Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

KarlssonsKalle skrev 2017-01-10 10:40:26 följande:
    Nej. Jag har läst varje inlägg sedan jag skrev om det igår strax före kl 17....
    Det var värstSkrattande

Då förstår jag att du behöver hjälp att överblicka forumet.  

Ämnet har redan diskuterats utan din inblandning.

Lycka till med orienteringen på FL, annars kan du ju starat en blogg eller såSolig
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Moderno skrev 2017-01-10 10:50:28 följande:
    Den som läser di.se kan ta del av ett intressant inlägg idag (2017-01-10) i debatten rörande vinster i välfärden från finansmannen Olof Stenhammar, som naturligtvis har egna intressen men som ändå pekar på några viktiga punkter i denna fråga. 

Framförallt betonar han kopplingen mellan tillräckliga vinster och viljan att investera i innovation samt betydelsen av konkurrens för att förbättra kvaliteten på välfärdstjänsterna.

Själv har jag hela tiden undrat, och inte funnit något egentligt svar, varför just vinster sticker så i ögonen på vissa - bl.a. regeringens utredare Reepalu? Är det inte istället eventuellt skenande kostnader inom välfärden och minskande kvalitet (läser t.ex. om kommunala skolor i Malmö som verkar kännetecknas av rasism, våld och homofobi) som borde vara regeringens bekymmer?  

För egen del anser jag att det var ett misstag att privatisera välfärden från början - alltså tvärtemot vad Stenhammar verkar tycka - men när privatisering har valts är det enda viktiga för mig att kvaliteten är bra och ökar och att kostnaderna är rimliga. Vinster är vanligtvis ett kvitto på detta. Däremot vore det intressant att veta om det skulle kunna gå att få de stora välfärdsföretagen att skatta mer i Sverige (om de inte gör det idag). 
    Det är inte särskilt ovanligt att resonemangen utgår från uppfattningen att privatiseringen i sig har inneburit att kostnaderna har ökat - och då såväl för den privatiserade delen av välfärdssektorn som den offentliga.

Har man den utgångspunkten är det inte svårt att motivera ett resonemang som innebär att privata vinster i välfärden är ett sätt att dränera värfärdens ekonomi.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-01-11 07:27:11 följande:
    Det här är ju en vinkel på sossarnas och regeringens arbete som i stort sett gått oss förbi:

ledarsidorna.se/2017/01/en-debatt-om-islamism/

ledarsidorna.se/2015/10/bakom-gardinerna/

Rent allmänt, och för att säkra en plats i säkerhetsrådet går, arbetar den svenska regeringen för att stödja ett islamiserat Polisario - i praktiken Al Qaidas filial i området.

Offret blir det i princip enda muslimska MENA-land som inte drabbats hårt av islamismens fram-marsch: Marocko.

Värt att ha i minnet nästa gång någon argumenterar för Västsahara och Polisario.
    Som vän av ordning erinrar jag mig att det inte var särskilt länge sedan regeringen kritiserades för att den går emot riksdagsbeslutet om att erkänna Västsahara. Jag är ganska säker på att det inte kommer något erkännande under den här mandatperioden, inte heller kommer S-regeringen att erkänna Västsahara efter valet 2018, under nästa valperiod alltså.

Kan det eventuellt vara så att skrikhögeraktivisten på Ledarsidorna är illa uppdaterad, kanske nästa fokus där blir att S tänker satsa stort på parkettgolv på förlossningsavdelningarna.

Vi får hoppas att han inte ramlar över det där gamla pressmeddelandet och endast klarar av att förstå rubrikenSkrattande
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-01-11 14:25:38 följande:
    Artiklarna är skrivna av en sosse.

Den där berömda skrikhögern verkar alltså numera finnas representerad även inom S Glad
    Mm, jag tror inte att någon av oss sossar kallar honom sosse.

Men jag har noterat att han är skrikhögerns favoritsosse.

Kan du gissa varförSkrattande
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-01-11 17:51:11 följande:
    Stiftelsen Den Nya Välfärden, som sponsras av bland annat Svenskt Näringsliv coh av 6000 medlemsföretag, går ut med en helsides-annons där de menar att det räcker nu och att Alliansen skall acceptera SD:s stöd för att ta över makten.

www.dnv.se/wp-content/uploads/2013/10/34912_A... 

Alliansen bör bita huvudet av skammen och tåla Sverigedemokraternas stöd.
    Nja, nu är det som när du fått för dig att sossarna skulle satsa på parkettgolv på förlossningsavdelningarna, det brister i läsförmåga. 

