Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

nihka skrev 2016-12-19 18:01:07 följande:
    Mången SD-vurmare har lärt sig att behärska konsten att omforma det som är tydligt till något de i stället vill. Det är en mental överlevnadsstrategi för ingen orkar väl egentligen vara så fullkomligt bortstött i längden.
    Ja, det blir både tröttsamt, banalt och okunnigt.

Vad gäller polisen så har den ju under många år blivit allt mindre effektiv. Och att ge en tjänsteman ansvaret för att den nya polisorganisationen tycks ha påskyndat utvecklingen mot mindre effektivitet är bara plakatpolitik av sämsta slag. Polisen kommer varken att fungera bättre eller sämre om man sparkar Eliasson.

Ett mått av ödmjukhet skulle vara sig skada nuvarande regering och den förra. Det är inte Eliasson det är fel på, det är de rigida politiska tänkandet som låg bakom strukturen för en hierarkisk organisation där byråkrati blivit ett självändamål och där polisen numer saknas som fasta inslag på många småorter.

Polisen kommer inte att fungera bättre förrän man vänder på perspektivet, det vill säga börjar längst ner i organisationen och ser till vilka resurser som behövs, inte motsatsen - högst upp, som skrivbordsprodukten den nya polisorganisationen är ett exempel på.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-12-19 22:34:35 följande:
    Han är nog rätt rökt.
    Javisst. 

Men jag förväntar mig egentligen mer av våra politiker än att de skjuter på pianisten när det är melodin de själva komponerat som är undermålig.

Men visst, han är rökt. Det är så lätt att peka ut syndabockar i stället för att ta sig an problemen på riktigt.
  • FDFMGA
    Linnea1994 skrev 2016-12-20 09:50:15 följande:
    Inte nog att du är jävligt enögd, räkna kan du inte heller.....
    Alliansen+ SD 190 mandat.
    Den rödgröna röran: 159 mandate.

Du har inte funderat på varför Den rödgröna röran inte fick I genom sin budget tex innna decemberöverenskommelsen......
    Nja, jag är rätt bra på matte kan jag avslöja bara oss emellan.

Problemet är i stället att du inte är så mottaglig för information. Det finns inte förutsättningar för Flash fantasier om att Kinberg Batra kan bilda regering i morgon om hon vill. Du får i så fall exkludera C och L från den regeringen eftersom bägge dessa partier är föredömligt tydliga med att de inte kommer att sätta sig i en regering som är beroende av SD.

Du får F på din räkneövning av mig i och med att du misslyckades med att förstå uppgiftenSkrattande

Det finns ingen majoritet för en brunblå regering i riksdagen.
    Linnea1994 skrev 2016-12-20 09:42:00 följande:
    När jag tar till mej fakta väljer jag alltid att läsa från oberoende opilitiska källor.
    DN är ju sedan några år en lekplats för den sk tokvänstern. På samma sätt som jag aldrig tror på fakta från borgerlig press.
    Jag tycker det är svårt att argumentera om man har argument som är framtagna av bara den ena sidan.
    Även här har det tokat till sig en smula. DN är en borgerlig tidning, liberal närmare bestämt. 

Om du orkar ta dig igenom ledarartikeln jag länkar till så kan du efter artikeln se hur DN beskriver sin politiska hållning.

Men du kanske menar att de inte är medvetna om att det är skrikhögern som avgör andras politiska hemvistSolig

www.dn.se/ledare/huvudledare/tillbaka-till-de-moderata-rotterna/
  • FDFMGA
    Linnea1994 skrev 2016-12-20 10:36:37 följande:
    Oavsett ägandeskap mm ang. DN så är det ju kännt att det är en lekstuga för tokvänster journalister....

Kan för övrigt säga att jag avslutade mina studier med högsta betyg I mattematik...
    Nja, ur ett skrikhögerperspektiv kan det te sig så, inte desto mindre är DN en borgerlig tidning, det vill säga liberal.

