Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

nihka skrev 2017-01-06 12:08:45 följande:
    Ja, utvecklingen går väl åt det hållet men Finland har kommit lite längre:

svenska.yle.fi/artikel/2016/11/21/nu-vill-reg...
    Och Norge.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2017-01-07 12:04:38 följande:
    Mitt påstående var att vikt inte är nåt problem för el, kom ihåg att de största farkosterna faktiskt drivs med el, allt från isbrytare, tåg och jättelika fartyg.

Ja det är lagringen av elen som ännu är ett problem inom vissa områden.
    Men sätter du in det i ett utvecklingsperspektiv tillsammans med vilka ekonomiska resurser som tillförts i jmf med andra bränslen, så är det inte svårt att se vilka enorma framsteg som gjorts, när nu utvecklingen av elproduktion och lagringsmöjligheter fått resurser för att kunna hävda sig mot t.ex oljan och kolet.

Och vi ska givetvis inte sluta med vatten och vind för produktion av el, den är perfekt för att garantera industrin och större elkonsumenter den el dom behöver, men det småskaliga behovet av el, det kommer vi att klara själva hur lätt som helst.

Det globala behovet av el kommer att öka mycket, men det är ingen evigt stigande kurva, då tekniken utvecklas fort, för produkter som kräver allt mindre elkraft för att fungera, det kommer t.ex nanotekniken att borga för.

Så mängden av hushållsel kommer per person att minska i framtiden, vilket givetvis betyder att det blir mycket billigare och enklare att installera egen försörjning i egnahem och hyreshus.
    Egnahem lär inte ens behöva vara kopplade till elnätet, utan kan vara helt fristående i stora delar av Världen, och elöverskott från lite större anläggningar, kan som idag, med fördel överföras/säljas till platser med underskott.

Det senare betyder att vi inte kommer att ha lika stora behov av jättelika anläggningar för elproduktion, många bäckar små, räcker att fylla behoven.

Jag är så övertygad om att vi på bara några årtionden kommer att få se en fullkomligt explosionsartad utveckling, av elproduktion och lagringen av densamma, att jag slår vad med mitt liv och allt jag äger och har, att jag kommer att få rätt. smile1.gif
    Jah tycker att utvecklingen redan är explosionsartad, men gissningsvis kommer effekten av utvecklingen att bli exponentiell och allt starkare

Jag tror inte ens att oljekramare som Trump kan bromsa utvecklingen, inte ens i USA.

Till och med Volvo Cars har ju insett vad de måste satsa på för att inte bli ytterligare ett svenskt Facit, om nu någon minns Åtvidabergs stolthet.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-01-07 13:29:36 följande:
    www.svt.se/nyheter/inrikes/valjarna-litar-mer...

En moderatledd regering skulle, enligt väljarna, vara bättre både på att styra Sverige och sköta landets ekonomi. Det visar en opinionsmätning från Sifo som SVT Nyheter har beställt.

Statsminister Stefan Löfven (S) får ringa in det nya året med dystra siffror. Den enda fråga där väljarna tycker att hans regeringsalternativ är det bästa är när det gäller välfärden. I alla andra frågor som Sifo har undersökt säger de tillfrågade att de föredrar en moderatledd regering,
    Mm, det är Kinberg Batras dilemma - hur ska hon kunna locka tillbaka dem som i stället för att rösta M har valt att ge sitt stöd till ett rasistiskt parti.

Hittills har hennes fåfänga försök inneburit att partiet förlorat väljare, inte till SD - utan till CSkrattande
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-01-07 14:46:14 följande:
    Nja, fartyg har sin egen el-produktion och bär med sig bränslet för det (diesel) och alla transportsätt har inte lika förhållanden.
    Tåg och fartyg går med relativt jämn fart långa sträckor, utan kraftiga uppförsbackar, korsningar och skarpa kurvor.
    Tåg har dessutom en betydligt lägre friktion än motsvarande trafik på vanlig väg.
    Tåg har antingen sin el-försörjning via ledning eller egen produktion med förbränningsmotor.
    Ingen av dessa behöver alltså lagra stora mängder el-energi flör att transporten ska fungera och de är relativt energisnåla i förhållande till vikt och sträcka jämfört med lastbil.

Elbilarna slukar sällsynta ämnen
    www.nyteknik.se/fordon/elbilarna-slukar-salls...

Råvarorna som kan ta slut
    www.alltomvetenskap.se/nyheter/ravarorna-som-...  
    Om du läägger till sex år och flyttar till 2016 kan du läsa en artikel från samma tidskrift vars artikel från 2010 du länkade till. 

www.nyteknik.se/fordon/elbilsmagnet-fri-fran-sallsynta-metaller-6592175
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-01-07 16:12:19 följande:
    Mmm...den artikeln gäller motorn, men i de artiklar jag länkar till tas även batteri och andra komponenter upp.
    Javisst, skulle man kunna småle vid tanken på att Kina skulle bemöta Trumps munväder med att införa exportrestriktioner för sällsynta jordartsmetaller såvida inte de ingår i en produkt som tillverkats i Kina. I princip används de väl i allt från mobiler och datorer till bilar - och så gott som all utvinning av metallerna sker i Kina.

Men det funkar knappast så, det skulle bara skynda på nya tekniker för återvinning och utvecklingen av alternativa material, ungefär som med Hondas elmotorer.

