Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Digestive skrev 2019-12-18 10:29:21 följande:
    Haha, nästan hela året har hunnit gå men ändå kvalar det här in som årets underdrift.
    En dålig början - om du ska försöka spegla mig så bör du fokusera på ämnen inte på personSkrattande

Själv anser jag nog att man ska gräva där man står - alltså utgå från sig själv i stället för från andra, vilket inte nödvändigtvis innebär att man ska tolka det som att alla andra har samma bekräfgtelsebehov som man själv harSolig
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-18 11:24:03 följande:
    Du kan fortfarande inte räkna med folk två gånger bara för att de har åsikter som faller inom två grupper/mängder samtidigt.

Att bolla med guppen/mängden >>25% gillar S<< är inga som helst problem om man har med gruppen/mängden >>75% gillar inte S<< liksom ALLA SEX logiska mängdkombinationer i huvudet.

Vilket du inte har - även om du i praktiken påstår att du är två och därmed borda ha två huvuden. :)

Försök att förstå att en negation innebär att ETT av TVÅ värden - de som relaterar till varandra - INTE existerar när du har räknat med negationen. ;)

Och det är inte mellanstadiematematik det här men det kanske kan förklara varför vi numera har två FDFMGA:are här på Familjeliv. ;P
    Haha, det är ju du som gör det. 

Man kan bryta ner det orimliga exemplet i två mängder, de som ogillar SD och de som inte gör det. Då visar man att nyhögermatten fått fram en population på 125 procentSkrattande

Man kan tydligen också göra som du, bildligt talat cirkla omkring i evighet  i en av Oscar Reutersvärds omöjliga figurer.

Skillnaden mellan Reutersvärd och nyhögern är att Reutersvärd visste vad det var han konstruerade och varför konstruktionen var omöjlig, medan nyhögern saknar insiktSkrattande

Testa att bildgoogla på reutersvärd så får du lite mer att göraGlad
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-18 12:27:59 följande:
    Nej, det kan du inte. Du har fått fram mängden 50% genom att extrahera den ur 75%.

Hur kan du ha kvar 75 procentenheter när du har tagit sammanlagt 50 procentenheter från värdet?

En fråga som jag har ställt några gånger i olika format, vid det här laget. :)

Du trotsar inte enbart logik utan du bryter logiken helt och hållet.
    Du borde försöka lära dig att se skillnad på äpplen och päron samt att förstå skillnaden mellan mig och Kverulant avseende det orimliga exemplet.

Kverulant har presenterat ingångsvärdena och definierat mängderna medan jag roat kommenterar dem.

Enligt Kverulant så tillhör drygt 50 procent av befolkningen kategorin som vare sig gillar S eller ogillar SD, dessa egenskaper gäller samtliga dessa 50 procent. Enligt Kverulant så ogillar därutöver 75 procent SD.

Det tog mig inte mer än sju minuter att få en sjuåring att förstå varför "nyhögermatematiken är så flummig" (även om jag i hennes fall kallade det för ankmatematik, man ska ju inte påverka andras barn politiskt.Iofs gör säkert redan hennes föräldrar det - de är nämligen inte särskilt flummiga).
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-18 14:59:00 följande:
    Visst förstår sjuåringen att det är fel när du presenterar Kverulant67:s ekvation felaktigt för henne.

Säkerligen kan du även rita en cirkel, dela upp cirkeln i 6 beståndsdelar och enbart visa upp 3 av dessa beståndsdelar för sjuåringen och få henne att förstå att hon inte ser en cirkel.

Det betyder dock inte att du faktiskt har en cirkel i handen när du håller i dessa tre beståndsdelar - vilket du envist försöker hävda på samma gång.

Ska du räkna på Kverulant67:s ekvation så får du givetvis räkna på HELA ekvationen. Säger inte det sig självt?!

Ge dig nu. :P
    Nej, vad sjuåringen förstod var att det inte går att lösa något som anger att totalen för en population är minst 125 procent sett till hur populationen förhåller sig till SD. Eller snarare principen eftersom jag bytte ut partierna mot ankor i olika färger.

faktiskt en av henne rätt uppskatatd lek.

