Har du förtroende för regeringen?
Ja, det finns viss forskning; jag skrev ju i ett tidigare inlägg att det sannolikt är den teorin (om någon utomstående som tar hand om impopulära omorganisationer) som gett upphov till beslutet.
Den forskningen är dock inte entydig på det sätt att det alltid, i alla sammanhang, är det bästa att ta in en utomstående som saknar kunskap om det faktiska arbetet, oavsett vilken organisation det rör sig om.
när det gäller samhällsbärare institutioner där personalen är det absolut viktigaste, Så tror jag inte den här typen av teorier fungerar bra.
Men jag antar att du är av en annan åsikt?
Mig veterligen är det ett extremt fåtal verksamheter där personalen är det viktigaste, så jag ser inte riktigt din poäng där.
Forskningen visar att sannolikheten att förändringsarbetet blir framgångsrikt är mycket högre om det drivs av någon som inte är indoktrinerad i eller absorberad av den rådande kulturen på organisationen som skall förändras. Sannolikheten att personen som internt väljs att driva förändringsarbetet är en kulturbärare är också avsevärt högre, vilket i sig är en minskad framgångsfaktor.