Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Har du förtroende för regeringen?

gabi1969 skrev 2018-07-18 16:34:10 följande:

Det är givetvis många faktorer som spelar roll när en individs egenskaper byggs upp. Man har redan från födseln ärvda egenskaper. Man kan vara lugn tillbakadragen blyg arbetsam plikttrogen sparsam. Man kan även vara aggressiv otålig ha kriminella värderingar vara en sk beroendemänniska spänningssökande. Dessa egenskaper har vi från födseln. I ?fel? miljö kan de negativa egenskaperna utvecklas till just det vi ser idag.

Sen får vi inte glömma det sociala beteendet och gemenskapen mellan människor. Religion är viktigt i vissa delar av världen bla islam. Islam är mycket olik kristendomen och är dessutom politik. Det blir stor skillnad mellan människor som föds i kristna länder och i muslimska länder. När muslimer flyttar till Sverige i stora mängder bildar de ett samhälle i samhället. De misslyckas att skapa sig ett bra liv eftersom de inte förstår hur, inte vill/får leva sekulärt och inte heller kan förstå social.Kriminalitet behöver inte alltid bli en personlighet även om man vistas i en kriminell miljö och familj. Lika lite som ett samhällsförskt och hat mot andra människor tvunget färgar en individ. Jag tror att socialt arv är en stor faktor. Det har ofta lyfts fram av flumvänstern att fritidsgårdar sociala satsningar i miljonprogramsområdena ska skapa ett bättre samhälle. Vi har gjort detta i 35-40 år. Det har kostat miljarder men utan större framgång. Varje individ har ett eget ansvar för sitt liv. De som inte klarar att leva sunt och som majoritetssamhället ska givetvis få stöd och chanser, men någon gång måste samhället sätta en gräns och utdöma straff, hårda straff.

SD går ju iaf fett bort eftersom deras värderingar och politik går helt på tvärs med majoritetssamhället.

Sedan får du tänka ett varv till innan du klickar på "Skicka svar". Sparsam - en från födseln ärvd egenskap
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Tom Araya skrev 2018-07-19 15:58:44 följande:
    Har du bott under en sten det närmaste halvseklet?

-Skolor som upphör med alla livsmedel som inte är halal.

-Särskilda rum och i vissa fall även särskilda raster eller undantag i arbetstider för böner på skolor och arbetsplatser.

-Vård anpassad efter religiösa villkor.

-Moralpoliser i förorterna.

-Undantag i uniformsreglementen för religiösa plagg.

-Elever som undantas viss undervisning av religiösa skäl.

-Anpassningar efter Sharia i svenska domstolar.

-Böneutrop

Detta är några exempel på hur det svenska samhället anpassar sig efter religion, trots det senaste århundradets strävan efter ett i övrigt mer sekulärt samhälle.
    Nu stämmer ju inte allt det du skriver, men nedan är exempel på hur det svenska samhället fortsatt anpassar sig efter kristen religionen, trots det senaste århundradets strävan efter ett mer sekulariserat samhälle:

- Påtryckningar om uppluckring i abortlagen

- Motstånd till dödshjälp

- Ledigt på söndagar eller OB-tillägg om du jobbar

- Separata omklädningsrum, toaletter, sjukhusrum, sovsalar för män och kvinnor

- Familjebiljetter

- Söndagsstängt på systemet

- Lagar, exempelvis ej dödsstraff, förbud mot månggifte

- Kyrkklockor

Sedan finns det anpassningar efter andra religioner också som exempelvis blodtransfusion för Jehovas vittnen.
  • nihka
    moderat såklart skrev 2018-07-20 11:43:08 följande:
    Ja satan vad alla längtar efter att få jobba på söndagar. Bara de inte vore "förtryckta" av den kristna "tron". Sanningen: ingen bryr sig om den kristna tron men tycker ändå det är rimligt med ob på söndagar.

Ja, familjebiljetter är ju verkligen ett kristet påfund. Gapskratt.
    Jag har inte påstått att någon är "förtryckt" av den kristna tron. Jag gillar en del av vårt kristna arv, men det är likväl sprunget från kristendomen att man ska vila på den sjunde dagen - söndagen liksom att kristendomen värnar om familjen.

Det är bara ett mörkt sinne som kan få det till att kristna värderinga automatiskt är förtryckande. Tycker synd om sådana människor.

Sluta ränn efter mig under ständigt nya nick. Det får hela tiden samma resultat.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2018-07-21 16:49:50 följande:
    Jag håller med dig, mycket av detta är förlegat och samhället behöver mer av sekularisering.

Dock är det av fullt naturliga skäl som en del av kristen tradition hänger kvar, med en nästan 1000-årig kristet präglad historia, det är inte för att anpassa sig till en invandrad minoritet.
    Naturligt är att man följer med i utvecklingen och ser till att det är så bra som möjligt för så många som möjligt.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2018-07-23 02:22:03 följande:
    På den punkten (understruket av mig i ditt inlägg) har vi länge varit väl utvecklade
    Bra då fortsätter vi så.
  • nihka
    Rataxes skrev 2018-07-21 16:50:39 följande:
    Ni har väl lyckats skrämma iväg henne också...
    Hon är väl upptagen med att följa utvecklingen hemma i Israel efter Knesset antagit den nya apartheidlagen.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2018-07-24 13:17:01 följande:
    Då tycks du inte ha förstått att vi har varit på väg åt ett annat håll en tid.
    Nej, vi är på väg åt samma håll som tidigare.
    Framåt.
    Det är bara att några vill gå bakåt till ett bakåt som aldrig funnits.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2018-07-24 22:02:24 följande:
    Nej, du har fel! Jag har förklarat så många gånger förut, så jag ger mig inte in i denna diskussion igen, kan bara konstatera att du helt enkelt inte förstår.

S och M säger sig i alla fall ha förstått vad de gjort för fel i detta, återstår att se om det verkligen är så och om de tänker göra något åt det i praktiken.

Mp och C fortsätter på inslagen bana de inte ser eller förstår det destruktiva i.
    Eller så är det du som inte ser the big picture.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2018-07-25 00:21:10 följande:
    Jodå. Jämför gärna med Kanadas framgångsrika migrations- och integrationspolitik.
    Du tror Kanada har lösningarna på allt. Hmm.

Tidigare var Kanada "skyddat" av tre hav och ett grannland som knappt ingen ville fly från, men Trumps politik har medfört en flyktingström in i Kanada - lite att jämföra med situationen i Europa när någon drar åt tumskruvarna och skjuter över problemet på någon annan. Sedan har Kanada handplockat de individer som har bedömts som mest lättintegrerade från FNs flyktingläger. Tycker du Sverige ska göra likadant?

http://www.utrikesmagasinet.se/analyser/2017/juni/kanada-150-ar/
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?