Mot bakgrund av fantasierna i den hör tråden om att Kinberg Batra skulle ha mandat för att bilda en regering om hon ville ta den möjligheten så skulle det bli ett rätt brett regeringsunderlag, där delar av underlaget skulle betrakta andra delar som rasister medan skrikhögerfalangen skulle fnatta på om tokvänster.

Som vän av ordning så tycker jag att man måste lära sig förstå skillnaden mellan fantasier och verklighet.

Det finns inget underlag för en SD-stödd alliansregering mer än i en fantasivärld där okunnighet är styrkaSkrattande
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2016-12-20 11:06:33 följande:
    Inte så konstigt att hon gör det, Åkesson har ju sagt att SD ska fälla Alliansen i Gävle om dom inte får igenom sina krav, så varför skulle ens M vilja ha med ett sån´t parti att göra.
    Ingen vill jobba ihop med någon som enbart ställer krav, och inte vill samarbeta i ordets verkliga mening.
    Mest intressant är kanske att hon antyder möjligheten till en informell decemberuppgörelse.

Själv skulle jag föredra att blockpolitiken bröst upp, men föralldel - jag kan se fördelar med att det finns två tydlia alternativ för den framtida politiken i Sverige också inför valet om mindre än två år.

Kinberg Batra:

"på riksnivå gäller det som också gällde under den andra alliansregeringen, nämligen att den som har störst underlag också ska kunna få sin statsminister vald och sin budget genom riksdagen", säger hon.

• FDFMGA

Vad skönt att någon har rensat bort tjafset

Då kanske det är möjligt att återgå till trådens ämne - som läs och häpna är regeringen.

Idag har ett antal prognoser presenterats. Sverige går som tåget, ja som tåget gjorde på den tiden vi hade Banverket som skötte underhållet av järnvägsnätet, numer lägger Trafikverket ut detta på entreprenad med känt resultat.

Nåväl: Fortsatt tillväxt och låg inflation. Det senare gläder kanske inte Stefan Ingves men inte gör det mig något att räntorna är låga.

tinyurl.com/h3nqydk

• FDFMGA
    Linnea1994 skrev 2016-12-21 11:22:40 följande:
    Visst är det bara regerningen förtjänst att det råder högkonjuktur I en rad lander som vi exporterar till....
    Sedan att det hemska kapitalisterna som driver företagen gör sitt är väl inget vidare heller....
    Linnea1994 skrev 2016-12-21 11:24:33 följande:
    Här är en rätt bra historia på hur det fungerar med vänsterns ekonomiska politik:

Två personer fick i uppgift att plocka jordgubbar på ett stort jordgubbsplantage. Ju mer jordgubbar de plockade desto mer fick de behålla själva dock med ett förbehåll, ju mer de plockade desto större andel i procent var de tvungna att lämna ifrån sig till markägaren. Valde de att plocka lite fick de behålla nästan allt och valde de att plocka mycket fick de ge bort så mycket som hälften.
    Det resulterade i att den ena plockade relativt lite och fick behålla en stor del av sina gubbar och den andre plockade mycket men fick istället ge bort desto mer. Trots detta tyckte den som plockat lite att det var orättvist att den som plockat mycket hade fler jordgubbar.
    Hur kommer det sig att de som står för en mindre del till den offentliga kassan ofta är de som skriker för att de som står för mycket borde stå för mer?

Nja, du är illa påläst bara. Ja Sveriges ekonomi har tuffat på betydligt bättre än de flesta andra länders. 

Dessutom har du nog inte riktigt begripit dig på kapitalismen som väl för övrigt få här i Sverige ifrågasätter som ekonomiskt system - även om det kan tyckas så när skrikhögern fått jordgubbssylt till efterrätt och tänker till.

