Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Digestive skrev 2021-09-27 12:07:11 följande:
    Då behövs det en förtydling.
    Snarare en längre resonerande text än ett förtydligande.

Fast jag har lite ont om tid för närvarande - men det jag skrev om kioskvältare och så kan du tolka som att jag skrev att det var mycket väsen för lite ull, alltså att jag inte riktigt tycker att Damberg förklarar vad de är som S borde ha gjort tidigare som de anser sig kunna göra nu.

Jag kan återkomma med ett ordentligt svar men det dröjer till nästa vecka i och med att jag inte har tid just nu.

Under tiden så kan ju du antingen besvara de frågor Padirac ställt som du undvikit eller ge din syn på vad du anser borde ha gjorts för att få integrationen att funka bättre.

Som jag ser det så visst har det funnits en ängslighet bland en del sossar - sossar har till skillnad från en del brunblå inte för vana att sparka nedåt.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2021-09-28 10:19:54 följande:
    Fast det Arpi valde att citera är inte mer än yxan, fadern och sönerna. Fanns det verkligen inget vettigare att hänvisa till än machobilden, metaforisk eller inte om hur man löser problem?
    Talibanhögern har en mycket bestämd uppfattning om kvinnans roll i samhälle och hemSkrattande
  • FDFMGA
    nihka skrev 2021-09-28 12:54:25 följande:
    Jag vet och jag fattar därför inte hur just kvinnor om än i ringa omfattning kan lockas av SD. För mig funkar i stort sett alla regeringar, helst borgerlig eller mittenregering, men det går ett tjockt fett streck vid SD och partierna ännu längre ut på högerkanten. Vänsterkanten är inget hot så de kan man mest bara bortse från. 
    Tja, vi har väl alla våra fantasier och somliga kan nog få utspända byxor när de går igång på drömmen om att få försvara kvinnor med yxor.

Det finns ju folk till alltSkrattande
  • FDFMGA

Jag tycker det är intressant att godhet och humanism fungerar som invektiv i yxhögerns åsiktskorridor.

Sverige är väl knappast någon humanitär stormakt - men inte mig emot om det vore så att Sverige ansågs vara ett land präglat av humanism.

Så mycket värre om vi förknippades med yxbeväpnade stollar som letar kvinnor de kan dansa yxdansen inför.

• FDFMGA
    Digestive skrev 2021-09-28 18:49:15 följande:
    Det som understryks högst upp är ändå ett utomordentligt exempel på hur verkligheten går i linje med fynden som Jonathan Haidt och hans team har gjort (liksom dylikt i dessa forum).

Eller vad säger du Flash Gordon?
    Flash Gordon skrev 2021-09-27 11:05:11 följande:

Det är studerat. 

Konservativa/höger är bättre på att förstå liberaler/vänstern (även om de inte håller med om argumenten) än vad vänstern är på att förstå högern.

Ju mer liberal du är - desto större fördomar har du av din meningsmotståndare.

[...]

Min bedömning är att vare sig du eller Flash Gordon har en susning om hur man kan tänka och resonera utanför era respektive subkulturer, okej du kanske har en tillstymmelse till susning - som mest.

Vid ett det flertal tillfällen har jag halvt på allvar halvt på skämt föreslagit ett antal högerdebattörer att vi ska byta roll, alltså jag debattera som hade jag fastnat i en högerbubbla och hen utifrån en vänsterbubbla. Ingen har antagit utmaningenSkrattande

Så här ligger det till enligt mitt sätt att se: Högerbubblor har ett ogenomträngligt filter gentemot omvärlden, vilket inte utgör ett hinder för omvärlden att kika in och notera hur det bubblas och vad det bubblas om - vänsterbubblor däremot, de är oftast hyfsat transparenta.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2021-09-29 00:52:33 följande:
    Det var ju oförutsägbart att du hade sådana tankar om oss två.

Varför tror du att studier tyder på motsatsen? - det vill säga att vänsterbubblor, speciellt i ytterkanterna, är svårare för de inneboende att se ut ur.
    Vilka studier angående motsatsen har du gjort? Har du fått någon publicerad så att du kan länka till den? Var det rentav samma studie som påvisade att flyktingsmugglare uppmanar flyktingarna att rösta på SSkrattande

Skämt åsido. Självklart finns det brunblå aktivister som förmår att tänka själva och som inte räds verkligheten, men förvånansvärt många väljer att att söaka bekräftelse på vad de redan tycker genom att få sin omvärld tolkt genom ett twitterflöde.

Alltså - rent konkret. Om exempelvis en minister uttalar sig i DN så läser man lämpligast uttalandet i DN och värderar det - men brunblå aktivister föredrar färdigtuggad och tillrättalagd ideologiskt korrekt sörja i form av någon twitterikons tolkning av uttalandet.

