Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2019-04-15 14:41:37 följande:

Jo jag förstår att du vill få det till att jag har använt guilt by association argument men du hävdar det genom att ge ett märkligt exempel där det inte var tydligt om någon har begått något fel och därför kände jag att ett förtydligande var på sin plats.

Mehmet Kaplan tycker inte att han kan göras till ansvarig för vilka andra gäster som hans middagsvärd bjuder in. Anser du att Mehmet Kaplan blev utsatt för orättvis kritik i samband med middagsbesöket?

Själv så tycker jag att vi har ett ansvar att markera mot beslutsfattare som ger legitimitet till fundamentalister.

Du legitimerar sådana argument med egna ord:
    KillBill skrev 2019-04-15 11:58:46 följande:

För att ett guilt by association argument ska vara tillämpligt så måste det finnas någon typ av koppling till något som är klandervärt.

Man ska dömas för vad man själv tycker, uttrycker och gör. Och givetvis gäller det även för Mehmet Kaplan.

Eller så tar man hänsyn till diplomatin som krävs för att få inflytande som politiker och särskilt för en utrikesminister. En politiker har inte samma sits som oss väljare och kan inte spola ner en av världens största plattformar för ens ideologiska tankegods lite hur som helst... precis som våra tidigare regering inte kan kritisera exempelvis Iran hur som helst - inflytandet man kan få och inte minst förändra saker med, värderas ibland högre och många gånger är det en helt korrekt bedömning.

Hur mycket kritik förde Stefan Löfven (S) fram när han exempelvis besökte Donald Trump i Vita Huset? Uttryckte han sig på olika sätt och vis som med dina kriterier är att legitimera Donald Trumps politik och person (som att exempelvis adressera ett sällskap som presidenten befann sig i som vänner och tacka för arrangemanget)?

Och framförallt: varför ska en offentlig Israel-vän inte tala om folkfriheter på ett konvent som många vill mena hyser element av antisemitism och fascism? För att Lars Adaktusson (KD) inte är fin nog för sådant i dina ögon? Hur viktig är du och ditt jämfört med att sprida påbud om religionsfrihet på ett internationellt möte och på en av de största politiska plattformarna av sitt slag (och med en del makthavare närvarande som säkerligen behövde höra det)?
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-04-16 07:47:42 följande:

För sjuttioelfte gången. Jag tycker att det var olämpligt att Kristdemokraten Lars Adaktusson genom att ställa upp som huvudtalare för ett fundamentalistiskt nätverk gav legitimitet till nätverket som bl.a. vill begränsa homosexuellas rättigheter i samhället, som sprider hat och som rödlistat Sverige eftersom vi tillåter abort. Jag har noterat att flera kristdemokrater delar min kritik. Jag tror inte att vi kommer längre i diskussionen och föreslår att vi sätter punkt och går vidare med våra liv.

Sure, lets drop it. Och jag håller med när frågeställningar och argument får stå obemötta, så rör sig ingenting framåt och vidare i en diskussion.

Det ska dock bli spännande att se hur KD väljer att hantera det här. I det kan vi nog vara närmare varandra.

Knackar dig på axeln om något relevant dyker upp. Gör gärna det samma på mig. Ha en fin dag!
  • Digestive

Det verkar vara ungefär som jag föreställde mig. Här ger Lars Adaktusson (KD) replik på Margot Wallströms (S) "guilt by association"-utfall under en interpellationsdebatt i ämnet "IS folkmord och erkännande av seyfo" (anförande 4):

"Herr talman! Utrikesministern har läst i partipressen att jag har varit i den colombianska kongressen och bevistat en konferens. Det jag talade om var människovärde, mänskliga rättigheter, situationen för de svagaste och allra mest utsatta och folkmordets offer. Det behöver höras, Margot Wallström, även bland extrema personer, oavsett om de finns till vänster eller till höger.

Jag hoppas och jag tror att det är samma budskap som utrikesministern förmedlar när hon sitter ned med företrädare för diktaturregimer runt om i världen."

Han verkar fullt medveten om publiken han talat inför samt bekräftar sin syn på dem som extreme, samt yrkar på vikten att tala även inför extremer.

• Digestive
    nihka skrev 2019-04-16 09:47:29 följande:

Jag länkade också dit i inlägg 11181 och intresset var lika svalt att bemöta det där som här.

Mitt bemötande av aktuell artikel tidigare i tråden (den har postats flertalet gånger vid det här laget):

"När en av Sverige mest framträdande figurer i Svensk-Israeliska vänskapsband blir förställd som om han sitter i allians med antisemitiska krafter, då förstår man att det ligger en hund begraven någonstans...

För som du ser i kritiken som KD:s HBTQ-grupp för fram så finns det inte ett enda inslag av fascism eller antisemitism och kritiken berör inte heller Lars Adaktussons som person, utan kort och gott att hand medverkade på konventet - han är nämligen känd för att inte glida från partilinjen, helt oavsett hur han kan tänkas stå i aktuella HBTQ- respektive abortfrågor privat. Han har högt förtroende i den nya tidens mer progressiva KD, han har posten som utrikesminister av en anledning. Men givetvis kan den aktuella händelsen förändra på det... det återstår att se.

