• Felicia86

Har du förtroende för regeringen?

Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Rataxes
    Världsmedborgare skrev 2016-11-15 09:48:19 följande:
    Tycker du alla privata företag sköts bra?

Klart som fan alla ska betala till vår välfärd, och gillar du inte vad du får, så har du två möjligheter.
    Att motarbeta det på ett konkret och konstruktivt sätt, t.ex medialt och/eller politiskt, eller flytta till ett land med den politik och det system du efterfrågar.

Båda är fullt möjliga då vi ännu lever i ett någorlunda fritt land, men skynda dig, för dom möjligheterna är i snabb takt på väg bort ute i hela vår omvärld, och det kan mycket väl bli så även i SVerige.
    Nej, alla privata företag sköts inte på ett bra sätt. De som missköts går under, något som offentlig verksamhet inte tillåts göra trots misskötsel och vanstyre.

Jag jobbar aktivt för ett mer frihetligt samhälle, både genom opinionsbildning och genom att välja levnadssätt. Ytterligare exempel: Slutat ta ut övertidsersättning i pengar för att inte göda ginnungagapet med 60% av lönen. Bättre att ta ut det i ledighet och byta tjänster med någon annan. T.ex. laga grannkvinnans bil mot att hon putsar våra fönster. Än så länge finns inget förbud mot detta, men vem vet, kanske du och dina gelikar kan få en lag stiftad mot sådant också.
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • Moderno
    Världsmedborgare skrev 2016-11-15 10:14:16 följande:

Det är absolut inte bra, och det tror jag ofta beror på att man har blivit.., vet inte vad jag ska kalla det, hemmablind kanske. 

Jag är emot all form av konstgjord andning, och det är precis vad SD och Alliansen anhängare inte är.

Dom tjatar sig blå i ansiktet om att företagen flyttar utomlands och att vi måste behålla industrijobben i Sverige.

Trots att vi sett ett otal ex på försök på det, och samtliga har kostat massvis med pengar utan att det fört med sig nåt gott.

Bra ex på det är varvs och tekoindustrin.

Fast tar du SJ, så var det Alliansen som la ut underhållet på det privata, och det gick ju inte så bra det heller.

Och vad gäller blöda, så blöder det floder med skattepengar i de privata vårdbolagen, om jag inte minns fel som rör det sig om 4 mijarder av våra skattepengar som nu skickas dirket i fickorna på deras ägare.

Det "lustiga" med det är att Alliansen så tydligt nu säger att dom måste lyssna mer på folket, vara lyhörda för vad vi vill.

Och i frågan om (över)vinster i dessa privata företag som drivs med våra skattepengar, så vet vi att över 80% av svenska folket vill se begränsningar eller helt förbjuda vinster.

Men vad gör då Alliansen, jo dom går rakt emot folkviljan och hävdar att vinsterna ska vara kvar!

Tala om att bete sig förvirrat och motsägelsefullt.

Riktigt "kul" var det att se Ebba Busch Thor i opinion Live göra precis detta, och då var det inte ens 10 min mellan dom åsikterna. Det måste vara svenskt rekord i förvirrade uttalanden.

Jag har läst delar av vinster i välfärds-utredningen och kan konstatera att mycket av Reepalus svammel i Opinion avspeglas däri.

Jag undrar om det är skydd för en god kvalitet eller någon slags protektionism som är i fokus för begränsningen av vinster i välfärden. Själv hade jag hellre sett en lösning där välfärdsföretagen får göra de vinster de kan men att beskattningen knyts till sverige, men om det inte går på grund av eu-regler skulle jag föredra att kvaliten - inte vinster - ställs i fokus.
  • KillBill
    Moderno skrev 2016-11-15 12:56:16 följande:
    Jag har läst delar av vinster i välfärds-utredningen och kan konstatera att mycket av Reepalus svammel i Opinion avspeglas däri.

Jag undrar om det är skydd för en god kvalitet eller någon slags protektionism som är i fokus för begränsningen av vinster i välfärden. Själv hade jag hellre sett en lösning där välfärdsföretagen får göra de vinster de kan men att beskattningen knyts till sverige, men om det inte går på grund av eu-regler skulle jag föredra att kvaliten - inte vinster - ställs i fokus.
    Idag får alla skolor i en kommun lika hög ersättning oavsett skolans lärartäthet och vilka behov som skolans elever har. Jag anser att ersättningen till  friskolor borde baseras på antal lärare samt på behoven hos de elever som går på skolan.  Då skulle det bli mindre attraktivt att öka vinsterna genom att försämra lärartäthet och undervisning. 

