Världsmedborgare skrev 2017-01-08 19:47:28 följande:
Jag hoppas verkligen att P H håller sitt löfte och inte ens svara annat än att det redan finns ett ingått avtal.
För vad Alliansen nu gör, är att använda det enda alternativ som återstår för att få till en oppositionsfråga, när allt annat i Sverige nu går så bra.
Och då dyker givetvis den gamla slagdängan "Mer pengar till försvaret" upp igen från Alliansens håll, det är så väntat att det blir rent skrattframkallande.
Och ännu mer patetiskt blir det, när det endast gått några dar in på 2017, och den nuvarnade uppgörelsen om anslag till försvaret ska gälla under 2016-2020.
Då kommer Alliansen med nya krav om mer pengar till försvaret, och det givetvis tillsammans med den välkända svenska skräcken för ryssen som argument.
Och som grädde på moset följer SD slickandes M i röven, nåt som SD kommer att göra hela vägen fram till nästa val.
Så jag uppmanar härmed Alliansen till omedelbar skärpning, börja genast att agera som den opposition ni ska utgöra, och var inte så förbannat handlingsförlamade att ni bara gräver upp gamla förlegade och uttjänta politiska förslag, som inte driver på de frågor som berör oss långt mer än försvaret.
Ni politiker säger ju att ni måste lyssna mer på folket, och inte var det fösvaret som låg bland i topp bland de frågor som ansågs som viktigast att ni skulle ta tag i.
Jag tror inte ens mer pengar till försvaret fanns med ö.h.t, ändå så är det nu det ni tar upp.
Så gör nu istället som ni säger, lyssna mer på folket, och gör rätt i ert jobb ni är tillsatta för att göra.
Att gömma sig bakom avtal för att slippa ta ställning i frågan är fegt och på tok för svagt i det läge som är.
Det var s och mp som förhandlade ner nivån av satsning på försvaret.
Att försvaret inte är en prioriterad fråga för väljarna stämmer inte särskilt väl längre, den har fått allt mer uppmärksamhet från media och väljare under de senaste åren, även om de tre senaste regeringarna har gjort allt för att få bort fokus på frågan under sin mandatperiod.
www.aftonbladet.se/aftonbladetinizio/article19482538.ab
www.helahalsingland.se/opinion/ledare/forsvaret-maste-prioriteras-1