Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Har du förtroende för regeringen?

Mentat skrev 2019-07-25 18:41:29 följande:
    Ursäkta, jag hade inte sett det.
    Inga problem - jag har haft fel förut och är inte mer stolt än att jag kan ändra mig om jag har fel
  • Padirac
    Mentat skrev 2019-07-25 18:44:11 följande:
    Alla har veto vad gäller att ingå i en regering, givetvis, men man kan samarbeta i olika frågor ändå. En (m)-(kd)-regering hade givetvis fått jobba med hoppande majoriteter. Den hade likväl uppfyllt Lööfs till synes motstridiga löften.
    Nåja, vi kommer inte längre på det spåret.
    Du och jag och andra kan tycka att en hoppande KD+M regering skulle ha fungerat, men det spelar ingen roll så länge inte AL/C ansåg detta. 

Jag håller f.ö med AL/C om detta.
  • Padirac
    anki3 skrev 2019-07-25 20:06:54 följande:
    Är det rimligt att ett litet 4% parti har detta inflytande i regeringen?
    Före slutet av -90talet avgjordes många av de större frågorna genom parlamentariska utredningar där alla partier fick inflytande efter sin representation. På det sättet fick de flesta någonting med sig i de reformer som gjordes. 

Jag tror att det var S-ledaren GP som frångick denna tradition och sedan dess har det varit viktigt att få leda de som utreder en fråga för att få igenom sina politiska lösningar.

Nu har regeringen som är en minoritetsregering även med stöd av C och L en budgetuppgörelse och 73 politiska punkter. Minoritetsregeringar är inte ovanliga  Sverige, fördelen som jag ser det är att regeringen måste förhandla med oppositionen och på så sätt är inte fördelarna med de nu försvunna parlamentariska utredningarna helt förvunna trots att de inte längre tillsätts med medlemmar ur hela parlamentent.

Det finns ingenting i regeringsformen som tvingar de störta partierna att samarbeta och bilda regering eller tvingar det störta allianspartiet att ställa de mindre på knä. 

Det är resultatet av förhandlingar efter valet som bestämmer vilka partier som hittar en väg framåt. I just detta fall fick både C och L möjlighet att påverka politiken trots att det inte blev en alliansregering
  • Padirac
    anki3 skrev 2019-07-25 20:08:52 följande:
    Aha, du menar MP - ja de igår i regeringen vilket C och L inte gör. Så att det får ministerposter är inget konstigt.

Det var väl på liknande sätt med allianspartierna tidigare. Det kallas samarbete om du undrar
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-07-25 22:34:55 följande:
    Nej. Det återspeglar folkrösten väldigt dåligt.
    Har du ett annat förslag än att de partier som kommer överens i regeringsförhandlingar bildar regering enligt de parlamentariska metod vi har i Sverige? Vil ldu ha en högre spärr för regeringsbildande? 

En del i SD-svansen har skrikit ut sitt missnöje att inte SD fick vara med i regeringen då de var 3e största parti. Det har i dessa fall handlat om att de helt enkelt inte kan acceptera parlamentarism med majoritetsregering utan har haft en önskan om något annat. Oklart vad, bara SD fått vara med. En del verkar tro att vi har en samlingsregering baserat på valresultatet om de nu ens förstått att regering och riksdag inte är samma.

• Padirac
    Rataxes skrev 2019-07-25 22:51:55 följande:
    Antar att det även är bra för såssarna att ha några målvakter att skylla ifrån sig på ibland.
    Briljant analys av parlamentarism

Det är häpnadsväckande - två saker samtidigt, både parlamentarism och målvakter. Det påminner mig om blandfärs på nåt sätt 
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-07-25 22:59:31 följande:
    Se inlägg #12451 precis ovanför.

Ok(...?).
    Hur menar du då?
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-07-25 23:24:14 följande:
    Varför är det fel att ett litet parti ingår i regeringen? 

Vilken gräns är Ok för att ingå i regeringen? 10% - 15% - 25%

Hur menar du?
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-07-25 23:33:51 följande:
    Inget fel alls. När jag gjorde en sedvanlig tankevurpa tidigare så förhöll jag mig till en regering där även C och L ingick...
    Ok. så det var inte storleken på partiets stöd utan det politiska innehållet - förstår jag dig rätt?
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?