Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Padirac skrev 2019-12-26 19:55:52 följande:
    Stor humor - det är lustigt att det med dessa 'underförstådda' påståenden alltid tangerar den absurda gagaismen som den ökände multinickaren odlade och bemästrade till 150% Solig
    Fel tempus till 228 procentGlad

För övrigt är 456 procent av FL:s SD-vurmare numer enligt egen utsago tillhörande gruppen som vare sig gillar S eller SD men som anser att det är odemokratiskt att inte samarbeta med SDSkrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-26 10:54:30 följande:
    Det skapas ingen ny mängd med en ny sort - utan en delmängd. :)

En mindre cirkel (25%) inom en större cirkel (75%) om du vill visualisera det i diagram. Den större cirkeln kallas då för en övermängd.

Såhär (om än en bild på en äkta över- respektive delmängd):

>>Inom mängdteorin är en mängd A en delmängd av en mängd B om alla element som ingår i A även ingår i B.<<

sv.m.wikipedia.org/wiki/Delmängd
    Den här är faktiskt helt okej så långt - utifrån Kverulants antagande att 75 procent ogillar SD och att alla sossar gör det.

Om du sparkar iväg sossarna från den gemensamma mängden så kommer de fortfarande att ogilla SD och mängden SD-ogillare att vara densamma..

Mellan de olika ogillabollarna uppenbarar sig då ytterligare en grupp som är tydligt avgränsad från såväl A-bollen som  B-bollen.

Kommer du ihåg hur stor den gruppen påstods vara procentuelltSolig
  • FDFMGA
    Kverulant67 skrev 2019-12-26 22:37:10 följande:
    Hahaha ja du... FDMG får det till 125% och du får det nu till 150%....

Vad har du för jobb? Inte så avancerat antar jag....
    Hm, FDFMGA, ska det vara.

Påminner lite om Man med navelludd. Hen var visst också dataingenjör, påstod hen.

Svårt det där med bokstäver och siffror för vissaSkrattande

Du svarade aldrig på frågan om det är okej att jag tar ditt exempel och postar det som en mattefråga i en ny tråd Skrattande
  • FDFMGA
    Kverulant67 skrev 2019-12-25 23:02:53 följande:
    Se så! Fortsätt med ekvationen nu när du lyckats lösa det första, dv s 25% för SD! Så hamnar du kanske rätt någon gång....
    Nu vet jag ju efter ha tjafsat med ej i många år under olika profiler att du aldrig någonsin skulle krypa till korset och erkänna att du har fel....

Tja om du tror att det var tomten som gav mej 5a sista året så.... Kan säga att jag slet hårt för den, stod nära 5:a men inte riktigt. Frågade matteläraren i maj vad som krävdes för en 5a, han svarade att jag var nära men får du alla rätt på sista provet så är du värd en och skall få den.Jag klarade det!

Du kan var hur hånfull (som du nu är) hur du vill, men jag tror jag ju inte förutom dina 5 underhuggare här ger dej några sympatier eller lockar fler folk till vänstern, snarare tvärtom!
    Hmm, jag blev inte särskilt förvånad över att du inte besvarar min fråga om det är okej för dig att postar ditt exempel i en särskild mattetrådSkrattande

De matematiska piruetter du och ansdra gjort har jag redan kommenterat med att det inte hjälper om man mekaniskt kan utföra vissa piruetter när man inte förstår deras innebörd.

75 procent ogillar SD men därefter gör du en krumbukt och drar ifrån 25 procent sossor och så lägger du till 50 procent och får 100.

Inte desto mindre finns de 25 procenten kvar, ogillar SD samtidigt som de skrattar glatt åt mattecirkusen FL:s vurmare exekverar.

Och 75 plus 50 är och förblir 125.

Minns du Man och nöjd. Hen påstod att hen räknat ut att SD skulle få 150 procent i ett kommande val. Hen hade visst extrapolerat ökningen och passerat 100 procent utan att förstå vad detta innebär rent betydelsemässigtTomte

Är det okej om jag postar ditt bisarra exempel som en mattefråga i en ny tråd?
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2019-12-27 11:33:54 följande:
    Jag är trygg i att FDFMGA kommer presentera exemplet korrekt..
    Jadå.

Jag kan om så önskas bidra med några synpunkter på så kallade Venndiagram och hur man ska hantera dem - men självklart kommer jag att förhålla mig neutral om Kverulant nu anser att det är okej att jag skapar en mattetråd av hens exempel.

Men här kan jag ju ha synpunker på nyhögerns förmåga att förstå vad det är man påstår.

Det går ju att dela upp A-mängden i två delar 50 procent som inte gillar SD men inte är sossar och 25 procent som inte gillar SD men är sossar och däremellan har vi ytterligare 50 procent som inte hör till de bägge andra mängderna.

Än värre blir det om man skulle anta att alla sossar gillar SD, då får man 150 procent av befolkningen som förhåller sig till SDSkrattande

Och det här är ändå bara enkel mängdlära - hur ska det då bli när nyhögern börjar räkna med bråk
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-27 10:42:47 följande:
    >>75 procent ogillar SD men därefter gör du en krumbukt och drar ifrån 25 procent sossor och så lägger du till 50 procent och får 100.<<

Det är ju inte så Kverulant67 har räknat överhuvudtaget utan vederbörande har ju PRECIS visat upp hur det är uppställt både med och utan negation.

