Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

Kverulant67 skrev 2019-12-14 01:00:16 följande:
    Jag tror inte han VILL förstå det för då måste han ju erkänna att han har haft fel i alla sina konstiga uträkningar i en vecka......
    Är du verkligen så många  - och vänstertomte dessutomSkrattande

Mot bakrund av att du tror att 75 procent av befolkningen ogillar SD medan drygt 50 procent inte göt det så trodde jag snarare att ddu forskar på Nyhögerns sifferinstitut, även kallat NYS.

Kverulant67 skrev 2019-11-28 21:40:49 följande:
    .
    För att berätta något för dej som du inte verkar fatta!
    Ca 75% av befolkningen gillar inte SD,
    ca 25% gillar S.
    .... Där emellan finns vi övriga dryga 50%, du glömde viss oss....

Enligt beräkningar från NYS ska visst 518 procent av alla tomtar tycka att Åkesson är den bästa Tomte
  • FDFMGA
    storpappan skrev 2019-12-16 09:21:59 följande:

Jimmie Åkessonstor vinnare i senaste Novus och Stefan "Det är oaceptabelt" Löfven rasar ytterligare i förtroende. Dags att han lämnar den sjunkande skutan nu kanske?

Spännande det indikerar att de förtrolila samtalen mellan den brunblå alliansens ledare inte fullt ut uppskattas av partiernas väljare.

Minst 30 procent av av dessa saknar helt förtroende för de båda andra partiernas ledare, och förmodligen är andelen högre än så.

Det finns potential för framförallt L och C att vissa över väljare fråm M och KD som inte är så förtjusta i doften av bruntSolig
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-16 13:53:06 följande:
    Eftersom du hänvisar till Padirac:s svar så hänvisar jag till responsen på det svaret ovan.

Kan dock anmärka på att Kverulant67 inte definierat någon mängd som inte ogillar SD. Den mängden har du själv definierat - genom att hantera två mängder på det viset som framkommer i responsen till Padirac ovan.
    Ditt kanske största problem i den här diskussionen är att du inte förstår skillnaden mellan "antingen eller" och "både och"

Det är därför jag rekommenderar dig att göra sällskap med ett barn till skolan och fråga läraren om hen kan hjälpa dig - det gör jag inte för att ironisera utan för att lärare är duktiga på att förklara.

Du tolkar mängden som inte tillhör dem som ogillar SD som ett antingen eller-fenomen, medan det i stället rör sig om både och. Konsekvensen blir då att du börjar blanda äpplen med päron i en subtraktion.

Testa att tänk så här. 75 procent ogillar enligt Kverulant SD eller kanske det blir mer begripligt om jag tar andra egenskaper: 75 procent ogillar att plocka äpplen med 25 procent gillar att palla päron. 

Resten, dryga 50 procent tillhör ingen av .dessa grupper. Det gäller alltså samtliga av dessa 50 procent.

Det är därför Kverulant påstod att en population kan vara 125 procent och det var därför vi matematiskt korrekta blev så roade.

Jag ska erkänna att det nästan är rörande och därmed gulligt att det ska vara så märkligt svårt att förstå något så enkelt, i synnerhet eftersom en hel del nyauktoritära påstår sig vara naturvetare eller ingenjörerSkrattande
  • FDFMGA
    storpappan skrev 2019-12-16 22:03:22 följande:

Vår "begåvade" statsminister kan längre ens bli mer pinsam?

Spännande formulering.

Påminner lite om klassikern "Ormet kruper" även om den senare formuleringen inte är särskilt svår att förstå.

Det är inte utan att man blir imponerad av såväl mattekunskaperna som språkkunskaperna bland de nyauktoritära.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-16 13:53:06 följande:
    Eftersom du hänvisar till Padirac:s svar så hänvisar jag till responsen på det svaret ovan.

Kan dock anmärka på att Kverulant67 inte definierat någon mängd som inte ogillar SD. Den mängden har du själv definierat - genom att hantera två mängder på det viset som framkommer i responsen till Padirac ovan.
    Okej, jag ser att jag läste ditt svar slarvigt.

Ett sista försök att nå fram.

Visst har Kverulant definierat en mängd som inte gillar SD, det är äppelpäronmängden, där samtliga äpplen och samtliga päron har två egenskaper, de ogillar inte SD och de gillar inte S. Dessa utgör drygt 50 procent av befolkningen.

Därutöver finns det en grupp på 75 procent som ogillar SD.