Ersättningen till landets vårdcentraler är baserat på ungefär desa premisser (antal läkare i verksamheten samt vårdbehov hos de patienter som är listade på vårdcentralen)
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Världsmedborgare
    Linnea1994 skrev 2016-11-15 10:18:20 följande:
    Det skriks ju från vänsterhåll ang. att privata aktörer gör vinst på tex vård.
    Dessa aktörer är bra mycket mer effktivs än det staliga alternativen. Läste även för något år sedan att kvaliten i den privata vården var mycket högre än inom den statliga. Undersökningen hade gjort i sthlm-området.
    Förklara hur dom kan vara effektiva, när det effektiva består i att minska personalomkostnaderrna i alla deras verksamheter, för att slippa använda våra pengar till det dom ska användas till, förklara samtidiget varför vi som enda land i Världen, tillåter att skattepengar tas ut som vinster?
    Hela övriga Världen ruskar på huvet åt vår idioti, och undrar hur skattebetalarna i Sverige kan tillåta, att deras pengar skänks bort till privata företagare.

Och nej, jag är inte alls emot privata alternativ, men mina skattepengar ska fan inte gå till vinster, dom ska in i företagen, och användas till det jag betalt in min skatt för.
    Vill dom privata driva med vinst, ja då är det bara att sätta igång och driva dessa vårdinrättningar, utan skattefinansiering, och då kan vi verkligen få se hur effektiva dom är.

Skulle förslaget om begränsningar av vinster bli nerrustat, ja då kommer det att bli skattehöjningar på åtminstone 4 miljarder, som troligen är plan B, och då jävlar lär det gnölas från ditt hål, det är jag helt säker på.

Att SD råkat vända kappan avig är förstås lite knepigt att förstå, men dom vände den innan folk hade tillfrågats, och gick säkerligen på vad lobbyisterna från företagen bad om.
    Fast dom kan ju vända den igen, eller så låter dom bli att rösta, och väljer att lägga ner sina röster, för några väljare drar dom inte på att rösta mot förslaget, tvärtom.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Moderno skrev 2016-11-15 12:56:16 följande:

Så att det privata i hela vår omvärld inte behöver dessa vinster, men ändå bedriver en mycket bra vård och omsorg, det säger dig ingenting?
    Är det nåt fel på svenska företagare, som inte kan göra det som alla andra länders företagare klarar av?
    Då måste vi ska skicka dom på utbildning utomlands, för så usla företagare ska vi inte ha, att hantera våra skettepengar.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Moderno
    KillBill skrev 2016-11-15 13:54:14 följande:

Idag får alla skolor i en kommun lika hög ersättning oavsett skolans lärartäthet och vilka behov som skolans elever har. Jag anser att ersättningen till  friskolor borde baseras på antal lärare samt på behoven hos de elever som går på skolan.  Då skulle det bli mindre attraktivt att öka vinsterna genom att försämra lärartäthet och undervisning. 

Ersättningen till landets vårdcentraler är baserat på ungefär desa premisser (antal läkare i verksamheten samt vårdbehov hos de patienter som är listade på vårdcentralen)

Min grundposition är att det inte var bra att privatisera vare sig skolan eller vården, men den tiden är ju förbi. Därför bör man rikta in sig på kvalitet i den utsträckning det går. Jag är sympatisk till fler lärare och vårdpersonal men frågan är om inte ett krav på ett minimiantal personal kan leda till ett överskott på vissa ställen och ett underskott på andra, om inte arbetsplatsen själv får avgöra det antal som behövs. Ska vi kräva att vårdcentralen i Skogås har 20 anställda läkare eller 23 (påhittat exempel)? Svaret beror enligt min uppfattning på vårdcentralens behov och vilken kvalitet den har på sin verksamhet.

Problemet kan dock vara hur man ska mäta kvalitet. Jag ser dock ingen direkt koppling mellan minskat vinstuttag och ökad kvalitet och något sådant samband redovisas väl inte heller i utredningen.
  • Moderno
    Världsmedborgare skrev 2016-11-15 14:27:59 följande:

Så att det privata i hela vår omvärld inte behöver dessa vinster, men ändå bedriver en mycket bra vård och omsorg, det säger dig ingenting?

