Har du förtroende för regeringen?
Tom Araya skrev 2017-01-06 03:03:07 följande:
Problemet är lagringen av elenergin. Idag har man kommit rätt långt i den utvecklingen, men de senaste generationerna av batterierna är resurskrävande och man ha börjat räkna på naturens tillgångar av de ämnen man behöver och det ser inte bra ut för framtiden.Din jämförelse med el-truck har vissa brister. El-truckar används främst inomhus på släta golv med hårda hjul i 10-15 km/h (samma med tåg, rakt, slätt, låg friktion), förhållandena på väg är helt annorlunda. .
Ja det är lagringen av elen som ännu är ett problem inom vissa områden.
Men sätter du in det i ett utvecklingsperspektiv tillsammans med vilka ekonomiska resurser som tillförts i jmf med andra bränslen, så är det inte svårt att se vilka enorma framsteg som gjorts, när nu utvecklingen av elproduktion och lagringsmöjligheter fått resurser för att kunna hävda sig mot t.ex oljan och kolet.
Och vi ska givetvis inte sluta med vatten och vind för produktion av el, den är perfekt för att garantera industrin och större elkonsumenter den el dom behöver, men det småskaliga behovet av el, det kommer vi att klara själva hur lätt som helst.
Det globala behovet av el kommer att öka mycket, men det är ingen evigt stigande kurva, då tekniken utvecklas fort, för produkter som kräver allt mindre elkraft för att fungera, det kommer t.ex nanotekniken att borga för.
Så mängden av hushållsel kommer per person att minska i framtiden, vilket givetvis betyder att det blir mycket billigare och enklare att installera egen försörjning i egnahem och hyreshus.
Egnahem lär inte ens behöva vara kopplade till elnätet, utan kan vara helt fristående i stora delar av Världen, och elöverskott från lite större anläggningar, kan som idag, med fördel överföras/säljas till platser med underskott.
Det senare betyder att vi inte kommer att ha lika stora behov av jättelika anläggningar för elproduktion, många bäckar små, räcker att fylla behoven.
Jag är så övertygad om att vi på bara några årtionden kommer att få se en fullkomligt explosionsartad utveckling, av elproduktion och lagringen av densamma, att jag slår vad med mitt liv och allt jag äger och har, att jag kommer att få rätt.