Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Har du förtroende för regeringen?

K Markatta skrev 2019-09-06 17:43:57 följande:
    Min källa var den sida hos SVT Text som jag klistrade in i förra inlägget.
    Då har du grovt feltolkat källan  - och upprepat det skrikhöger, SDsvans och alt right media skriver ordagrant.

Du har felaktigt dragit långtgående slutsatser från en text som inte stödjer det du skriver. Källan är alltså fulciterad och felanvänd.
  • Padirac
    Rataxes skrev 2019-09-06 18:21:34 följande:
    Haha smile2.gif det var nästan dagens bästa.

"Det fanns ett väldigt engagemang för befrielsekampen i södra Afrika, och Zimbabwe blev något av en darling. Man hade stora förhoppningar om en demokrati i vardande, och investerade mycket prestige i att stödja landet.

Han anser att man på ett mycket tidigare stadium borde ha förstått vilken typ av människa Mugabe var, framför allt efter händelserna 1983-84 då Mugabes trupper massakrerade uppemot 20 000 civila i regionen Matabeleland.

Men prestigen gjorde att man blundade. Inte förrän år 2000 då Mugabe förstörde landets ekonomi kom man till besinning. Då upphörde det mesta av stödet, säger Bengt Nilsson.

Den svenska politiken byggde delvis på Olof Palmes engagemang för tredje världen. Han var vän med Robert Mugabe och ville skapa en ny världsordning.

Då kunde man ursäkta att Mugabe kanske inte var en fullfjädrad demokrat, och man kunde motivera stöd till rent kommunistiska rörelser, säger Nilsson.

Författaren och akademiledamoten Per Wästberg, som länge var engagerad i södra Afrikas befrielsekamp, håller med om att inställningen till Mugabe var naiv från början.

Han sågs som den som hade möjlighet att ena Zimbabwe, och i början såg ju allt bra ut. Hans första framträdande 1980 var lysande, säger Wästberg som själv träffade Mugabe vid ett flertal tillfällen.

Han håller också med om att massakrerna 1983-84 borde ha fått de flesta att reagera.

Det kan man ha dåligt samvete för. Det sopades under mattan innan katolska kyrkan i Zimbabwe avslöjade i sin helhet vad som hänt.

Att många svenska politiker blundade för utvecklingen i Zimbabwe tror Wästberg berodde på den intensiva avskyn för vad de vita minoritetsregimerna och portugisiska kolonialregimer ställt till med i södra Afrika.

Därför ursäktade man att de flesta av frihetsrörelserna leddes av marxist-leninister, säger han."

www.svd.se/sverige-stodde-mugabe-mycket-lange

SvD kanske räknas till alt-right numera, det är inte lätt att hålla reda på allt som dumvänstern brunsmetar i sin iver att dölja sitt diktaturvurmande.

Statsministern och diktatorn i skön "Bromance", 5 år efter massakrerna i Matabeland.

Vad är det egentligen med såssar och deras kärlek till diktatorer?

Frågan var om PS uttalande som jag förstod påståendet.  PS säger alltså att Mugabe INTE längre var Mandela

"Ett par år efter självständigheten återknöt jag bekantskapen med honom, men det var nu en annan person än den jag hade lärt känna under befrielsekampen. Mugabe var inte Mandela. Han blev mer och mer en brutal envåldshärskare, omgiven av dåliga och giriga rådgivare."

Fulciteringen som gjordes hade alltså inte stöd i vare sig citeringen eller verkligheten - trots att du tycker att det nästan var dagens bästa
  • Padirac
    gabi1969 skrev 2019-09-06 19:53:58 följande:
    Alla de personer jag har hänvisat till pratar inte om klimatet. De har stora kunskaper i olika ämnen.

De olika diskussionerna är intressanta för att de skiljer sig väldigt markant åt från de diskussioner som hörs i etablerad media och i den allmänna debatten.

De diskutersr om kommunernas ekonomi, minoriteters påverkan på majoritetssamhället och varför det uppstår svårigheter att integrera dessa grupper i samhället.

Det diskuteras om företag och myndigheter där de haft viktiga och högt uppsatta positioner. Där de med årens erfarenheter insett hur illa det är inom dessa företag och myndigheter.

Det märkliga är att vänstern numera har ställt sig på kapitalisternas och storfinansens sida. De är så att säga nyttiga idioter.