Mängden som gillar S, 25 procent, saknar betydelse och är i sammanhanget ett semantiskt missfoster som kan leda tankarna till att de inte ingår i mängden som redan ogillar SD. Vill man addera äpplen med päron och hävda att de 75 procenten är exklusive 25 procent så blir andelen som har synpunkter på SD i stället totalt 150 procentSkrattande

Varför inte släppa det här nu och försöka gå vidare, alternativt diskutera det orimliga exemplet med någon utanför FL.

Kan du svara på hur jag tidigare idag kom fram till att den blåbruna alliansen kan ha problem i och med att så många som sympatiserar med ett parti i den förtroliga alliansen saknar förtroende för de båda andra partiledarna. Och att det därmed borde finnas god potential för L och/eller C att växa ordentlig om samarbetet mellan de tre blåbruna partiledarna fördjupas. Det är en mycket mer intressant synpunkt än ett evigt cirkelresonemang, tycker jag.

Och då utgick jag ju från förmodligen korrekta Novussiffror och inte en omöjlig hittepåkonstruktion.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-17 07:47:49 följande:
    Ingen aning om hur du kom fram till det... men förklara görna vilka partier som ingår i den blåbruna respektive förtroliga alliansen. Menar du M, KD och SD i bådadera allianser eller vad?

Annars tror jag på slutet av din analys - att C och/eller L kan växa på ordentligt. Det skulle dock förvåna mig om det skedde före nästa val och om C och L inte skakar av sig S (eller om inte S gör någonting radikalt/radikala förändringar). Men visst kan de börja spurta efter nästa val förutsatt att båda partier finns kvar i riksdagen samt på vilka som regerar då och hur det styret går (även sett till hur yttre och/eller semiyttre omständigheter påverkar styret i folkets ögon, som en lågkonjunktur, katastrofer, en ny president i USA och dylikt).
    Varför inte testa - det ger mycket mer att använda matematik till att försöka förstå något än att försöka att inte förstå något.

Potentialen för C och L att växa ligger nog främst i just hur intimt samarbetet inom den blåbruna alliansen blir.

C och L kan nog inte frigöra sig från det formaliserade samarbetet med S med mindre än att de bildar en minoritetsregering, kanske även med MP.

Något jag gärna skulle vilja se i och med att det förmodligen skulle ge S större inflytande över regeringspolitiken att stå utanför regeringen än att leda den.

Dessutom skulle deta ställa M och KD inför ett ideologiskt val, vilka vill de samarbeta med, en liberal regering eller föredrar de att ingå i ett brunblått block där SD är det ledande partiet.

I KD:s fall gissar jag att de skulle välja SD medan M skulle få det betydligt svårare att välja, det finns ju fortfarande liberaler som röstar på M - och inte så få heller. Dock ej 125 procent elelr merSkrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-17 17:03:47 följande:
    Testa? Den testas här:

75% gillar inte S (A) medan 25% gillar S (a).

75% gillar inte SD (B) medan 25% gillar SD (b).

50% gillar inte S och SD (C) medan 50% gillar S och SD (c).

(A - C) + (B - C) + (c - a) + (c - b) = 100

Och visuellt i faktiska ting här:
    Digestive skrev 2019-12-16 23:24:10 följande:

Moment 1 - Här har vi hundra prickar som vi inte vet någonting om:

..... ..... ..... ..... ..... ..... ..... ..... ..... .....

Moment 2 - Nu vet vi att 25% gillar SD vilket markeras med att motsvarande prickar blir till streck:

IIIII IIIII IIIII IIIII IIIII ..... ..... ..... ..... .....

Moment 2 - Nu vet vi därtill att 25% inte gillar SD men gillar S, vilket markeras med att motsvarande prickar blir till bollar:

IIIII IIIII IIIII IIIII IIIII ooooo ooooo ooooo ooooo ooooo

Moment 3 - Nu vet vi också att övriga 50% varken gillar S eller SD vilket markeras med att motsvarande prickar blir till kryss:

IIIII IIIII IIIII IIIII IIIII ooooo ooooo ooooo ooooo ooooo

xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx

Men du litar alltså mer på din egen uträkning som aldrig ens har utgått från 100% av befolkningen än på faktiska ting som du både kan räkna med fingret samt byta ut mot människor som de facto tycker si och/eller så?

Mycket märkligt.

