FDFMGA skrev 2018-11-12 17:22:25 följande:
Ja, jag anser att vuxenvärlden eller det civiliserade samhället måste säga ifrån angående småpojkar i olika åldrar som försöker imponera på varandra och på vuxenvärlden. Därmed inte sagt att inte småpojker liksom alla andra behöver få uppskattning.
Men om det krävs en by för att fostra ett barn så finns det andra byar än utanförskapsområdena där byn inte förstått eller förmått att ta sitt ansvar för den uppgiften.
Det duger inte med den slappa inställningen att pojkar ändå alltid är pojkar och ursäkta ett olämpligt uppförande med den tomma frasen.
Gängskjutningarna har säkert kommit för att stanna under många år framöver. Initialt måste nog polisen och domstolsväsendet få tillräckligt med resurser för att få bort de här pojkarna från gator och torg. Men i slutänden är det "byn" som måste fungera så att pojkar som vill imponera med vapen blir tagna i örat, att den glorifierande vapenkulturen bland pojkar ses som ett blöjbyte - det vill säga något illaluktande som vuxenvärlden måste hantera.
Förr brukade man säga om bortskämda brottslingar: Skicka dem till skogsarbete i Norrland. Jag tycker ine att det skulle vara helt odumt
Från det ena till det andra. Jag uppskattade verkligen en del trådar i sandlådan på den tiden den var levande. I synnerhet för att det fanns en del vassa pennor där som kunde knipsa fjäderskruden av en påfågel utan att påfågeln märkte vad som pågick förrän möjligen efteråt.
Jag såg en gång ett fantastiskt experiment. Ett gäng på-väg-att-bli-förlorade-själar på gruppövningar som de inte hade klarat av på hela dagen. Till frukost nästa dag band man samman deras händer med rep med bara lite slack mellan så de var tvungna att koordinera sig med grannen åt båda håll för att ens kunna föra kaffekoppen till munnen.
Det blev jävligt söligt med så många individualister, men eftersom de flesta både ville få i sig mat och undvika tråkigare interventioner från samhället gick de ändå med på att utsättas för den här typen av övningar. De fick sedan hålla på så till varje måltid och nöden gjorde att de till slut klarade av att samarbeta och ta hänsyn åtminstone så det räckte för att klara av matsituationen. Någon kanske också lärde sig något mer bestående?
Dock inte ämnat för grovt kriminella.
https://www.outwardbound.org/intercept/what-is-intercept/for-at-risk-teens/
Jag vet vad du menar och håller med dig när de är i minoritet, för när de vassa pennorna är i minoritet eller saknas är det rent plågsamt att bevittna spektaklet.