20:39:59 följande:
    Jasså, har dom ilsknat till, vad för vånad jag blir. smile1.gif

Men då ska jag i rättvisans och objektivitetens namn muntra upp dom: goo.gl/Ra3esE

Och ja, det är samma som jag länkade till i en annan tråd.
    Mm, mycket sånt just nu. Är det inte högerextremister som applåderar Katerina Janouchs idéer om att beväpna sig mot invandrarhotet så är det nazister som påstår sig vara trygghetsvärdar på ett badhus.

Frågan är bara när det går helt överstyr, personligen tycker jag att det daltas för mycket med extremisterna.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2017-01-19 07:24:29 följande:
    SD:s vilja är inte folkets vilja, den ligger med all tydlighet hos regeringen + Alliansen.

Angående folkets vilja, så bör Alliansen göra som dom bl.a utlovat i SVT, att lyssna mer på folket, och då ändra ståndpunkt vad gäller vinster i välfärden.
    Självklart.

Jag är övertygad om att en kraftig majoritet av befolkningen skulle föredra någon form av regeringssamarbete mellan alliansen och S om alternativet annars var en svag regering eller en regering som är beroende av SD.

Alltså, de flesta skulle nog föredra att det egna blocket hade majoritet i riksdagen - men så kommer det inte att se ut efter nästa val.

Det skulle innebära ett lyft för Sverige om S och alliansen kunde göra avkall på prestigen och skapa ett handlingskraftigt alternativ - om alternativen annars blir svaga regeringar eller regeringar som tvingas integrera högerpopulism och rasism i det egna regeringsunderlaget.
  • FDFMGA
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-19 12:04:03 följande:
    Det verkar räcka bra med ett alternativ utan SD....

www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/lRr57/r...
    Fast det är ju Inizio. Rätt ointressant med den sortens opininsundersökning, även om det kan ge något att jämföra med förra mätningen från Inizio.

Det intressanta är väl snarare vad som händer med alliansen, om det äntligen blir slut på blockpolitiken i och med att Kinberg Batra omfamnar Åkesson.

Hur ska C och L agera?
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-01-19 12:50:23 följande:
    KD säger ja till Alliansbudget men C säger nej. Frågan kommer därmed avgöras av L.
    Nja, den är väl redan avgjord.

Ett parti som har sina rötter i socialliberalismen skulle splittras om de sa ja till rasismen.

Dessutom har ju såväl L som C ett gyllene läge nu - det är ju rimligen dit de moderater som ogillar brunt kommer att söka sig.

Spännande hursomhelst. Kommer SD att bli storebror i SD-M-samarbetet. Det skulle inte förvåna mig om M kommer att tappa kraftigt såväl till de ickerasistiska partierna som till SD.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-01-19 13:01:33 följande:
    Frågan om att lägga en gemensam Alliansbudget handlar inte om ja eller nej till rasism.

KD säger ju exempelvis ja till Alliansbudget men nej till samarbete med SD i utskotten. Tycker du att KD:s linje är rasistisk och varför i så fall?
    Det blir enklare om du citerar den du ställer frågor till, ja om det inte känns oöverkomligt förstås.

Jovisst, handlar det om ett ja eller nej till rasism. M och KD säger ja medan C och L säger nej.

Det ska bli intressant att se hur styrkeförhållandet inom det brunblå alternativet kommer att förändraars över tid. Jag tycker att det självklara bör vara att det största partiet inom blocket anför det brunblå alternativet. Det blir nog Åkesson i så fall.

Ganska rimligt, orginalet är nästan alltid att föredra framför kopiorna.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-01-19 13:07:40 följande:
    Socialdemokratisk ledarskribent applåderar AKB:s utspel:

www.folkbladet.se/blogg/widardirekt/en-applad...

FD får nog uppdatera listan på skrikhögersossar ännu en gång Glad
    Behövs inte.

Widar Andersson räknar jag sedan länge som en av skrikhögerns ljudligaste röster.
  • FDFMGA

Som väntat säger också L nej till det brunblå alternativet.

Det visste ju också Kinberg Batra att de skulle göra, men det finns ju en stark brun falang inom M och hon har nu gett dem lite stöttning.

Intressant med moderaterna som under relativt få år gick från att vara ett renodlat högerparti till att under Reinfeldt bli ett mittenparti för att under Kinberg Batra vika av åt höger igen i riktning Åkesson.

Många av oss som inte är alltför unga minns förmodligen de gamla moderaterna och hur mycket hat det fanns inom det partiet. Jag tror inte att Kinberg Batras rantande efter Åkesson kommer att locka tillbaka dessa, snarare att hennes velande innebär att hon kommer att tappa till såväl SD som L och C.

www.svd.se/just-nu-liberalerna-kommenterar-m-utspelet/om/det-nya-politiska-laget

• FDFMGA
    KillBill skrev 2017-01-19 13:00:24 följande:
    Precis! Snart kanske C är det största Allianspartiet,
    Ja, det obehagliga med eett sånt här spel för galleriet är väl hur straka krafter det lär finnas inom M som vill ha ett brunblått alternativ i politiken. 

Kinberg Batra visste ju att hon skulle få nej från C och L och lär ju också föstå att flykten av väljare till C (och L) lär tillta efter detta men inte desto mindre gjorde hon utspelet av internpolitiska skäl.

Frågan är väl om M på sikt kommer att assimileras in i SD eller om det blir integration och det nya pariet blir MSD, Moderata SverigeDemokraterna eller SDM, SaDoMasochisterna.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?