Än mer märkligt blir det när man plockar ut mängden som du litar så lite på att du inte ens vill räkna med dem som en del av Sveriges befolkning. Det vill säga mängden som gillar S. :P

Men märkligast av allt blir det när du räknar samma mängd som en del av Sveriges befolkning om de inte gillar SD. :O

Du som själv verkar gilla S men inte gillar SD. Hur hanterar man sig själv på det här viset? O__o
    Hmm, jag syftade på vad man kan utläsa av Novus förtroendemätning, inte på nyhögermatematiken. Den har vi avhandlat så länge och mycket att minst 90 procent av oss har tröttnat, 30 procent viftar på tärna och däremellan återfinns dryga 47,3 procent (med en liten nyhögermatematikvinklingSkrattande).

Jag hamnar naturligtvis bland de 75 procent som inte gillar SD i det orimliga ursprungsexemplet. Men se upp - i och med att du ställer frågan så framgår det att du inte har förstått hur tokig orimligt exemplet är, vilket innebär att du håller på att blanda äpplen och päron, återigen.

Det gör man inte i den politiskt korrekta matematiken. Och där har du å andra sidan nyhögern i ett päronskal fakta och åsikter, sant och falskt, rimligt och orimligt har blivit så relativiserade  att man sällan förmår att skilja dem från varandraSolig
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-17 18:34:11 följande:
    Klart att man tillslut tröttnar när du inte kan erkänna fel. Det är väl tanken? ^___^

Hur menar du att du har räknat korrekt när du inte ens utgår från 100%? :)

Har du med alla logiska kombinationer av mängderna så ser du att det inte finns några päron:

75% gillar inte S (A) medan 25% gillar S (a).

75% gillar inte SD (B) medan 25% gillar SD (b).

50% gillar inte S och SD (C) medan 50% gillar S och SD (c).

Men det blir såklart svårare att inse när man bara ser 4 och till och med räknar på blott 3 logiska mängdkombinationer - av sammanlagt 6. ;)

Är det Kverulant67:s fel att du inte kan klura ut alla 6 logiska mängdkombinationer? :D

Förkovrar du dig även i Venndiagram så kan du läsa exakt överallt att samtliga logiska mängdkombinationer MÅSTE finnas med för att kunna använda diagrammet.

Men du gör såklart det omöjliga möjligt samt menar att det ska folk bara svälja och ta! - nej, säger jag. :)
    Nja, det var inte jag som postade beräkningen dår minst 125 procent av befolkningen har synpunkter på SD, utan Kverulant.

I det lilla är debatten kring nyhögermatematiken ett alldeles utmärkt exempel på nyhögerns oförmåga att ta ansvar för det egna - men osvikliga förmåga att  ständigt skylla på andra.

Här finns det ju egentligen mycket goda möjligheter för dig och andra att förkovra er, att bli en del av oss svensakr som behärskar mellanstadiematematik.

Jag kan ge ett annat tsvar på frågan du ställde igår, som skulle kunna hjälpa dig.

Ja, i exemplet tillhör jag de minst 125 procent Skrattande som har synpunkter på SD, men jag tillhör också de 25 procent som anser att S är ganska bra, samtidigt som jag tillhör de 75 procent som ogillar SD.

Och i samtliga fall är det till hundra procent jag som tillhör de olika grupperna, det är alltså en hint till förståelse av att man kan tillhöra olika kategorier, men att man vid en beräkning måste skilja på kategorierna och förstå vad det är man räknar på, annars hamnar man där du gör, blandar äpplen och päron utanatt ens förstå att man gör det.

Kverulants exempel är egentligen lågstadiematte om man förstår att sortera. 75 procent av befolkningen ogillar SD medan minst 50 procent inte gör det.

50 + 75 = 125 procentSkrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-18 07:32:11 följande:
    Eller så speglar jag FDFMGA precis som jag skriver. Och visst är det om person,
    Sorry, jag hade en deadline att passa så jag läste aldrig igenom hela din produktion, men den här såg jag och hoppas att du ska kunna leva upp till din målsättning.

Mig veterligt tär det bara två skribenter som tangerar nyhögern som förmår att skilja på ämne och person och som även behärskar enklare matematik.

Men din målsättning är sund, i synnerhet om du utgår från dig själv och kanske i viss mån ledtråden till matematiken jag försök tillhandahålla i åtskilliga inlägg nu.

Avstå alltså från att att betrakta min syn på S och på SD som ett antingen/eller-fenomen, se det som att man kan vara mycket samtidigt, det vill säga både och.

Och glöm inte att 75 + 50 är och förblir 125 hur många krumbukter nyhögermatematiken än gör Solig
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-18 10:07:41 följande:
    Ja, du har räknat fel. ;)

Det här med negationer övergår uppenbarligen din kompetens i mängdlära men visst förstår du att man kan vara två grupper samtidigt, jättebra! Man kan dock konstatera att du inte förstår konsekvensen som uppstår - om tillhörigheten till två olika grupper/mängder samtidigt innebär en negation.

