Har du förtroende för regeringen?
Moderno skrev 2015-08-28 12:57:04 följande:
Den där försörjningskvoten som hon talar om (och som är ett populärt argument för att behålla eller rentav öka invandringen) framstår som helt meningslös.Enligt SCB* innebär den att man delar det sammanlagda antal personer mellan 0-19 och 65+ med det antal personer som är mellan 20-65 år (och multiplicerar med 100). Men detta säger ju precis ingenting om någon verklig "försörjningskvot"!
T.ex. är det väl inte rimligt att en 20-årig gymnasist med studiebidrag ska försörja en 66-årig VD? Att bara räkna med åldersfaktorer (och även antal) måste därför leda fel.
Med detta sagt vill jag, som en friskrivning, lägga till att jag tror på en hög invandring i kombination med kraftfulla åtgärder för att underlätta en god integration (samtidigt som jag tror att det sistnämnda är en förutsättning för det förstnämnda. Kanske är det det som Finländarna tycker också, och som Kristina därför vänder sig emot?).
*(www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningsframskrivningar/Befolkningsframskrivningar/14498/14505/Aktuell-befolkningsprognos/Sveriges-framtida-befolkning-20152060/273432/)
Och att vi kommer att vara friskare som 70-åringar i framtiden och därför jobba längre - vilket kompenserar att vi lever längre och dör som sjuka 95-åringar.
AMS (tror jag det var) räknade ut att det behövdes i storleksordningen 10000 rekryterade arbetskraftsinvandrare per år för att hålla jämna steg med "den åldrande befolkningen". That's it.