Vad du inte förstår är att du irrar omkring planlöst i en Oscar Reutersvärdfigur utan att veta var du befinner dig.
    Padirac skrev 2019-12-18 18:47:29 följande:
    Jag uppfattar det som att du tycker att det är OK med personliga påhopp på andra om det är du som gör dem - Dunning Kruger var ett exempel på det.

Men andra ska tydligen sätts på plats, enligt dig.

Just saying...
    Jag uppfattar det som att språkliga och/eller emotionella begränsningar kan innebära att man saknar förmåga att förstå skillnaden mellan person och ämne.

Det var faktiskt detta som fick mig att fastna på Familjeliv - upptäckten att det som då var ett embryo till den nyauktoritära rörelsen - eller om man så vill på den tiden huvudsakligen SD-aktivister - blev så oerhört kränkt när man petade på en illa formulerad tanke och påpekade vad den innebar. Då var personangreppet en lika självklar respons från det som skulle bli nyhögern som ett brev från posten innan Maud Olofsson sett till att den inte skulle fungera längre.

Jag tror att det är viktigt att till och med på Familjeliv ifrågasätta de uppblåsta gemensamhetsskapande flabbandet från nyhögern och det kan man säkert göra på många olika sätt.

Själv föredrar jag att göra det genom att t ex påpeka att en population inte kan vara större än populationen själv och när personangreppen kommer så ser jag dessa för vad de är.

Vill någon placera mig i en kvart där jag sitter och trycker i mig mina kanyler, som en upprörd nyauktoritär gjorde för några månader sen, tja då tänker jag väl att man ofta utgår från egna erfarenheter men svarar snällt att populister har en tendens att ta sig själva på för stort allvar.

Eller så tänker jag på populisternas populist, Donald Trump - att ingen likt honom kan peka på självklarheten att inskränktheten inte tål att man skratatr åt den.

Det senare också en av de bärande teserna i JantelagenSkrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-18 14:35:20 följande:
    Ja, sådana omöjliga figurer är häftiga men jag föredrar verklighetens fascinerande figurer över dem. :)

Som en >>elektronspinn<< som behöver snurra 720 grader för att nå ett varv:

Eller en >>Hopf Fibration<< som... ja:

Eller varför inte >>Mandelbrot Set/Fractal< som du kan hitta ditt eget fingeravtryck i, din egen hornhinna och en perfekt visualisering av dina barn i ett av dina vackraste minnen med allt du såg omkring dig i ögonblicket inkluderat, in i minsta detalj, ner till partikelnivå, och som du teoretiskt rör dig flerfaldigt fortare än ljuset i vid minsta visuell zoom in eller ut:
    Vackra och fascinerande!

I en helt annan klass än andra bilder/bildspel du postat i den här tråden.

Tack!
  • FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2019-12-18 19:59:13 följande:
    Vad har du för hangup på epatraktorer? Glesbygdsungdomarnas ofta enda sätt att kunna ha ett socialt liv. 

Missunsam much?
    Hm, jag får känslan av att Padirac passerat eventuell epatraktorålder, så missunnsamheten kanske är lite feltänkt i hans fall. Svårstavat ord missunnsamGlad

I övrigt så handlar det nog om en "analys" där gängkriminaliteten påstås förbises av polisen på grund av i deras intensiva jakt på epatraktorerSkrattande
  • FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2019-12-18 20:49:05 följande:
    Sorry, jag har en släng av dyslexi,
    är det OK att jag fortsätter skriva eller måste jag lära mig stava 100% korrekt utan att du rättar mig? 
    Sorry, jag tillhör en stor mängd inte sällen delvis motstridiga kategorier, ogillar fundamentalister men kan drabbas av en släng språk- eller matematikfundamentalism trots detta.

Dessutom tillhör jag kategorin folk som tycker att ord kan vara vackra. Missunnsam är ett sådant ord, även om betydelsen inte är särskilt vacker - och det borde ju egentligen enligt svensk språklogik stavas med ett n.