Vilket även syns när du hänvisar till Venndiagram som inte hanterar en negation... när det handlar om en ekvation som innehåller en negation.

Man kan även se det här och när du hänvisar till en kulram samt menar att man inte - i något enda moment - behöver ta bort kulor från någon mängd medan ekvationen ska räknas ut:
    FDFMGA skrev 2019-12-12 17:42:34 följande:

Du kanske lättare förstår om du är noggrann med kulramen och delar upp den alternativa matematiken i tre delmängder. Se längst ner och använd gärna tre olika rader på kulramen.

I den första raden så tar du sju och en halv kula som betecknar andelen svenskar som ogillar SD. 75 av 100 kan man uttrycka som procent och då blir det 75 procent.

Därefter har vi raden som anger hur stor andel som gillar S, den raden säger ingenting om SD. Ta 2,5 kula - men du behöver inte vara orolig, du kommer inte att behöva använda raden, såvida du inte vill blanda äpplen och päron.

Slutligen har vi tredje raden som omfattar de som utgör motsatserna till rad ett och rad två och det ska tydligen vara drygt 50 procent av befolkningen. För dessa ska två kriterier gälla, de ogillar inte SD men gillar heller inte S. Hör tar du minst fem kulor.

Därefter kan du lägga ihop kulorna i rad 1 och rad 3. Om du tycker det är svårt så kan du ju be om hjälp, men det blir alltså 7,5 + 5 (minst)

.

Eventuella socialdemokrater som inte ogillar SD ingår för övrigt inte i exemplet, men det lär ju vara relativt få av dessa som inte behärskar mellanstadiematte och detta tycks ju vara en förutsättning.

Har du ingen på den där kursen du går som har grundskolematten i färskt minne, jag gissar att det låser sig för dig när du diskuterar med folk här som du på goda grunder kan misstänka inte har alltför höga tankar om din förmåga.

Och så tackar jag alla gudar som finns och alla som inte finns för att jag aldrig fick för mig att bli mattelärare.

--------------------------

Ca 75% av befolkningen gillar inte SD

,ca 25% gillar S

Där emellan finns vi övriga dryga 50%, du glömde viss oss....
    Men det är såklart inte lätt med negationer när man bara ser 4 av 6 logiska mängdkombinationer och bestämmer sig för att räkna på blott 3 av dem. :P

Haha... >>Därefter kan du lägga ihop kulorna i rad 1 och rad 3.<<. Det är fantastiskt skoj att du fortfarande räknar på det viset och ÄVEN när du menar - redan i senaste inlägget!!! - att man minsann kan vara två grupper/mängder samtidigt och att DU SJÄLV tillhör dessa två grupper/mängder.

Är du två människor bara för att du har åsikter som kan placeras i två olika grupper/mängder samtidigt, FDFMGA? :D
    Inte alls.

Problemet är att nyhögermatematiken är så flummig att den sätter igång att räkna utan att förstå vad det är den räknar.

Jag har gett dig rådet att följa med ett barn till skolan, lärare är duktiga pedagoder och skulle möjligen kunna hjälpa dig förstå varför exemplet är orimligt och därmed också varför alla dina cirklar blir beskrivningar av olyckliga piruetter på en hal is.

75 procent ogillar SD skriver Kverulant. Drygt 50 procent gör inte detta, enligt Kverulant.

Att Kverulant också bollar med päron, dvs med S ställer till det för nyhögermatematiken som vill mata in värden utan att förstå att päronen tillhör en annan kategori och om de ska definieras inom SD-kategorin så är de redan räknade och flertalet av dessa ingår i 75-procentskategorin.

Men ni gör det så svårt för er i. Att förstå orimligheterna i exemplet blir lite som att lösa en sådan där finn fem fel-gåta, vilket kräver mer än mellanstadiematte.

Det är enklare att ställa frågan, vilka egenskaper kännetecknar de dryga 50 procenten och svara: Jo, det anges att samtliga tillhör dem som inte ogillar SD (och vilket är oväsentligt - samt att samtliga inte gillar S)

Dryga 50 procent av befolkningen ogillar alltså inte SD medan 75 procent gör det.

Det är inte så svårt, däremot vore det förskräckande att tänka sig att t ex 25 procent av de som sympatiserar med SD, KD, eller M har så dimmiga begrepp om matte att de inte genomskådar de mest bisarra flummet.

Men så illa kan det väl ändå inte vara, hoppas jag.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?