Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Har du förtroende för regeringen?

Lövfens flirt med Annie landar inte i god jord hos LO coh Socialdemokratiska ledarskribenter:

http://www.nsd.se/bloggar/ledarbloggen/c-baddar-for-godtycke/?blog=6811846&entry=10570516

Hur sossarnas vurm för facket och kollektivavtal ska gå ihop med Centerns önskan om en fri och avreglerad arbetsmarknad har ännu ingen presenterat en lösning för.

• Flash Gordon

Hur mycket förtroende har vi för en regeing som vill inskränka tryck- och yttrandefriheten?

https://nyheteridag.se/regeringen-vill-inskranka-tryckfriheten-oppnar-for-forbud-mot-att-skriva-om-kriminella-invandrare/

länk till lagförslag

Bland det mest kontroversiella i regeringens förslag till ny grundlag är följande:

"20 § Bestämmelserna i denna grundlag hindrar inte att det i lag meddelas föreskrifter om förbud mot offentliggörande av personuppgifter

1. som avslöjar etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse eller medlemskap i fackförening,

2. om hälsa, sexualliv eller sexuell läggning,

3. som består av genetiska uppgifter eller biometriska uppgifter för att entydigt identifiera en fysisk person, eller

4. om att en enskild har begått lagöverträdelser genom brott, förekommer i fällande domar i brottmål eller har varit föremål för straffprocessuella tvångsmedel."

Regeringen ger alltså lagstiftaren möjlighet att förbjuda publicering av uppgifter om exempelvis terroristers religiösa kopplingar eller våldtäktsmäns signalementen. 

Til exempel Per Gudmundsons blogg skulle kunna förbjudas. Denna:

http://gudmundson.blogspot.se/

Spridande av uppgifter om att en specifik terrorist är islamist skulle alltså kunna komma att likställas med spridande av barnporr. Ingetdera skulle, om det lagstiftas så angående uppgifter om religion, åtnjuta skydd i grundlagen. 

---

Samma text förekommer fler gånger i lagförslaget.
  • Flash Gordon
    Anton Chigurh skrev 2017-07-06 06:31:23 följande:
    Nämen Flash.......!

Jag trodde att du hade lärt dig läxan, att, åtminstone här på FAMILJELIV, så godkänner vi alla, och jag menar ALLA, förslag som må innebära inskränkningar av yttrandefriheten. Bara dom inte läggs av SD.

Om det sen handlar om att skriva om kriminella, eller om fenomenet "Twitter".... Det spelar liksom kvitta.

Jag tar möjligen i en aning. Jag VET. Men det är inte långt borta...

PK-eliten här, med sina naturvetare(som inte drar sig för att håna dyslektiker)har alltid "godtagbara" ursäkter för dönickarnas beteende i riksdagen. En sorglig sanning, Flash, men bra att du på ett alltid nyanserat sätt(kan inte minnas att jag sett ett påhopp från dig)pallar argumentera emot folk som inte kan skriva två ord utan att minst ett är en förolämpning.

Angående förslaget du länkar till, så är det det fanimej horribelt. Tom hovrätten över Skåne och Blekinge jämför förslaget med censur.

Var fan skall det sluta !!!
    Väl bekomme.

Med tanke på filmkaraktären Antons personlighet och profession känns det skönt att vara på samma sida som denne.

Det kommer aldrig att sluta. Allt rör sig.

Men innan pendeln vänder åter så kommer vi att få se ytterligare tillnyktring och anpassning till verkligheten, såsom den faktiskt ser ut, enligt den riktning vi rör oss nu.

Motståndet kommer att eroderas bort.
  • Flash Gordon

Det går ju att ta till rent fysiska metoder också. Lite mindre subtilt:

https://twitter.com/sjunnedotcom/status/883222362921070592

"Hoppsan!" säger socialdemokraten och islamisten Peter Weiderud (fd ordförande för socialdemokratiska Tro och Solidaritet) när han slår telefonen ur handen på journalisten Jan Sjunnesson som mobilfilmar en intervju med en koran-lärd i Almedalen.

Nivån ...

Weiderud har numer en post på UD som chef för Svenska Institutet i Alexandria.

• Flash Gordon
    Borgaren skrev 2017-07-07 15:05:09 följande:

Inte i min vildaste fantasi kunde  man tro att de gamla öststaterna numera överglänser Sverige i frihet.

Senaste exemplet, en präst som ifrågasatt RFSLs lobbymakt fick kicken direkt.
    Det beror nog på att de gamla öststaerna fysiskt känt av vad förtrycket innebär och därför med glatt hjärta sopat bort det.

Har aldrig sett gladare människor än de i Östeuropa som just hade befriats från kommusmens bojor.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-07-19 13:20:07 följande:
    Jag tror inte att de ungrare och polacker vars press och yttrandefrihet beskurits efter det att nationalkonservativa krafter kommit till makten håller med dig. Det är ganska skrämmande att nationalistiska krafter i Sverige har börjat hylla fd öststater som i snabb takt är på väg att bli diktaturer.
    Tja, såväl det polska som det ungerska folken har givit sina konservativa partier en överväldigande majoritet i fria val så nåt rätt tycker nog folken där att dessa partier gör.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-07-19 17:16:40 följande:
    Men press- och yttrandefriheten har försämrats kraftigt med dessa nationalkonservativa partier det kan du inte förneka.
    Har det? Jag är inte insatt i detaljerna så det kan jag inte bedöma.

Och nä, jag gör inte misstaget att lita på rapportering i svensk media rakt av.

Alldeles oaktat så har de bägge ländernas styre ett massivt folkligt stöd. Och vem är bätre att bedöma om regeringen gör rätt saker i dessa länder än ungrarna och polackerna själva?

Att mäta deras liv med vänster-liberala måttstockar från Stockholm och Berlin låter sig inte göras.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-07-19 18:32:33 följande:
    Du framhävde de forna öststaterna som exempel på länder med mycket frihet utan att ha koll på att två av de större öststatererna (Ungern och Polen) har genomfört stora försämringar när det gäller press- och yttrandefrihet? Det är bra att känna till sådana detaljer innan man uttalar sig om andra länders frihet.
    Nä, det är ett påstående från dig att de har infört "försämringar".Det är ingen ovedersäglig sanning.

De har gjort förändringar. Så mycket vet vi.

Sedan är det din subjektiva uppfattning att detta skulle vara "försämringar".

Men jag tvivlar på att du känner till detaljer i förlagen och därför bara tar ditt tyckande om saken från det du läst i svensk press.

Folken i dessa länder står i alla fall bakom de regeringar som infört dessa förändringar och deras åsikt väger tyngre än din.
  • Flash Gordon

Så regeringen visste för över ett år sedan att pågående upphandling riskerade att läcka säkerhetsklassad information mem gör ingenting åt saken:

http://omni.se/myndigheten-informerade-om-brott-ett-ar-fore-avsked/a/pqOzV

Inte heller när Säpo varnar för risken för läckor agerar regeringen.

Regeringen har hitills menat att allt varit en fråga för Transportstyrelse enbart. Man har även försökt tysta ned saken genom att exempelvis inte ange några skäl till varför Transportstyrelsens generaldirektör fick sparken, trots att man visste vad det handlade om.

Se där en äkta politisk skandal.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?