Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2017-01-02 17:33:42 följande:
    KillBill skrev 2017-01-02 17:23:42 följande:Som sagt det är inte bara antisemitiska handlingar som listas, så svar ja.

Och det är väl det som åtminstone får mig att ifrågasätta centret, man kan inte med bibehållen trovärdighet föra ihop kritik mot Israel med antisemitism på en lista.

Björnn Söders uttalande kan kanske klassas som antisemitiskt men då bortser man från att han har exakt samma uppfattning om samer eller vilken annan etnicitet som helst som han inte betraktar som den nationellt överordnade.

Kulturrasism är en mycket bättre och heltäckande definition på hans och partiets syn på assimilering.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Jag tycker också att det är märkligt att ha en lista som kombinerar kritik mot Israel med antisemitism.

Kulturrasism riktat mot judar är väl de facto antisemitism (så skulle jag tolka det om jag var av judisk härkomst)?
  • KillBill
    Linnea1994 skrev 2017-01-03 10:06:25 följande:
    Så du menar att folk i allmänhet inte har åsikter om hur landet sköts mellan valen?
    Jag tror inte det....

Undersökningnen visar ju helt klart att folket är missnöjt med hur landet styrs. Bara tokvänstern och strutsar vägrar se det dom inte gillar.

Jag tror att folk har åsikter om hur landet sköts mellan valen. Därför är det intressant att följa det samlade opinionsläget. Det är tydligt vilket av landets tre största partier som har ökat i opinionen det senaste året och vilka två partier som har tappat..

Om jag var moderat, eller kristdemokratisk partistrateg skulle jag vara djupt oroad över utvecklingen..

pollofpolls.se/

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Linnea1994 skrev 2017-01-03 11:38:16 följande:
    Som jag svarat tidigare så handlar tråden om de partier som regerar.
    Reinfeldt hade då han regerade som sämst (1 gång) 44% i förtroende.

Det parlamentariska läget var enklare/stabilare när Reinfeld regerade vilket påverkade den regeringens betyg.

Hur tror du att väljarnas betyg skulle bli om de betygsatte Reinfelt och hans regering så här ett par år i efterskott? Idag verkar inte ens den dåvarande moderata gruppledaren och nuvarande partiledaren Anna Kindberg Batra vilja ta i Reinfeld med tång. 

• KillBill
    Tom Araya skrev 2017-01-03 14:11:49 följande:
    Men du anser ändå att listan är pålitlig, trovärdig och objektivt betydelsefull i att peka ut antisemitism/antisemister?

Jag tycker som jag sagt att det är mycket märkligt att skapa en lista som blandar antisemitiska handlingar med kritik mot Israel men jag har inte funnit någon i listan som varken har gjort sig skyldig till en antisemitisk handling eller som har riktat kritik mot Israel så sett till detta så är listan pålitlig och trovärdig. Man måste värdera anledningen till att någon befinner sig på listan. Jag tycker exempelvis inte att FN, Barack Obama eller Margot Wallström, som bara har kritiserat Israel, har något att skämmas över medan det är mer bekymmersamt för dem som i likhet med Björn Söder har hamnat på listan pga. av antisemitism. 

• KillBill
    Tom Araya skrev 2017-01-03 15:24:30 följande:
    Jag tycker det du skriver är motsägelsefullt.
    Tja tyck det då.
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2017-01-05 07:20:25 följande:
    Länkar till en undersökning som bättre beskriver förtroendet för regeringen/löfven än Aftonbladets pejling av stämningen bland personer med knapptryckning på nätet som hobby eller substitut för ett riktigt jobbSkrattande

www.svd.se/allt-fler-kanner-fortroende-for-lofven/om/opinionsmatningar
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Där ser man. Statistiken från Sifo är ju dessutom, enligt Linnea 1994, den mest ansedda.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2017-01-09 18:15:51 följande:

Regeringens avkastningskrav för statliga företag tre gånger högre än den tillåtna avkastningen för välfärdsföretagen.

www.di.se/nyheter/regeringens-egna-avkastningskrav-hogre-an-vinsttaket/

Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
    Ja? Har du problem med att staten har höga krav på hur statens resurser används?

Det finns inget motsatsförhållande mellan statens höga avkastningskrav och vinstbegränsningar inom privata välfärdsbolag. Bägge sakerna går ju ut på att hushålla med statens resurser.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2017-01-09 19:33:27 följande:
    När statliga Lernia utbildar är det OK med övervinster, när statliga apoteksbolaget säljer livsviktiga mediciner är det också OK. Dubbla måttstockar är OK när såssar får bestämma.

Jag anser att staten alltid ska hushålla med våra gemensamma resurser (våra skattemedel) och därför tycker jag att det är rätt att staten har höga avkastningskrav på statliga bolag. Jag tycker också att det är rätt att stoppa vinster i välfärden. Mer än 99% av värdens länder (exempelvis USA, Storbritannien och Tyskland) har insett det orimliga i att  skattemedel som är avsedda för  grund- och gymnasieskolan går till att göda välmående börsbolag.

• KillBill
    Kung Markatta skrev 2017-01-09 22:14:42 följande:
    Blir inte verksamheten i de statliga bolagen lidande av att man pressar ut så mycket vinst som möjligt ur dem? Det är ju annars standardargumentet från vänsterhåll mot "vinster i välfärden".
    Det är inte vinsterna i privata välfärdsbolag som är problemet. Problemet är att vinsterna i privata välfärdsbolag lämnar välfärden. Det är därför som länder såsom Storbritannien, Danmark, Tyskland eller USA aldrig skulle acceptera det svenska systemet där skattemedel hamnar i fickorna hos ägarna till privata välfärdsbolag.

När staten själv driver företag så finns inget problem med att vinster försvinner från välfärden. Tvärtom kan vinster från statens bolag bidra till att finansiera mer välfärd.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?