Min främsta invändning gentemot den brunblå populismen är inte den oförblommerade rasismen i första hand, utan den slappa tankeslöheten, i synnerhet som den intellektuella slappheten ofta är förutsättningen för rasismen.
  • FDFMGA
    Rataxes skrev 2021-09-30 10:44:49 följande:
    Att forumets narcissister, antisemiter och partiarbetare gör så är bara förväntat. Men en minister...
    I narcissismgenren är väl hen som föreslog att man skulle märka de inlägg man ignorerade med ett äpple - annars vet ju ingen att man ignorerat - helt outstanding. Det var väl för övrigt samma existens som hade sidfoten "Jag köper alltid blandfärs, då vet jag att minst två djur slaktats"

Undrar om hen har framfört sina tankar om att gängkriminaliteten kan besegras om polisen slutar förfölja epatraktorförare och istället fokuserar på gängen till de brunblå partihögkvarteren.

Blandfärshögern sitter ju inne med lösningarna på samhällsproblemenSkrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2021-09-30 13:16:12 följande:
    Det må vara inom omnejd för mitt eget fält men nej, det är inte jag som har gjort studien. Det är den här studien som vi har pratat om och som jag hänvisade till med frågan:
    https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0050092

Jag är väldigt säker på att båda sidors populister känner så om varandra. Personligen har jag upplevt hur en sådan bubbla kan forma sig och på väldigt nära avstånd via min tidigare arbetsplats. Det är ett frustrerande hårt material i någonting som objektivt borde poppa direkt vid lite plötslig rörelse.

Nu var det dock i en tweet på Twitter som den före detta minister gav sitt utlåtande om Ivar Arpi i (liksom ett utlåtandet om hans politiska falang). Varför det gärna och med fördel håller sig just inom Twitter.
    Aha, stereotyper kring liberaler och konservativa i USASkrattande

Du har inte funderat på att skruva upp relevanskontrollen. Det gäller även mitt påstående om twitterhögern - där jag inte har påstått att twittrande i sig är förkastligt - vad jag anmärkte på var det bland de brunblå agitatorerna här på FL så vanliga fenomenet att sila en händelse genom någon twitteridols förnuft - eller brist på förnuft.

Det är inte farligt att tänka själv. Det kan till och med vara nyttigt att motionera hjärncellerna ibland. Ta t ex blandfärshögerns äppelaktion här på FL ur ett skolgårdsmetaforperspektiv.

Vad handlade det då om. Jo, att ränna omkring på skolgården och skrika honom ignorerar jag, henne ignorerar jag - och så när folk antingen struntar i krumbuktandet eller också skrattar åt narcissistens uppmärksamhetsbehov så upplever hen att hen blivit kränkt.

Nåja, det finns ju folk till allt!
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2021-09-30 16:00:05 följande:
    Japp.

Tja, jag har kommenterat Annika Strandhäll (S) specifikt och placerat det i ett studerat gruppfenomen i allmänhet. Så du får det här med de brunblåa i fråga.

Ditt fokus på person och utlåtande om den i helt irrelevanta situationer är inte intressant, men det finns ju folk till allt.
    Haha, så du har ambitionen att avgöra vad som är relevant.

Känner du till talesättet att sätta bocken till trädgårdsmästare.

Ja, angående yxhögern och Strandhäll så såg jag att några av FL:s främsta högerdebattörer förkunnade att hon är antiintellektuell. Hon kanske inte har tagit del av rapporterna om stereotyper bland liberaler och konservativa i USA eller av din forskning kring det faktum att flyktingsmugglare uppmanar flyktingar att rösta på S.

Nåja, ett fantasievent  om hur man försvarar kvinnor med yxa kanske inte lockar till någon större klunga på skolgården men det kan väl ändå sägas vara en slags aktivitetGlad
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2021-09-30 18:14:24 följande:
    Inte mer än någon annan inbillar jag mig.

Jag får väl utgå från att du menar mig - även om jag inte debatterar för någon höger eller för den delen är speciellt höger - men det är väl för mycket begärt att du korrekt och rättvist ska beskriva vare sig mig, vad jag har skrivit eller tidigare gjort.

Äpple
    Tja, det är mycket språkligt fluff i dina inlägg och om man tvättar bort det så blir det inte mycket mer kvar än några felaktigheter eller några helt irrelevanta jämförelser..

Nåväl - tror du att de faktum att S ska få en ny partiledare eller att sprängdådet i Göteborg inte verkar vara gängrelaterat vara bidragande orsaker till att yxhögern tycks gå bärsärkargång i sin åsiktskorridor för närvarande?
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?