Det finns många fler personer på nätet som diskuterar samhällsfrågor och dagens utveckling och om hur vi människor fungerar. Mycket intressanta erfarenheter, kunskaper och förmåga att förklara dessa för tittarna.

Givetvis finns det enormt mycket skräp på nätet. Folk spyr galla och förtalar varandra. Det finns också mycket intressanta klipp och inslag.

Swebbtv är en intressant kanal att titta på. Den stängdes ner och enligt uppgifter har detta spårats till svenska regeringen. Henrik Jönssons kanal är också välgjord och intressant.

En arg blatte är ytterligare en sådan kanal.
    Det goda samhället lika så.
    Lennart mattikainen är en kunnig person som väcker många tankar. Han har många års erfarenhet av sitt samhällsengagemang och yrkeserfarenheter.

Alla dessa personer har erfarenheter av vad de pratar om. Det har sällan politiker och tjänstemän. Samhället håller på att kollapsa, ingen förstår varför, ingen vill erkänna vad det beror på. Ingen kan med tidigare argument och insatser lösa dessa problem och de som har skapat dem är inte rätt personer att lösa dem

Politiker tjänstemän måste bytas ut för att detta ska rättas till. Nya politiska lösningar och förslag måste införas snarast. Annars blir det bara värre.

Det har nästan alltid varit krig och förtyck i dessa länder som det nu väller in personer ifrån till Europa. Det är givetvis arrangerat och samordnat. Annars hade det inte kunnat ske samtidigt och i denna stora omfattning.
    Men frågan var inte vilka samhällsdebattörer du refererade till utan vilka sakkunniga i klimatfrågan du refererade till.
    gabi1969 skrev 2019-09-04 17:22:49 följande:
    Dina argument är typiska för vänsterextremister. Aldrig några motargument bara tillmälen och tjat om högerextremister. Jag var tydlig med att skriva att det är akademiker och mycket välutbildade personer som på ett lättbegripligt och pedagogiskt vis förklarar hur klimatet på jorden fungerar och hur och varför klimatet förändras. 

På samma sätt förklarar de hur massinvandringen till Europa har skapats. De förklarar även konsekvenserna av den politik som bedrivs och hur ekonomin raseras i snart alla kommuner och landsting. Dessa akademiker är betydligt mer välutbildade än de som beslutar om dessa viktiga frågor och än de flesta riksdagsmän. 

De förklarar även vad det är vi ser på de filmer och klipp som finns när isar smälter och när rök väller ut ur skorstenar när detta påstås vara klimatförändringar och skadliga utsläpp. Man kan skriva mycket om detta och de rena lögner och medvetna fel som finns i de modeller som påstås ligga till grund för att förutse klimatförändringar. 

När det gäller invandringen har vi facit idag. Det blev kaos våld och ekonomiska konsekvenser. Det blev som kritikerna varnade för.
    Padirac skrev 2019-09-04 18:34:27 följande:
    Har du några namn på dessa miljökunniga excelenser vilka du refererar till?
    gabi1969 skrev 2019-09-05 21:02:28 följande:
    Här har jag sammanställt några namn på personer som jag finner mycket intressanta att lyssna på. De har blandad bakgrund och erfarenheter. 

Lars Bern 
    Elise Rydahl 
    Karl Olov Arnstberg 
    Hans Jensevik 
    Stefan Thorsell 
    Elsa Widding. 

Ofta är det väl så att man har fått sina åsikter genom sina erfarenheter, analyser och reflektioner. I viss mån kanske även sina känslor. 

Men jag tycker att politikerna idag är mycket sämre mer falska och okunniga än tidigare politiker. 
    De fuskar och myglar. De roffar åt sig. 

Om någon verkligen övertygar mig om att jag har helt fel i det mesta jag anser ändrar jag givetvis uppfattning. Annars hade jag varit dum och fanatisk.
    Dessa personer har alltså inte expertis inom klimatområdet enligt dig trots att det var det du sa och jag frågade om?
  • Padirac
    gabi1969 skrev 2019-09-06 19:53:58 följande:
    Alla de personer jag har hänvisat till pratar inte om klimatet. De har stora kunskaper i olika ämnen.

De olika diskussionerna är intressanta för att de skiljer sig väldigt markant åt från de diskussioner som hörs i etablerad media och i den allmänna debatten.

