FDFMGA skrev 2016-04-22 18:44:06 följande:
Intressant.
Kan du visa var jag gör ett induktivt felslut eller generaliserar utifrån ett självvalt exempel som jag föredrar att benämna fenomenet.
Jag skulle för övrigt gissa att många av de som anser att åsiktskorridoren är för smal skulle må bra av att förstå att kultur börjar med att man tvättar sig om fötterna.
Att allt inte är acceptabelt handlar i första hand om vanligt hyfs. Vi kan ta ett närliggande exempel. Det finns ett antal debattörer på FL som titt som tätt får inlägg borttagna och ofta stängs av eller bannas för gott.
Det handlar sällan om att de stängs av på grund av sina åsikter utan att de inte klarar av att framföra dem på ett acceptabelt sätt. De här debattörerna brukar inte sällan gnälla och förklara att modereringen här är trångsynt men i själva verket har de bara glömt att tvätta fötterna - och det har inget med åsikter att göra, bara vanligt enkelt folkvett eller hyfs.
Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Jag tror det vore bra om du i mindre utsträckning använde familjelivs forum som exempel på dina teser; familjelivs forum representerar knappast något annat än just familjelivs forum.
Sen undrar jag varför du skriver "självvalt" exempel? Brukar du låta någon annan välja ut exempel till dina debattinlägg? Jag tror vi kan utgå från att de allra flesta debattörer väljer ut sina exempel själva, och väljer de exempel som stödjer deras teser. Såvida de inte är proffspolitiker med talskrivare.
Har du överhuvudtaget några exempel som inte är "självvalda"? Vem har valt dem åt dig i så fall?
Induktivt felslut betyder att dra generella slutsatser utifrån en egen begränsad erfarenhet.
Du drar en generell slutsats utifrån dina egna begränsade erfarenheter när du påstår att pk-argumentet/åsiktskorridoren är det vanligaste högerargumentet (för jag antar att du inte har någon källa på det?)
Sedan gör du de som ansåg att volymer behövdes diskuteras guilty-by-association genom att koppla dem till SD och sedan till ingen invandring alls i en associationskedja dom inte har någon särskild person i åtanke, utan tycks gälla alla som hade synpunkter på volymer innan senhösten 2015.
Åsiktskorridoren handlar inte alls om hyfs. Inte öht. Läs gärna Wikipedias definition som bygger på Oscarsson Ekegrens definition