FDFMGA skrev 2019-07-17 09:54:28 följande:
Du menar rätten att kunna vägra utföra arbetsuppgifter med hänvisning till tro, moral, religion eller annat.
Ja, jag minns att du var anarkist under några av dina "sturm und drang"-perioder här på FL, men jag är så trist ordentlig att jag anser att det är arbetsgivaren som bestämmer den anställdes arbetsuppgifter. Det har för övrigt inneburit att jag har jobbat gentemot kunder vars människosyn jag definitivt inte delat, utan att det har påverkat mitt arbete på et för dem negativt sätt.
Jag värnar skenheliga KDSD:ares rätt att leka barnmorskor eller läkare eller kuratorer på kvinnokliniker ungefär en miljontedel av vad jag värnar rätten för kvinnor att kunna få rådgivning eller vård i samband med en abort utan att behöva riskera att någon godhetsapostel anser sig förmer än dem och vägrar befatta sig med dem.
Ja, och varför det ter sig som att ni har problem med den här mänskliga rättigheten.
Självklart är det arbetsgivaren som bestämmer... du verkar också bygga andra gradens halmgubbar. Behövs det personal som specifikt utför aborter... så är givetvis inte arbetsgivaren tvungen att anställa personal som inte utför aborter.
Är det såhär du föreställer dig övriga Europa som har anammat rättigheten till samvetsfrihet (exempelvis Norge) att arbetsgivaren blir tvungen att anställa personal som hen inte behöver?
Har sagt det tidigare om än i andra ordalag, men: att få upp ögonen för KD/kristdemokrati för bara några månader sen och därifrån argumentera med någon som både har följt partiet i fråga (i mer än fem år) samt god koll på kristdemokratin som ideologi, bör göras med viss intellektuell ödmjukhet.
När du skriver om KD/kristdemokrati så upplever jag det som att du skriver det absolut första negativa som du råkar komma på. Men jag kan för all del bemöta dina och övriga gissningsförsök - så kan jag förklara hur KD:s politik liksom kristdemokratin fungerar.