De diskutersr om kommunernas ekonomi, minoriteters påverkan på majoritetssamhället och varför det uppstår svårigheter att integrera dessa grupper i samhället.

Det diskuteras om företag och myndigheter där de haft viktiga och högt uppsatta positioner. Där de med årens erfarenheter insett hur illa det är inom dessa företag och myndigheter.

Det märkliga är att vänstern numera har ställt sig på kapitalisternas och storfinansens sida. De är så att säga nyttiga idioter.

Det finns många fler personer på nätet som diskuterar samhällsfrågor och dagens utveckling och om hur vi människor fungerar. Mycket intressanta erfarenheter, kunskaper och förmåga att förklara dessa för tittarna.

Givetvis finns det enormt mycket skräp på nätet. Folk spyr galla och förtalar varandra. Det finns också mycket intressanta klipp och inslag.

Swebbtv är en intressant kanal att titta på. Den stängdes ner och enligt uppgifter har detta spårats till svenska regeringen. Henrik Jönssons kanal är också välgjord och intressant.

En arg blatte är ytterligare en sådan kanal.
    Det goda samhället lika så.
    Lennart mattikainen är en kunnig person som väcker många tankar. Han har många års erfarenhet av sitt samhällsengagemang och yrkeserfarenheter.

Alla dessa personer har erfarenheter av vad de pratar om. Det har sällan politiker och tjänstemän. Samhället håller på att kollapsa, ingen förstår varför, ingen vill erkänna vad det beror på. Ingen kan med tidigare argument och insatser lösa dessa problem och de som har skapat dem är inte rätt personer att lösa dem

Politiker tjänstemän måste bytas ut för att detta ska rättas till. Nya politiska lösningar och förslag måste införas snarast. Annars blir det bara värre.

Det har nästan alltid varit krig och förtyck i dessa länder som det nu väller in personer ifrån till Europa. Det är givetvis arrangerat och samordnat. Annars hade det inte kunnat ske samtidigt och i denna stora omfattning.
    En del tror att samhället håller på att kollapsa, en del andra tror att klimatet kommer att få samhället att kollapsa.  

En del av de förra tror på konspirationer om att europas befolkning på ett planerat sätt håller på att bytas ut -  teorin finns i högerextremistiska miljöer där Soros pekas ut, där judehat finns och där det verkar saknas kunskap om vad som sker i omvärlden - krig och terror i mellanöstern, afrika, centralasien, förföljelse och utsatthet pga tro och politiska uppfattningar.  Till detta kommer i framtiden om kilmatprognoserna stämmer torka, svält och mer krig om knappa resurser. 

Världen är i alla bemärkelser global, rörligheten och möjligheten att förflytta människor långa sträckor kommer att påverka alla. Problemen som länder står inför kan inte lösas annat än att alla länder hjälps åt.  
  • Padirac
    gabi1969 skrev 2019-09-06 21:06:07 följande:
    För att kunna samarbeta måste man vara överens. Är vi det? Kommer vi någonsin att bli det?

Islam är farligt mycket farligt. USA gör som de vill och startar krig hela tiden. Trump har inte gjort det.

EU är också ett farligt projekt som var bra från början. Men har helt tappat vad det en gång var. Kina går sin egen väg.

Att tro på gemensam lösning tror jag inte på. Inte ens i lilla Sverige kan vi vara överens om utvecklingen i Sverige. Men hoppas kan vi göra. Det måste vara gemensamma lösningar.
    Kanske någon gång i framtiden.
    EUs största bidrag är fred i i Europa. När föregångaren till EU bildades 1952 hade Europa 100-tals år av krig bakom sig inom och utom Europa. 

I allt i alla tider har större grupper bildats, för samarbete gynnar i långa loppet gruppen. Problemen i dagens väld är globala och behöver lösas mellan stater där de samlas och samsas på en överstatlig nivå

Islam är inte farligare än kristendom eller buddism. Däremot är militanta islamister farliga, likaså militanta kristna och militanta buddister.

Det finns idag en stark rörelse som söker splittring samtidigt som de varnar för den. De finns över hela världen, de är intoleranta och fördomsfulla, rasistiska och konspirationsteoretiska. De skiljer på människor och människor, pratar om kultur och medfödd essens, om nationen som något större än människorna som bor i landet. De sprider falska nyheter alternativa fakta och eldar på känslor. Alt right och extremhögern är farlig, lika så är vänsterextra farliga,  för att inte tala om extremliberala som är farliga på sitt eget sätt. Trump är farlig, för världsekonomin och världsfreden.

