Digestive skrev 2019-12-18 10:07:41 följande:
Ja, du har räknat fel. ;)
Det här med negationer övergår uppenbarligen din kompetens i mängdlära men visst förstår du att man kan vara två grupper samtidigt, jättebra! Man kan dock konstatera att du inte förstår konsekvensen som uppstår - om tillhörigheten till två olika grupper/mängder samtidigt innebär en negation.
Vilket även syns när du hänvisar till Venndiagram som inte hanterar en negation... när det handlar om en ekvation som innehåller en negation.
Man kan även se det här och när du hänvisar till en kulram samt menar att man inte - i något enda moment - behöver ta bort kulor från någon mängd medan ekvationen ska räknas ut:
FDFMGA skrev 2019-12-12 17:42:34 följande:
Du kanske lättare förstår om du är noggrann med kulramen och delar upp den alternativa matematiken i tre delmängder. Se längst ner och använd gärna tre olika rader på kulramen.
I den första raden så tar du sju och en halv kula som betecknar andelen svenskar som ogillar SD. 75 av 100 kan man uttrycka som procent och då blir det 75 procent.
Därefter har vi raden som anger hur stor andel som gillar S, den raden säger ingenting om SD. Ta 2,5 kula - men du behöver inte vara orolig, du kommer inte att behöva använda raden, såvida du inte vill blanda äpplen och päron.
Slutligen har vi tredje raden som omfattar de som utgör motsatserna till rad ett och rad två och det ska tydligen vara drygt 50 procent av befolkningen. För dessa ska två kriterier gälla, de ogillar inte SD men gillar heller inte S. Hör tar du minst fem kulor.
Därefter kan du lägga ihop kulorna i rad 1 och rad 3. Om du tycker det är svårt så kan du ju be om hjälp, men det blir alltså 7,5 + 5 (minst)
.
Eventuella socialdemokrater som inte ogillar SD ingår för övrigt inte i exemplet, men det lär ju vara relativt få av dessa som inte behärskar mellanstadiematte och detta tycks ju vara en förutsättning.
Har du ingen på den där kursen du går som har grundskolematten i färskt minne, jag gissar att det låser sig för dig när du diskuterar med folk här som du på goda grunder kan misstänka inte har alltför höga tankar om din förmåga.
Och så tackar jag alla gudar som finns och alla som inte finns för att jag aldrig fick för mig att bli mattelärare.
--------------------------
Ca 75% av befolkningen gillar inte SD
,ca 25% gillar S
Där emellan finns vi övriga dryga 50%, du glömde viss oss....
Men det är såklart inte lätt med negationer när man bara ser 4 av 6 logiska mängdkombinationer och bestämmer sig för att räkna på blott 3 av dem. :P
Haha... >>Därefter kan du lägga ihop kulorna i rad 1 och rad 3.<<. Det är fantastiskt skoj att du fortfarande räknar på det viset och ÄVEN när du menar - redan i senaste inlägget!!! - att man minsann kan vara två grupper/mängder samtidigt och att DU SJÄLV tillhör dessa två grupper/mängder.
Är du två människor bara för att du har åsikter som kan placeras i två olika grupper/mängder samtidigt, FDFMGA? :D
Inte alls.
Problemet är att nyhögermatematiken är så flummig att den sätter igång att räkna utan att förstå vad det är den räknar.
Jag har gett dig rådet att följa med ett barn till skolan, lärare är duktiga pedagoder och skulle möjligen kunna hjälpa dig förstå varför exemplet är orimligt och därmed också varför alla dina cirklar blir beskrivningar av olyckliga piruetter på en hal is.
75 procent ogillar SD skriver Kverulant. Drygt 50 procent gör inte detta, enligt Kverulant.
Att Kverulant också bollar med päron, dvs med S ställer till det för nyhögermatematiken som vill mata in värden utan att förstå att päronen tillhör en annan kategori och om de ska definieras inom SD-kategorin så är de redan räknade och flertalet av dessa ingår i 75-procentskategorin.
Men ni gör det så svårt för er i. Att förstå orimligheterna i exemplet blir lite som att lösa en sådan där finn fem fel-gåta, vilket kräver mer än mellanstadiematte.
Det är enklare att ställa frågan, vilka egenskaper kännetecknar de dryga 50 procenten och svara: Jo, det anges att samtliga tillhör dem som inte ogillar SD (och vilket är oväsentligt - samt att samtliga inte gillar S)
Dryga 50 procent av befolkningen ogillar alltså inte SD medan 75 procent gör det.
Det är inte så svårt, däremot vore det förskräckande att tänka sig att t ex 25 procent av de som sympatiserar med SD, KD, eller M har så dimmiga begrepp om matte att de inte genomskådar de mest bisarra flummet.
Men så illa kan det väl ändå inte vara, hoppas jag.