nattuv skrev 2016-04-21 17:21:57 följande:
Jodå du skulle visst låta din eventuella religionstillhörighet vara en del av politiken även om du själv kanske inte skulle vara medvetet om det.
Att man går kurser i andra kulturer innebär inte att man blir neutral utan bara att man (i bästa fall) får en förståelse för den andra kulturen och kan undvika de största klavertrampen. Men du kommer ändå alltid att vara en produkt av din egen kultur (och religionstillhörighet).
Nu blandar du ihop religion och kultur, nåt som ligger väldigt långt ifrån varandra i mitt fall.
Religion är inget jag ens ägnar en tanke i mitt vardagliga liv, då jag inte finner nån mening med att hänga upp det på sagor.
Att det sen alltid finns delar från en religion som kan vare en del av kulturen eller tvärtom, det är givet.
En religion skulle ö.h.t inte ens existera, om den inte satts samman så att den funnit gehör i den del av Välden den skapats.
Även om den alltid tillkommit av makthavare för att skrämma skiten ur undersåtarna.
Dessutom så är kultur alltid under förändring och följer den pågående utvecklingen, medans religioner ofta är mer eller mindre statiska.
Därmed inte sagt att jag inte respekterar de troende, åtminstone så länge dom inte börjar tvinga på andra sin övertygelse, då mister dom min respekt.