En liten hint. Tänk på vad kapital i kapitalismen står förSkrattande
  • FDFMGA
    Linnea1994 skrev 2016-12-21 13:57:21 följande:
    Du kanske kan berätta vilka komkreta åtgärder som regeringen gjort för att Sverige skall gå bra?
    Annars tar det ju flera år innan man ser ekonomiska resultat, dessutom fick ju alliansen I genom sin budget första tiden för rödgröna röran.... smile1.gif

Med en regering som räknar fel på 50 miljarder I sin budget som nu senast är det inte konstigt att förtroendet är rekordlågt (Mätning I höst).
    Nja, man ska inte underskatta regeringens betydelse för den ekonomiska utvecklingen i landet.

Skillnaden mellan nuvarande regering och den förra kan beskrivas som att den förra var mer ideologiskt styrd och därför plottrade i sådant som utvecklas bäst utan ständiga kursändringar - medan nuvarande i god socialdemokratisk tradition har landets bästa för ögonen.

Fundamentalt för att vi kan få en fortsatt god utveckling av välfärden och ekonomin är att vi lyckas begränsa den demografiska utvecklingen mot en allt äldre arbetande befolkning, det vill säga att integrationen fungerar bättre.

Allliansens tro på att marknaden alltid har lösningen i sann nyliberal anda var en katastrof och bostadsbyggandet sjönk till katastroflåga nivåer. Regeringen har fått fart på bostadsbyggandet utifrån den enkla jordnära insikten att utan bostäder ingen bra fungerande integration.

Skolan fick ett nästan omedelbart lyft när elever och lärare fick lite mer arbetsro och kunde fokusera på lärande i stället för Björklunds nycker angående hur skolan ska fungera, med lika ständiga förändringar. Så nu presterar eleverna bättre igen. Australien är ett land där skolpolitiken nu påminner om alliansen variant - med resultatet att man nu där diskuterar kraftiga försämringar som senaste Pisaundersökningen påvisat.

Angående 50 miljarder så har du inte förstått Riksrevisionens kritik. De påstår inte att regeringen räknat fel i budgeten.

Förtroendet. Tja, om du klickar på visa endast FDFMGA så hittar du ett inlägg där jag jämför senaste Sifo mot Sifo för ett halvår sedan. De rödgröna går framåt, alliansen minskar och ser man till det hypotetiska blåbruna alternativet, M och SD, så är minskningen markant.

Det är ett bar sätt att se förändringar i förtroende, anser jag - att studera om trenden är att fler eller färre säger sig vilja rösta på ett visst parti. Särskilt mitt emellan två val brukar förtroendet för sittande regering vara som lägst, inte desto mindre är de rödgröna större än alliansen för närvarande.

Det inger förtroende.

Jämför gärna med hur alliansen sköter sjukvården i SLL. Landets största landsting och ett område där de geografiska avstånden är korta men privatiseringsideologin har inneburit snudd på kollaps för sjukvården.De borgerliga partierna har omfördelat skattemedel till privata företag som Skanska och Innisfree som sett till att bygga ett av världens dyraste sjukhus, NKS.

Och NKS fungerar inte ens.

S kan vara lite tråkiga och rigida ibland men de har förmåga att få saker gjorda, saker som oftast fungerar bra. Det är styrkan och kanske svagheten hos S - att de utgör ett säkert alternativ för personer som önskar sig en lugn och trygg utveckling för Sverige.

Jag tror att vi får behålla nuvarande regering  efter valet, eller åtminstone S i regeringen - Sverige har inte råd med fler nyliberala experiment.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2016-12-22 00:28:59 följande:
    Regeringen har varit ute efter någon som är bra på att leda och samordna och det är inte inte säkert att den som kan mest/har forskat på ämnet uppfyller dessa kvalifikationer.
    Ja, det blir väl MSB som tar över funktionen.

Och RK har tydligen haft hand om den där stödtelefonen, dessvärre med inte alltför lyckat resultat. Antar att de behöver någon som kan instruera personalen hur man svarar i telefon. Hon har ju en bakgrund i RK.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?