Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2017-04-02 16:48:47 följande:

Enligt den här artikeln så verkar inte regeringens förslag till ny bilskatt särskilt dramatisk och vad jag förstår så är redan registrerade bilar undantagna.

www.expressen.se/motor/debatt/berggren-sa-missuppfattas-regeringens-nya-bilskatt/

Jag räknade på det och för mig skulle det bli dubbelt, 2000 kr mer per år. Slår man ut det på 12 månader blir det ju ändå inte så mycket mer. Drygt 300. Det kan jag leva med. Och nästa gång jag köper bil blir det en CO2-utsläppssnålare bil.

Det är väl precis så man tänkte sig att de nya reglerna ska verka.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2017-04-03 10:49:10 följande:
    ....om de har råd efter att sossarna skattat söner de alternativen också.

Sedan beror det såklart också på hur energieffektivt boendet blir och hur energin Ludditproduceras. Kanske kommer nya regler kring bostadsbyggande med lägre krav på energieffektivitet...
    Fattar inte vad du försöker säga här.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2017-04-04 15:17:18 följande:
    Man kan ha ett set regler för vissa typer av brott, som exempelvis IS-engagemang. Självklart är sådana lagar/regler tillämpbara för samma brott i andra sammanhang än enbart de med koppling till IS.
    IS-engagemang är inte en typ av brott utan möjligen terrorism.
  • nihka
    kvarnfot skrev 2017-04-05 07:46:53 följande:
    Vilket är ett brott....
    Vad bra att du fick reda ut det åt dig själv.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2017-04-04 15:33:45 följande:
    Vilket av det är det du inte förstår?

Har du missat sossarnas förslag på energibeskattning som skulle göra lokalt och miljövänligt producerad el olönsam?

Stämmer inte.

Exempelvis solel ska få skattelättnader:

http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/02/lagradsremiss-om-energiskatt-pa-solel/

Hur som helst är det bara on-grid det talas om vilket inte påverkar mig. Så som jag sa: Nej, måste inte alls vara så.
  • nihka
    KillBill skrev 2017-04-13 09:25:57 följande:

Danskarna är pellejönsar. Först låter dom hundratusentals flyktingar, utan att kontrollera vilka dom är,  ta sig genom Danmark för att kunna söka asyl i Sverige och nu hotar Danmark att sätta upp en gränskontroll mot Sverige. Det är ju patetiskt. 

Fast på sätt och vis förstår jag danskarna. Det var Sverige som utlyste garanterad asyl till alla syrier som tog sig hit så det ökande genomströmningen i bl a Danmark. Lite oschysst av oss egentligen att erbjuda det utan att samtidigt erbjuda något lagligt sätt att ta sig hit utan att andra "drabbades". 
  • nihka
    KillBill skrev 2017-04-13 14:14:21 följande:

Du menar beslutet från 2013 om att ge alla syrianska flyktingar permanent uppehållstillstånd (den regel som den rödgröna regeringen plockade bort)? Tittar man på flyktingkatastrofen 2015 så var det drygt 10% som valde att söka asyl i Sverige och nästan 90% av flyktingarna valde att söka asyl i andra EU länder.

Jag delar uppfattningen att Sverige inte kan ha generösare villkor än andra EU länder. Men anser också att länder som tex Danmark borde ha hanterat gränskontrollerna mycket bättre än vad de gjorde. Danmarks flata hantering av sin yttre och inre gränskontroll bidrog till att så många flyktingar kunde ta sig till Sverige.

www.svt.se/nyheter/inrikes/morgan-johansson-danmark-maste-infora-granskontroller

Ja, jag menar 2013. Fast syriska flyktingar. Jag tycker Sverige borde ha samtalat med Danmark och erbjudit dem hjälp med att hantera den extra tillströmning som Sveriges beslut ändå medförde. I Norden bör vi alltid ha ett närmare samarbete om sådant som påverkar de nordiska länderna sinsemellan oavsett vem som sitter i regeringsställning.

Och Danmark hanterade det inte heller bra. Jag sa att jag bara på sätt och vis förstår dem.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2017-04-16 10:34:56 följande:
    Jo, men det hade varit trevligt om du deltagit i den kampen innan hösten 2015 också. Som många andra av oss.

Så hade vi förmodligen sluppit undan stora deler av de problem vi drog på oss självmant.
    Kamp? Så det är så du ser det.

Vi gör vad vi kan med det vi har. Vad vi kan och vad vi har varierar med tid och hur det ser ut i hemma och i övriga världen.

SDs malpåse stängagränsenbuskap som förmedlats sedan 1988 är ju bara just en malpåse.
  • nihka
    KillBill skrev 2017-04-16 21:30:47 följande:
    Infördes inte de flesta av de regler som gjorde svensk migrationspolitik generösare (än andra EU-länders migrationspolitik) under moderatledda regeringar?
    Visst var det så. Att Migrationsverket beslutade om att automatiskt ge alla syriska flyktingar permanent uppehållstillstånd infördes under Reinfeldts tid som statsminister.
  • nihka
    Intenuigen skrev 2017-04-17 21:40:42 följande:
    Visst vad det så
    . Javisst var det!
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?