Varför förvanskar du det eller förstod du inte alls vad du läste?

Och här visar du åter igen prov på att du inte kan räkna med negationer. Varför ska folk bry sig om vad du kommer fram till när du inte ens använder en nödvändig räknemodell?
    Nja,

Om Kverulant fortsätter att avstå från att svara på frågan om hen tycker det är okej att jag skapar en mattetråd eller om hen säger nej så skulle jag kunna tänka mig att visa var det tokar till sig för dig.

Om du kan tänka dig att vara beredd på att dina cirklar kommer att rubbasSolig
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-27 13:27:48 följande:
    Ok, så efter en månad har du alltså fortfarande någonting nytt att presentera? :)

Annars har jag ju sett hur du gör logiska felslut när du får fram elementen för mängden >>övriga 50%<<, bevisat det logiska felslutet med Venndiagram samt kunnat konstatera att du inte kan hantera negationer.

Men du har alltså ett tredje alternativ att anfalla Kverulant67:s upplägg på? :P
    Javisst.

Självklart kan jag hjälpa dig med dina krumelurer och beskriva var det blir fel.

För det är ju vid det här laget ganska tydligt att du har lärt dig en karta eller ett antal danssteg om man så vill - men att du inte förstått vad kartan föreställer eller att dansstegen leder ner i orkesterdiket.

Personligen så är jag nästan barnsligt förtjust i den här diskussionen, inte för mattens skull, men för att samtliga nyauktoritära tycks ha anammat flummatten. Med Mentat som möjligt undantag, men han fick visst brått iväg när han förstod att det det var inte jag som påstod att minst 125 procent förhåller sig till SD utan att det var en KverulantSkrattande
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-12-27 14:42:16 följande:
    Jag deltar gärna i en seriös diskussion där deltagarna visar respekt för motparten. Den här pajkastningen är inte i närheten på någon punkt.

Det jag påpekade var att din matematik går ihop om du vill hävda att (s)-väljare gillar (sd). Om du menar att (s)-väljare ogillar (sd) är det Kverulants matematik som blir korrekt. Vilket är det du förespråkar egentligen?
    Utmärkt!

Jag vill inte gärna posta exemplet utan medgivande från konstruktören.

Men det vore intressant att få ta del av dina matematiska beräkningar.

Jag skulle vilja hävda motsatsen angående S, om samtliga socialdemokrater skulle gilla SD så skulle totalen öka från 125 till 150 procent.

75 procent ogillar SD men inga socialdemokrater återfinns i den gruppen utan de utgör en separat grupp på 25 procent som gillar S och SD. Och däremellan så finns det 50 procent som inte hör till någon av 75 eller 25-gruppernaSkrattande

Man kan nästan få för sig att nyhögermatten inspiretrats av Åkessons svärmors framträdande i riksdagen.

">

• FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-27 15:47:37 följande:
    Haha, men gör det då?! Det är väldigt mycket tjat och lite verkstad från dig... ;P

Aja, tredje gången gillt då. Shot! :)
    Du menar att du vill att jag hjälper dig att förstå vad som är fel med dina cirklar och mängder (eller ur ditt perspektiv, att jag tvingas erkänna att dina cirklar och mängder är korrekta). Jag har inte sett att du svarat på min fråga tidigare, men visst kan jag det om du vill. Förvänta dig bara inte ett momentant svar. Jag har inte tittat på dem ordentligt tidigare, för mig räcker det gott och väl att konstatera att Kverulants exempel är orimligt - och därefter fascineras över att ni är så många inom nyhögern som försöker visa att en population kan vara 125 procent av sig själv.

En fascinerande inblick i en för mig främmande kultur, och tror jag ett exempel på något som gäller generellt - att nyhögern saknar relevanskontroll.

Men du vill alltså att jag tittar på dina cirklar?
    Digestive skrev 2019-12-27 15:52:49 följande:

>>75 procent ogillar SD men inga socialdemokrater återfinns i den gruppen utan de utgör en separat grupp på 25 procent som gillar S och SD. Och däremellan så finns det 50 procent som inte hör till någon av 75 eller 25-gruppernaSkrattande<<

Hahahaha.... XD

När det finns en rak väg att gå och räkna på och som råkar stämma perfekt rent matematiskt - men man egentligen vill åka vilse i rondellen. :D

Mm, ett svar på Mentats kommentar. Jag får för mig att han tror att försöker få Kverulants exempel att gå ihop. Han tycks tro att det gör det om alla sossar gillar SD - med det blir ju bara än mer galet då.Skrattande
    Digestive skrev 2019-12-27 15:54:41 följande:

Var det här den tredje alternativa anfallsvinkel som du pratade om, FDFMGA? XD

Här förstår jag inte vad du menar. Min infallsvinkel är ju bara rimlighetsprincipen och påpekandet att man inte kan räkna om man inte förstår vad det är man räknar på.

• FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-27 15:47:37 följande:
    Haha, men gör det då?! Det är väldigt mycket tjat och lite verkstad från dig... ;P

Aja, tredje gången gillt då. Shot! :)
    Oj, det var många cirklar du ritat under månaden som förflutit till 125 procent.

Är det någon cirkel som du är särskilt nöjd med, eller något inlägg du är stolt över - som jag kan titta på, alltså.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?