Patrik Engellaus nyliberala projekt har inga 6.000 medlemsföretag, om du läser texten ordentligt så står det att de talar med 6.000 företag i månaden och alla tycker likadant.

Herregud, Kim Jung-un i Nordkorea skulle bli grön av avund över ett sådant uttalande, han skulle nog ha nöjt sig med att 5.999 av 6000 nordkoreaner tycker precis likadant.

Den Nya Välfärden är väl annars mest känt för att ha en nyliberal agenda och att de har en antifeminist som Integritetsombudsman, Pär Ström. 

Ännu ett exempel på hur delar av nyliberalismen är småkåta på Åkesson.

Namnet Den Nya Välfärden signalerar ju också nyliberalism och det faktum att de kallar sina anställda för ombudsmän leder till ett gott skratt, särskilt mot bakgrund av att tomtarna kallar sina så kallade utredningar för Medborgarnas Offentliga Utredningar.

Tyisk skrikhöger av den där löjeväckande sorten vars enfald endast slås av den egna uppblåsthetenSkrattande
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2017-01-11 21:31:55 följande:
    Ett misstag av dig en eller medveten lögn, men ren desinformation är det, dom talar med 6000 företag och har inga 6000 företag som medlemmar, och kommer heller aldrig att få..

Varför skrev dom inte 60.000 företag, då ändå ingen kan kolla vad som är sant.
    60.000, i så fall ahde det nog handlat om Svenskt Näringsliv.

Men de skulle aldrig påstå att samtliga 60.000 företag tycker exakt likadant om en politisk fråga.

Trots allt är det inga dumhuvuden som har ledande positioner inom Svensk Näringsliv.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-01-12 06:32:40 följande:
    Jag skrev faktiskt en korrigering, men den måste jag ha glömt att klicka sänd på.

Det är 15000 företag som sponsrar dem. Inget annat.

Info finns på deras hemsida. För den som vill vara saklig.

Men i sak är det intressanta att sVenskt Näringsliv nu, genom DNV sänder in helsidesannonser där de uppmanar Allaianen att börja samarbeta med SD.

Det intressanta är hur samtalet vrids och allt fler öppet talar om den lösningen.

Det som händer är förstås att SD avdramatiseras allt mer.

Som förutspått.

Nja, du skrev medlemsföretag, men det är bra att du förstått skillnaden mellan sponsring och att vara medlem.

Sen ska man naturligtvis ta uppgifter från Den Nya Välfärden med en skopa salt, de är ju nyliberala virrpannor.

Men jag vill ge dig en eloge för att även du har upptäckt att delar av nyliberalismen har närmat sig rasismen.

Däremot finns det ju inga tecken på att de politiska partierna är på väg att utvecka en större acceptans för rasism, det är och förblir en önskedröm bland skrikhögeraktivisterSkrattande
  • FDFMGA
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-12 10:08:03 följande:
    "antifeminist"???
    Pär Ström var en av det mycket få som vågade ställa sej upp och ta en debatt om det mest befängda förslag som F! och andra manshatande sk feminister kom med.
    Glömmer aldrig när han frågade en ledande inom F!: Om vi nu ska ha total jämställdhet, tycker du då att vi ska reglera att män och kvinnor får samma straff för samma brott (idag får män mycket strängare straff). Hon svarade "nej"....
    Haha, Pär Ström är en narr - eller som en uppgiven bekant till mig sa efter att hon haft honom med i ett gemensamt projekt "En synnerligen enfaldig person, men med näsa för publicitet.

Jag har också haft nöjet att få möta honom irl, en märklig upplevelse Skrattande

Angående DEn Nya Välfärden och andra "nattmössestatsanhängare" så är det närmast legio att de anser sig representera folket - som t ex DNV som kallar sig medborgarna.

Tja, alltid finns det någon stofil någonstans som anser sig vara folketTomte
  • FDFMGA
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-12 11:39:49 följande:
    Javisst är dom vettigare dom han hade stake att säga emot..... De som öppet hatar alla män tex...
    Stake, nja snarare en gnällig krake.

Men han är ju bara en del av de stollar som Engellau samlat inom Den Nya Välfärden under samlingsnamnen "medborgarnas ombudsmän".

Ja, herregud - varför måste skrikhögern alltid ta skydd bakom folket när de för fram sina stolligheter.

Medborgarnas Offentliga UtredningarTomte Vilka medborgare? De tänkta medborgarna i lyckoriket som uppstår när skrikhögern och SD gör gemensam sak :)
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?