För att kunna samarbete måste man inte vara överens, det räcker med att vara överens om att inte vara överens och att majoriteten inte får köra över minoriteten. Sen får man respektera olikheter och hitta gemensamma vägar framåt i det som är gemensamt. Det som inte är gemensamt kan man inte göra något åt utan att hitta nya gemensamma vägar.
  • Padirac
    Mentat skrev 2019-09-06 21:26:42 följande:
    Exakt vad har detta med mig att göra? Menar du att SVT Text tillhör alt-rightmedia? Det tvivlar jag på...
    Det har med dig att göra då du lade till lite mer än text-tv hade skrivit i din tolkning av det du citerade.

texten jag länkade till var en utförligare beskriving av det PS sagt som skulle hjälpa dig förstå att du lagt till egna poänger som inte hade stöd i PS egna ord.

Samma felaktiga poäng som du gjorde hittas i diverse alt-righ- skrikhöger- och SD-svansmedia.
  • Padirac
    Mentat skrev 2019-09-07 06:39:27 följande:

Ja, och? Schoris beundran för Castro är väl ändå väl känd?

"Han är en av de största i samtidshistorien. Någon har sagt att han är för stor för sin ö. Castro ser allt i ett mycket långt perspektiv. Han är en encyklopedist och har närmast en renässansfurstes drag.

Pierre Schori om Kubas dåvarande president Fidel Castro. Källa: Sydsvenska Dagbladet, 20 juli 1986."

Jag hade Sydsvenskan på den tiden. SdS är knappast någon anhängare av varken alt-right, "skrikhöger" eller SD-svans och så långt är jag fullt enig med SdS, tack.

Vad har detta med att PS inte tycker att RM var som NM?

Fulciteringen du gjorde förändras inte av det du skriver nu.
  • Padirac
    Mentat skrev 2019-09-07 11:23:04 följande:
    Det här är faktiskt bedrövligt: Jag har inte gjort någon "fulcitering", vad det nu är. Jag har kommenterat att Mugabe var en katastrof för sitt land och är inte förvånad över att Schori har svårt att se detta, då han har en historia av att uppskatta diktatorer så länge de har rätt politisk färg åtminstone. Jag betackar mig för att bli hopbuntad med (sd).

NEWSFLASH: All kritik mot (s) (och/eller andra partier till vänster för den delen) har inte någon koppling till (sd).
    Ingen fulcitering , nänä.. inte alls - vad menar du då egentligen med påståendet att PS säger att RM i övrigt är jämförbar med NM?
    K Markatta skrev 2019-09-06 16:00:26 följande:
    Den förre biträdande utrikesministern Pierre Schori (S) tycker visst att diktatorn och tyrannen Mugabe "hade oturen att omge sig med dåliga rådgivare" men att han i övrigt var jämförbar med Nelson Mandela (!)

Detta påstående är falskt, det går inte att utläsa från raderna på text-tv även om diverse fria- och nya- och sam-tider gör just den fulciteringen.

Raderna från textTV säger att RM och NM både kämpade för frigörelse för lokal och ursprungsbefolkning och att de bägge satt i fängelse  för det. PS lägger till att RM inte var NM i fråga om det som händer sedan.

HUR får du det till att RM i övrigt var jämförbar med NM utan att det är en FULcitering. 
  • Padirac
    Mentat skrev 2019-09-07 14:36:09 följande:
    JAG har inte påstått det över huvud taget. 
    Vad har du då sagt med detta påstående   men att han i övrigt var jämförbar med Nelson Mandela (!)  detta påstående är falskt, det går inte att utläsa från raderna på text-tv.

Vad menar du att du påstod då?
    K Markatta skrev 2019-09-06 16:00:26 följande:
    Den förre biträdande utrikesministern Pierre Schori (S) tycker visst att diktatorn och tyrannen Mugabe "hade oturen att omge sig med dåliga rådgivare" men att han i övrigt var jämförbar med Nelson Mandela (!)

• Padirac
    Mentat skrev 2019-09-07 14:36:09 följande:
    JAG har inte påstått det över huvud taget. 
    DU har mycket riktigt inte skrivit det  - mitt misstag 
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?