Inlägg från: Linnea1994 |Visa alla inlägg
  • Linnea1994

Har du förtroende för regeringen?

Världsmedborgare skrev 2016-12-09 09:46:14 följande:
    Vem ska göra det andra då?
    Vem ska vårda dig om ingen tycker du är nåt att vårda, utan ser dig bara som ett problem?
    Du menar att man skall tvinga företag att ta på sej tjänster som man inte
    behärskar?
    Jag har fortfarande inte fått något exempel från er som gråter för att det
    finns private alternativ ännu..... 
  • Linnea1994
    Världsmedborgare skrev 2016-12-09 13:22:26 följande:
    Svara på frågorna.
    Men det kan du inte, för då tvingas du medge att det privata inte kan vårda patienter som kostar mer än vad deras budget medger, vilket f.ö är ett alldeles glasklart svar på din fråga till mig.

Du bevisar gång på gång att du inte har den blekaste aning om vad vården handlar om, utan du tror det är en fråga om vilka som handhar den, och inte den vård vi tvingas hantera.

Det privata kan neka vårdtagare, det kan inte det offentliga, det privata kan säga nej till överbeläggningar, det kan inte det offentliga.
    Det privata kan välja sina vårdtagare, och gör det, det kan inte det offentliga, vilket gör att det offentliga får ta hand om de mest resurskrävande, de som är ointressanta för det privata, eftersom dom är en ren förlustaffär, o.s.v, o.s.v.

Du för en lögnaktig och mycket farlig propaganda, och se upp, det kan komma en dag då den slår tillbaka mot dig själv.
    En dag då det privata skiter i dig, då du är inte lönsam, utan enbart en för dom värdelös skitpatient som bara skulle betyda utgifter, och som kan lämpas över till närmaste offentliga sopstation för att tyna bort i det tysta.

Att du själv pekar ut dig och hela svenska folket som värdelösa på att sköta vården, det har du heller inte fattat.
    Själv är jag övertygad om att vi skattebetalare kan göra det tillsammans, långt bättre än något privat, vinstdrivande företag kan.
    För vi vill enbart alla våra medmänniskors bästa, allt annat är för oss sekundärt, och det är till det våra skattepengar ska gå, inget annat.
    Kan du inte I stället berätta vilket område det handlar om!
    Har ställt den frpgan snart 10ggr nu men ingen kan ge ett exempel....
  • Linnea1994
    Världsmedborgare skrev 2016-12-13 10:37:43 följande:

Tror jag ska skicka ett förslag till regering om att införa, att tillfälliga uppehållstillstånd automatiskt omvandlas till permanenta uppehållstillstånd, om personen får ett riktigt arbete.

Det skulle underlätta för företagare att anställa en person som annars riskerar att bli utvisad, och det skulle även bli en morot för de med tillfälliga uppehållstillstånd.
    Idag (så vitt jag vet) måste man alltid ansöka om permanet uppehållstillstånd, om personen fått ett arbete, och det är inte bra med den osäkerhet det innebär, både för arbetsgivare och arbetstagare.

Ett vettigt förslag! (Ovanligt från dej... ).
  • Linnea1994
    Världsmedborgare skrev 2016-12-13 11:11:46 följande:
    Då bör ju mitt förslag även kunna accepteras av Alliansen.., men jag tvivlar, dom verkar helt ha fastnat i gnäll och klagan, och inte i politiska banor.
    Jag tror att dom skulle gilla det för dom vill ju ha in nyanlända I arbete så fort som möjligt.
  • Linnea1994
    Tom Araya skrev 2016-12-13 21:41:12 följande:
    ...och detta är typiskt för i stort sett all avreglerad/privatiserad marknad, att de privata bolagen plockar russinen ur kakan och resten återstår för staten, landstinget och kommunen att ta hand om, vilket innebär att den verksamhet som staten, landstinget eller kommunen fortsätter att bedriva i egen regi blir dyrare per storleksenhet än motsvarande som de privata bolagen driver.
    Jag har frågat vänsterfolket här flera ganger nu vilka vårdformer det är som private aktörer inte tar på sej. Du verkar ju ha koll så du kanske kan svara på det?
  • Linnea1994
    Världsmedborgare skrev 2016-12-14 10:50:30 följande:
    Du har ju själv sagt att dom privata bara ska göra det dom är bra på, så redan där har du själv bevisat att dom privata inte tänker åta sig annat än det dom själva vill göra.

Och så är det, privata gör bara det som ger vinst, om det är ett vinstdrivande företag, kvar blir de vårdkrävande och "svåra" människorna, som vi/staten då ska vårda, vilket givetvis ger en mycket, mycket högre kostnad per person.