Epatraktor däremot - det är inte något särskilt vackert ord. Men jag betvivlar att polisen är missunnsamma och ägnar sin tid att spana på epatraktorförare i stället för på grov brottslighet. Av privata skäl besöker jag rätt ofta ett litet samhälle i glesbygden, där kör det epatraktorer runt, runr, runt - nätterna igenom på samhällets få huvudgator. Man kan höra dem mycket väl i och med att de har stereon på hög volym och fönstren öppna så att andra ska lägga märke till dem.

Påminner på något sätt om nyhögern på nätet.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-12-18 23:39:00 följande:
    Snicksnack. Du var bara ute efter att svartmåla. Denna gång var polisen din måltavla. Klaga, klaga, klaga. Vem som helst fattar att man kan ägna sig åt att bekämpa flera olika typer av lagöverträdelser/brottslighet i olika delar av landet samtidigt.

Ja, eller nästan vem som helst.
    Jag tror nog att man också ska ta uppgifter från personer som anser sig ha blivit utsatta för onödiga polisingripanden för vad de är - partsinlagor.

Jag gissar också att det finns en hel del personer i det lilla samhälle som jag besöker ibland som anser att polisen skulle kunna lägga ner något av sin tid på att se till att folk som jobbar får sova om nätterna, utan att de för den skull menar att polisen gör helt felaktiga prioriteringar.

Överhuvudtaget är det rätt tröttsamt med foilk som tror sig vara experter på något de inte känner till. Själv vet jag inte mycket om hur polisen arbetar, men jag är övertygad om att de inte nedprioriterar grova brott för att i stället pyssla med småskit.

Populistgnället om polisen saknar förstås verklighetsförankring.
  • FDFMGA
    storpappan skrev 2019-12-19 09:12:33 följande:

Nu är SD största parti enligt SvT/Novus och sossarna rasar. Inte fråga om Löfven avgår uttan mera när han gör det.

Alla partiledare avgår förr eller senare, det är en konsekvens av den mänskliga biologinSkrattande

Men hur tror du de bägge stödpartierna ska agera när deras närmande till SD bara resulterar i att de krymperSkrattande
  • FDFMGA
    Kverulant67 skrev 2019-12-19 13:03:45 följande:
    Då kanske du kan svara på mina 3 frågor?
    Får jag ställa ett par frågor då?
    Vi antar att SD samt S har 25% (ungefärligt värde).
    Mina frågor är då:
    * Hur många procent gillar inte S?
    * Hur många procent gillar SD?
    * Hur många gillar varken SD eller S?

Inte konstigt att det går utför med landet när folk på vänsterkanten har så svårt med procenträkning....
    Javisst, jag har visserligen besvarat frågan säkert 20 gånger här i tråden.

Det är framförallt när det kommer till skillnaden mellan antingen eller som nyhögerrns epatraktorrmatte fastnar i diket och slirar omkring utan förmåga att kunna ta sig upp.

75 procent ogillar SD enligt det orimligat okunniga exemplet medan drygt 50 procent inte gör detta.

Jag förstår att flummatten vill exkludera 25 procent sossar från de 50 procenten men inte från de 75 som påstås ogilla SD.

Matte kan säkert vara en lek, men det är inte en lek där man bestämmer reglerna själv.

Exemplet och debatten kring detta avspeglar  två saker, nyhögerns omörmåga att tänka en tanke färdig, det vill säga att föra ett korrekt resonemang från början till slut samt gnällmentaliteten.

Hade det varit jag som konstruerat en matematiskt skvader så hade jag skrattat år min miss och låtit andraa skratta en stund - inte härsknat till som en gammal getabock.

Samtliga bland de 50 procenten har två egenskaper - de ogillar inte SD och de gillar inte S. Det gäller alltså alla och 50 + 75 är 125.

Varför inte - om du nu inte tror på mina mattekunskaper, fråga någon du litar på - föraslagsvis inte någon som tillhör nyhögern. Där tycks de mest elementära mattekunskaper vara satta på undantag.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?