Är det nåt fel på svenska företagare, som inte kan göra det som alla andra länders företagare klarar av?

Då måste vi ska skicka dom på utbildning utomlands, för så usla företagare ska vi inte ha, att hantera våra skettepengar.

Kluriga påståenden: vad menar du med "dessa vinster" och "mycket bra vård och omsorg"?

Vilken standard har svensk sjukvård om du jämför med alla andra länders? Menar du att svensk sjukvård är sämst i världen, eller att det finns andra länder som har bättre sjukvård? Vilka tänker du i så fall på?

Låt oss ta dessa frågeställningar först så kan vi diskutera huruvuda svenska företagare bör skickas "utomlands", vart det nu är, för att upparbeta erfarenhet hur de bör hantera våra skattepengar.

Andemeningen kan jag dock bemöta: jag tycker att vi kan låta välfärdsföretagen göra så stora vinster de kan så länge de håller motsvarande eller högre kvalitet än jämförbara verksamheter, men jag skulle helst se att beskattningen av vinsterna knyts till sverige.
  • Världsmedborgare
    Moderno skrev 2016-11-15 14:57:58 följande:
    Kluriga påståenden: vad menar du med "dessa vinster" och "mycket bra vård och omsorg"?

Vilken standard har svensk sjukvård om du jämför med alla andra länders? Menar du att svensk sjukvård är sämst i världen, eller att det finns andra länder som har bättre sjukvård? Vilka tänker du i så fall på?

Låt oss ta dessa frågeställningar först så kan vi diskutera huruvuda svenska företagare bör skickas "utomlands", vart det nu är, för att upparbeta erfarenhet hur de bör hantera våra skattepengar.

Andemeningen kan jag dock bemöta: jag tycker att vi kan låta välfärdsföretagen göra så stora vinster de kan så länge de håller motsvarande eller högre kvalitet än jämförbara verksamheter, men jag skulle helst se att beskattningen av vinsterna knyts till sverige.
    Precis vad jag säger, inga länder (förutom Sverige) tillåter företag att fritt använda skattepengar till vinstuttag, det finns alltid begränsningar eller totalförbud, och mycket bra vård betyder detsamma som här = vårdtagare och arbetgivare är nöjda med hur det privata sköter sina företag och åtaganden.

Så att peka ut nåt land behövs inte, det blir bara fel, eftersom vi bara kan använda oss av de krav och behov som finns i resp land, och själva kolla upp att dom förmedlar sanningen, vilket inte är så svårt, om det inte gäller rena diktaturer eller totalitära stater.

Självklart finns det länder som inte uppfyller våra Svenska krav på vård, skola och omsorg, men det är en helt annan fråga
  • Missermajser
    Moderno skrev 2016-11-14 13:41:09 följande:
    Från ditt inlägg där du skrev " Ja låt de ekonomiskt starkaste privata aktörerna på världsmarknaden finansiera den "fria pressen" så slipper vi ha något som helst demokratiskt inflytande över vad som påstås i media." vilket jag tolkade som att du egentligen menade tvärtom, dvs att det inte var bra om vi förlorade vårt demokratiska inflytande över vad som påstås i media, vilket ledde mig att fråga vad du menade med "demokratiskt inflytande över vad som påstås i media". Det går ju nämligen att tolka detta som att staten borde skaffa ett inflytande över vad som påstås i media, vilket knappast är önskvärt i ett demokratiskt samhälle med en fri och obunden media.
    Det är ju skillnad på att ha demokratiskt inflytande över media. Det kan ju innebära mycket men jag ser "demokratiskt inflytande" som något som är kopplat till folket i olika former. Inte själva staten vars enda uppgift enligt min åsikt är att skydda, möjliggöra och upprätthålla möjligheten för befolkningen att nå ut med sina åsikter (ungefär som liberalen trots allt vill ha statens hjälp till att skydda han rätt till hans heliga privategendom).

Att ge presstöd till tidningar och andra medier är enligt mig inte att styra vad som sägs i media utan snarare att skapa demokratiskt inflytande. Det behövs ingen större ,lönsamhet ,eget kapital, reklam eller porr  för att sälja mycket för att kunna erbjuda en annan vinkel av vad som sägs i privata eller statliga medier.
  • Intenuigen
    Felicia86 skrev 2015-03-21 14:27:05 följande:

Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

Absolut! Tyckar att han verkar ha koll på läget!

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?