Och nej, du har inte frågat vänsterfolk, du har frågat alla och fått massvis med svar på dina frågor, men du vill eller kan inte förstå.
    Jag har då sagt att detta gäller mindre vårdföretag med ett par anställda. Det finns store koncerner som driver all form av sjukvård. Så frågan återstår som ingen av er verkar kunna svara på....
  • Linnea1994
    Världsmedborgare skrev 2016-12-14 12:02:33 följande:
    Trams, du har fel i allt som rör privata vinstdrivande företag, helt enkelt för att du inte förstår hur dom drivs.
    Jag är läskunnig och litar på folk I branchen som beskriver hur det funkar.
    Om du nu är så kunnig kanske du kan svara på min fråga..... 
  • Linnea1994
    Tom Araya skrev 2016-12-15 06:21:19 följande:

Har du läst DN's artikelserie 'Patienten och prislappen'?
    Tyvärr kan jag inte hitta alla delar, vilket kan förklaras av att artikelserien senare skrevs om till en bok.
    Jag kan verkligen rekommendera boken då jag läst artikelserien.
    Jag lyckades i alla fall hitta en pdf på del 3 i artikelserien.

aknerblog.files.wordpress.com/2013/02/zaremba-130225.pdf

cosmicuniverse.net/blogg/

www.bokus.com/bok/9789186569297/patienten-och-prislappen/

Några läsvärda länkar i ämnet privatisering i offentlig sektor.

www.dn.se/stories/stories-kultur/den-olonsamma-patienten/

www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2014/04/NPM-var-ensyndabock-ingen-hade-hort-talas-om/

jinge.se/allmant/privata-bolag-inom-vard-skola-och-omsorg-betalar-02-i-skatt.htm

www.adlibris.com/se/bok/patientens-pris-ett-reportage-om-den-svenska-sjukvarden-och-marknaden-9789187347153

När jag tar till mej fakta väljer jag alltid att läsa från oberoende opilitiska källor.
    DN är ju sedan några år en lekplats för den sk tokvänstern. På samma sätt som jag aldrig tror på fakta från borgerlig press.
    Jag tycker det är svårt att argumentera om man har argument som är framtagna av bara den ena sidan.
  • Linnea1994
    FDFMGA skrev 2016-12-19 16:26:35 följande:
    Nja,det där har du inte förstått. De blåbruna har inte majoritet i riksdagen.

Så Kinberg Batra har inte den möjligheten. Dessutom tror jag att du smutskastar henne när du tror att hon skulle vilja göra sig beroende av SD.

Visst, har hon varit lite oklar, men ändå mycket tydlig med att det är alliansen som gäller för henne.

Skilj mellan dina fantasier och verkligheten. C och L svävar inte på målet vad gäller samarbete med rasister.
    Inte nog att du är jävligt enögd, räkna kan du inte heller.....
    Alliansen+ SD 190 mandat.
    Den rödgröna röran: 159 mandate.

Du har inte funderat på varför Den rödgröna röran inte fick I genom sin budget tex innna decemberöverenskommelsen......
  • Linnea1994
    FDFMGA skrev 2016-12-20 10:25:25 följande:
    Nja, jag är rätt bra på matte kan jag avslöja bara oss emellan.

Problemet är i stället att du inte är så mottaglig för information. Det finns inte förutsättningar för Flash fantasier om att Kinberg Batra kan bilda regering i morgon om hon vill. Du får i så fall exkludera C och L från den regeringen eftersom bägge dessa partier är föredömligt tydliga med att de inte kommer att sätta sig i en regering som är beroende av SD.

Du får F på din räkneövning av mig i och med att du misslyckades med att förstå uppgiftenSkrattande

Det finns ingen majoritet för en brunblå regering i riksdagen.
    Linnea1994 skrev 2016-12-20 09:42:00 följande:
    När jag tar till mej fakta väljer jag alltid att läsa från oberoende opilitiska källor.
    DN är ju sedan några år en lekplats för den sk tokvänstern. På samma sätt som jag aldrig tror på fakta från borgerlig press.
    Jag tycker det är svårt att argumentera om man har argument som är framtagna av bara den ena sidan.
    Även här har det tokat till sig en smula. DN är en borgerlig tidning, liberal närmare bestämt. 

Om du orkar ta dig igenom ledarartikeln jag länkar till så kan du efter artikeln se hur DN beskriver sin politiska hållning.

Men du kanske menar att de inte är medvetna om att det är skrikhögern som avgör andras politiska hemvistSolig

www.dn.se/ledare/huvudledare/tillbaka-till-de-moderata-rotterna/
    Nu var det ju inte frågan om dom ville bilda regering. Saken var den att du sa att det inte fanns mandat för alliansen+ SD att göra detta, vilket det är ju finns.
    Sedan finns det inget intresse för att ta över oavsett vilken typ av koalition det handlar om pga att rödgröna har fler mandate än alliansen.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?