Fast jag utesluter inte att Kina gör verklighet av hotet om den amerikanska narcissisten låter pladder övergå till handelsrestriktioner.
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2017-01-07 18:48:30 följande:
    Ja du, skulle vilja se den regering där folket tycker sköter den sköter sig så bra att ingen annan kan göra det bättre.
    Och så vill jag att det ska vara, för en regering som på minsta sätt inbillar sig att dom är perfekta, dom kommer att bli urusla att regera rätt fort.
    Men nu är det som tur inte så, därför byts regeringar ut, hur bra dom än tycker sig vara, då folk alltid vill se förbättringar och/eller förändringar.

Men jag förstår inte hur man kan fråga om välfärden och där få ett bra betyg för den, men ändå tycka annat är dåligt.
    För mig är ett högt betyg på välfärden, ett bra betyg på att det mesta fungerar som det ska.., det går ju inte att skapa en bra välfärd om det som åstadkommer vår välfärd går dåligt.

Det går helt enkelt inte ihop, för välfärd skapas, som alla rimligen måste veta, utifrån hur ekonomi, företagande, den statliga sektorn och infrastruktur sköts.., nåt är väldigt fel i frågorna eller svaren.

Jag lär väl få på käften när jag gissar, att det beror på okunnighet och en allmänt avog inställning mot  S och MP, hos de svarande.
    Därför svarar man negativt på de flesta av frågorna, men inser inte att svaren betyder att dom även tycker att välfärden är dålig, men svarar tvärtom utan att tänka sig för, nån annan förklaring kan jag inte komma på.
    "Men jag förstår inte hur man kan fråga om välfärden och där få ett bra betyg för den, men ändå tycka annat är dåligt.
    För mig är ett högt betyg på välfärden, ett bra betyg på att det mesta fungerar som det ska.., det går ju inte att skapa en bra välfärd om det som åstadkommer vår välfärd går dåligt".

Tja, frågorna är tydligen ställda så att det bara finns två altenativ.

Inte förvånar det mig att SD-väljarna vill ha satsningar på välfärd och försvar samtidigt som de vill ha skattesänkningar.

Kinberg Batras kommentar var iofs träffande och relevant: Vill man ha allianspolitik får man rösta på alliansen.
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2017-01-08 08:20:02 följande:
    SD gör ju allt för att tvinga sig till en plats i en ev kommande Allians-regering, därför kommer dom att rövslicka M hela vägen fram till valet.

En enkel strategi som gör att dom son vanligt inte behöver föra nån egen politik, det är bara att instämma i M:s front-frågor.
    Och tyvärr hyser jag inga större förhoppningar att rövslickandet kommer att genomskådas av SD.s anhängare, dom kommer som vanligt att instämma, utan minsta eftertanke.

Fast eg spelar det mindre roll, i praktiken så betyder det inget om SD och M byter väljare med varandra, så det kan dom gärna få göra, för min del. smile1.gif
    Jag tror mer det irriterar M att SD apar efter dom..
    Ja, det där måste vara ett olösligt dilemma för M, å ena sidan vill man ha SD:s väljare tillbaka men samtidigt vill man inte ens ta med tång i SD:s rasism.

Det är ju därför Sifos förtroendeundersökning blir så missvisande. Det har inte definierats ad man har förtroende för, en alliansregering som kategoriskt säger nej till samarbete med ett rasistiskt parti eller en alliansregering som gjort sig beroende av Åkesson.

Kinberg Batra verkar ju förstå att ett brunblått alternativ aldrig skulle få väljarstöd, även om det finns moderatväljare som anser att M och SD bör samarbeta.

Dessutom fungerar ju C och L som en garant för att Batra inte ska börja ligga med Åkesson.

Jag tror trots allt att en del politiska låsningar kan lösas upp efter valet, det vill säga att vi kan få en handlingskraftig regering som utgör ett samarbete över blockgränserna. Om inte Senat och Representanthus sett till att minimera galningen Trumps skadeverkningar 2018 så kommer behovet av en regering här i Sverige som har potential att fatta svåra men nödvändiga beslut att vara än större.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2017-01-09 23:44:20 följande:
    Kors i taket, Expressens Britta Svensson skriver en krönika som trots att krönikan inkluderar flera meningar om rikspolischefen Dan Eliasson är ganska positiv!
    www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/d.../
    Hon vill förmodligen distansera sig från en del av den kritik mot polisorganisationen som duckar för samband som kräver aktivitet av fler än två hjärnceller och därför mässar det är Eliassons fel.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-01-10 08:51:31 följande:
    Vinster i allmänna bolag åstadkoms förstås med bland annat personalnedskärningar och lägre kvalitet.

Kommunala bostadsbolag ska göra vinst. Kommunala (och statliga) energibolag ska göra vinst.

Men det finns en lustig anomali i allt detta. VA-bolagen. De får i lag inte gå med vinst.
    Dock ansträngde sig alliansregeringen efter bästa förmåga att se till att Vattenfall skulle göra miljardförluster.

Där har du en tydlig skillnad mellan alliansen och S, där alliansen inte sällan tycks ha sett det som ett självändamål att fördärva offentliga medel, eller snarare att allokera dem till privata intressen i stället medan S gärna ser att statliga och kommunala bolag gör vinst, en vinst som sedan gagnar välfärd och samhällsekonomi.
  • FDFMGA
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-10 10:23:08 följande:
    Det var ingen av vänstermupparna som ville kommentera att folket tröttnat på den rödgröna röran...

www.gp.se/nyheter/sverige/sifo-v%C3%A4ljarna-...
    Åjo, det har nog kommenterats på flera ställen.

Du får försöka skaffa dig lite överblick eller be någon omhjälp.

Lycka tillSkrattande
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?