Har du förtroende för regeringen?
Varnades för av Säpo - under din regering.
Fick ändå grönt ljus - av din regering.
Och nu sitter vi med den största säkerhetsläckan genom alla tider - under din regering.
De rysk-liknande försöken till maskirovka och kaos-skapande här ovan till trots.
Det var Riksrevisionen som framförde år 2011 att staten borde effektiviera sin datadrift, medelst exempelvis outsourcing och standardisering. Dåvarande regeing höll med. Förmodligen oppositionen också.
Ingenstans beordras dock att detta skall innebära att statens säkerhet skall sättas på spel.
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.387191/regeringen-vill-se-mer-outsourcing
IT-säkerheten var heller inget problem på Transportstyrelsen. Det fanns gott om folk inom organisationen som varande för detta.
Felet var att ledningen struntade i dessa varningar och medvetet bröt mot lagen samt att regeringen, som har det slutgiltiga ansvaret, också medvetet struntade i varnignarna.
Hur en svensk regering kan strunta i när Säpo varnar för risk för skador mot rikets säkerhet är fullständigt obegripligt.
Presskonferens idag och jag tror att Löfven, kanske redan idag, kommer att försöka förekomma en misstroendeförklaring. Minister Ana Johansson kommer att "avgå självmant" den närmaste tiden.
Löfven vill nog helst rädda Ygeman och försvarsminister Hultqvist, som bägge två visste om Säpos varnignar.
Det är fullt möjligt att läckan även omfattar EU:s hemliga krypterade nätverk för kommunikation, då det svenska hemliga kommunikationsnätverket (vars kodnycklar kan ha kommit ut) är sammankopplat med EU:s dito.
https://nyheteridag.se/ni-fattar-fortfarande-inte-hur-javla-allvarligt-transportstyrelsens-haveri-ar/
Världsklass!
Du ser alltså inga problem sig med att trafikverket outsourcade system med bl.a. försvarshemligheter till Serbien (om personalen bara hade varit säkerhetsklassad)? Du ser inte risk med att främmande makt inom ramen för sitt kontraspionage förser personal med dokument som gör att den kan säkerhetskassas? Själv så anser jag att information som rör rikets säkerhet inte bör läggas ut på privata intressen utan bör hanteras av statens egna myndigheter.
Som i den andra tråden:
Jag försöker förstå hur man som chef kan ha "fullt förtroende" för sin underchef som i ett års tid undanhållit att alla ens hemligheter har läckt ut till konkurrenten.
Du ser alltså inte några problem med att försvarshemligheter hanteras av en främmande makts personal? Själv så tycker jag att det var vansinnigt att outsourca försvarshemligheter till Serbien och det även om det går att säkerhetsklassa serbisk personal. Det sunda förnuftet säger mig att information om rikets säkerhet inte ska lämna landet.