Men, men... du samt ett gäng journalister som Daniel Swedin känner såklart Lars Adaktusson bättre än vad övriga KD själva gör."

Det är framförallt jag som har diskuterat händelen samt Flash Gordon på något enstaka ställe. Och varför jag inte bemöter dina inlägg säger sig självt... jag får ingen respons tillbaka... och då är det en aning poänglöst, inte sant?
  • Digestive
    RebeckaZ70 skrev 2019-04-16 14:47:13 följande:

Det är bara viktigt att tala inför extremister om talaren råkar ha rätt partifärg. Konservativa som vill tala om människovärde och mänskliga rättigheter göre sig icke besvär.

Ja, visst är det tröttsamt men också pekande för hur ytlig en stor del av vår politiska flora har blivit. För att inte tala om självcentrerad... för det man förmedlar är att sådant man själv är står för/tycker och tänker är mycket viktigare än dessa budskap i sig - står inte någon i direkt linje med ens egna åsikter, om egentligen helt ovidkommande saker, så ska denna någon inte företräda människovärdet och mänskliga rättigheter.

Jaget > Vad som tänkas kan.
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2019-04-16 16:57:51 följande:

Av alla regeringens misslyckade poster i den nya budgeten kan den här ändå vara den absolut vidrigaste:

twitter.com/Transaktivisten/status/1117890101164462080

KDM-budgeten satsade 20 miljoner specifikt på att ge gamla ökade möjligheter att få röra på sig - idrott/gymnastik/motion. Något man vet ger bättre hälsa och livskvalitet för dessa äldre.

En typisk KD-hjärtefråga.

"Vi vet, att äldre som suttit passiva förlora muskelmassa, förlora livslusten, och medicineras mer än andra. Vi vet även, att just dessa redan efter tre månaders träning, återfår förlorad muskelmassa, återfår livslusten och medicinerar mindre."

.

Regeringen S och MP tar bort pengarna.

Det är ledsamt att se dessa beslut av sittande regering. Vad prioriterade de istället? Har svårt att se viktigare satsningar än på äldre Idag...
  • Digestive
    RebeckaZ70 skrev 2019-04-17 00:04:44 följande:

Det är klart att du vill släppa det här innan någon råkar påpeka att din utrikesminister tar emot en hedersmedalj av en ultrakonservativ abortmotståndare och homofob på nedanstående bild...

Oj. Och vilket triumferande ansiktsuttryck kameran fångade... i stort sett arketypiskt.
  • Digestive
    nihka skrev 2019-04-17 00:50:37 följande:

Regeringen pratar med ALLA (länder/stater eller motsvarande). ALLA regeringar pratar med ALLA. Det är deras jobb att göra det. De pratar med både Israel och Palestina. Förstår att du inte gillar att Sverige erkände staten Palestina, vilket var den ensamt mest avgörande orsaken till att Wallstöm fick denna utmärkelse av Palestina, men nu är det så att du och Israel får lägga ner tanken på att Israel på något sätt är mer av en stat än Palestina.

Aduktussons jobb är INTE att prata med alla och i synnerhet inte på konvent anordnade av HBTQ-hatare. Han jobb är tvärtemot pretty much att undvika sådant om han inte vill associeras med HBTQ-hat.

Lars Adaktusson är KD:s utrikesminister. Tror du att en utrikesministers uppgifter ser annorlunda ut beroende på om denna sitter i regeringsställning eller inte?

Men, men, när man företräder ett helt land/folk så har man alltså mindre ansvar för vilka man associeras med än när man företräder ett parti. Hmm...

Det finns en anledning till varför "guilt by association" är ett av de klassiska argumentationsfelen. Vi har skydd mot sådant redan i vår grundläggande rättssäkerhet - för att folk inte ska dömas olika på grund av subjektiva uppfattningar, värdering och nycker... som i det här fallet.

Vill du vara inkonsekvent i hur du dömer och värderar människor så för all del. Du kan dock inte kräva att andra ska ta hänsyn till det och inte heller att en debatt ska ta hänsyn till klassiska argumentationsfel.
  • Digestive
    RebeckaZ70 skrev 2019-04-17 02:55:30 följande:

Då har du inte sett bilden på den vapenvägrande försvarsministern, poserande med en likadan "medalj".

Kan tänka mig. Det blir dock så mycket enklare om man ser en politikers uppgift för vad den är - bygga kontakter och influera - samt dömer henom för sina åsikter, uttryck och handlingar. Att kunna samtala med varandra är något av det viktigaste som finns... i min mening.

Att försöka göra världen bättre utan att konstruktivt få med sig det sämre har vid sin yttersta spets ett ord: krig.

Receptet har provats sen urminnes tider men hela tiden finns det någon som ska prova med lite mer vänster, lite mer höger, lite mer religion, lite mer sekularism et cetera ad absurdum. Lägg till. Ta bort. Fortfarande samma recept...
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?