Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2019-12-15 10:40:36 följande:

Märkligt att vissa i tråden, trots att dina pedagogiska förklaringar,  vägrar acceptera att de har fel..

Absurt, jag testade att förklara för en sjuåring - som först likt vissa andra började plocka päron i stället för att fokusera på enbart äpplen, men hon förstod ganska snabbt att hon bara behövde räkna äpplen och kunde addera 50 med 75.

Jag tror inte att det här är ett isolerat exempel utan att det är mycket vanligt att man inom nyhögern har förslappats så till den milda grad i tanken att språk och matematik har relativiserats till ett meningslöst ordfyrverkeri.

Dessutom är ingångsvärdena på beräkningen inte bara matematiskt omöjliga utan förmodligen också bort i tok sett till opinionen.

Det finns säkert undersökningar som ger bättre underlag än min gissning - men jag gissar att halva befolkningen anser att SD är ett parti som alla andra, att man kan samarbeta med dem och att det närmast är odemokratiskt att ställa dem utanför partigemensamt samarbete. Den andelen har säkert vuxit kraftigt sen 2006, då det förmodligen bara var kring 10 procent som ansåg att SD är ett samarbetsparti.

Och jag tillhör förstås den andra mängden, de 50 procent som anser att det vore förödande för svensk demokrati och för sammanhållningen i Sverige om det brunblå blocket kom till makten i Sverige.

Om Ulf och Ebba vill praktisera det gamla talesättet "Har man tagit fan i båten får man ro honom i land - så blir det ingen matinéföreställning.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-15 17:11:23 följande:
    Har du alltså vänt dig till en sjuåring för att få din uträkning validera? :D Mycket ska man behöva läsa...

Hur som haver så kokade jag ner alltihop till ett påstående tidigare, här kommer det igen:

Det finns X procent som inte gillar SD och bland dessa X procent finns det folk som gillar respektive inte gillar S.

Säger du emot det här påståendet? ^___^
    Mm, jag ser nog närmast tdet här som ett jämförande intelligenstest och den fixade hon ju galant. Hade det bara handlat om någon enstaka person som inte klarar av att se hur två mängder förhåller sig till varandra så hade jag nog bara roat höjt på ena ögonbrynet, men här handlar det ju om ett flertal högeryttrar som gör åttor på isen innan de faller pladask.
    nihka skrev 2019-12-15 18:12:40 följande:
    Jag tror faktiskt att kverulant kan räkna, men så som det stod såg det inte ut som hen kunde det. När man skriver inlägg ska man faktiskt klara av att formulera sig så det framgår vad man menar. Ingen ska behöva skriva spaltmeter eller rita diagram för att förklara vad som menades istället för vad som skrevs.

Javisst, men det handlar ju också om att förstå vad det är man räknar. I detta fall att 75 procent av befolkningen påstås ogilla SD medan 50 procent inte gör det.

Så enkelt är det ju om man förmår sortera bort sådant som saknar betydelse, exempelvis vad de 50 procenten anser om hulahuladans eller om S.

Och att högerpopulism och tankeslapphet har ett mycket tydligt samband är visserligen ingen nyhet, men ur den aspekten har den här trådens cliffhangrande varit såväl  informativt som roande.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-12-15 18:18:10 följande:
    Humorlöshet är inget någon ska lastas för. Däremot personangrepp.
    Äsch.

Jag tycker att det är duktigt att somliga förstått att FDFMGA är en bokstavskombination.

Det vill säga att bokstäver kan kombineras och ibland till och med bilda ord som betyder någotSolig
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2019-12-15 19:37:37 följande:
    Nu var det ju en annan skribent som fick ihop dessa 125% - -vilket påpekats flertalet gånger.Drömmer
    Jag kan väl leta rätt på ursprungsinlägget med de orimliga värdena, det som du och Nihka glatt kommenterade.

Problemet är väl annars att FL:s främsta högertänkare har problem att förstå skillnaden mellan antingen eller och både och.

De 50 procent som i ursprungsexemplet inte ogillar SD fortsätter att vara 50 procent avseende SD, oavsett om en procent av dem gör epatraktor och två procent petar sig i näsan tvångsmässigt och tre procent tror att Stefan Löfven är djävulens inkarnation på jorden och...

Och 50 + 75 är 125Skrattande

Ett ögonblick bara.
  • FDFMGA
    Kverulant67 skrev 2019-11-28 21:40:49 följande:
    Haha så du är på allvar lika enögd som en viss annan i tråden som tycker att alla som inte gillar S tillhör en viss "SD-svans".....
    För att berätta något för dej som du inte verkar fatta! Ca 75% av befolkningen gillar inte SD, ca 25% gillar S..... Där emellan finns vi övriga dryga 50%, du glömde viss oss....
    Här kommer det

Ca 75% av befolkningen gillar inte SD,

ca 25% gillar S

Där emellan finns vi övriga dryga 50%
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-15 19:33:29 följande:
    Jag noterar att du kapitulerar för påståendet. :)
    FDFMGA skrev 2019-12-15 18:44:25 följande:

Javisst, men det handlar ju också om att förstå vad det är man räknar. I detta fall att 75 procent av befolkningen påstås ogilla SD medan 50 procent inte gör det.

Eller förstå vad man har läst och framför allt matematik.

1. Du ska alltså extrahera dessa 50 ur 75 (75 - 50) och då har du 25 kvar av de ursprungliga 75.

2. Du har alltså 25 kvar att addera någonting med överhuvudtaget efter att värdet 50 har uppstått.

3. Så hur du lyckas stå med värdena 75 och 50 i nästa moment är en olösbar gåta.

Du är nog den enda människan som kan ösa vatten ur ett badkar och av det få mer vatten än innan. Och samma princip gäller väl för båtar, för de sjunker väldigt fort...
    Hmm, läs gärna Kverulants inlägg, det jag citerade.

Det vore mig främmande att påstå att det är en korrekt uppskattning hen gjort.

Bara oss emellan - så har jag försökt säga att hen tänkt fel i några veckors tid, liksom för övrigt du med dina cirkelresonemang

Om du går till den där pedagogiska läraren så kan nog hen visa dig vad man kan använda en rödpenna till, såvida skolan inte övergett den eotoden att påtala feltänk.

Kverulant kom alltså fram till att minst 125 procent av oss svenskar har synpunkter på SD.

Får mig att travestera en känd versrad: Alla dessa svenskar som kom och gick - inte visste jag att de var 125 procentSolig

Lycka tillSolig
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2019-12-15 19:53:33 följande:
    Ja, det var ju Kverulant som fick ihop alla dessa procent - vilket uppmärksammades av fler 
    Mm, det om något visar väl vilket enormt problem det är med subkulturer som tillägnar sig tankemönster som är fullständigt främmande för den västerländska matematikkulturen.

Blir lite som den där klassikern "Jag är ert nya svenskläraret, en gång var jag det två gånger". Och till på råga på allt är den här nyauktoritära subkulturen så snar att påstå att invandrare i stor utsträckning inte kan förstå det svenska samhället.
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2019-12-15 19:59:22 följande:
    Ännu roligare är det tillskyndade förvaret för att 125% inte är 125% - med diverse olika bilder där stilpoäng och konstnärlighet skulle kunna bedömas

Bildresultat för konståkning cartoon¨
    Mm, tillsammans med den olustiga viskningen, norskan som inte förstod att typ ett kilo smör vägde lika mycket som ett kilo mjölk, ANOFs bästa trådar och SD-tjejen vars pappa skulle få nobelpris i tåg, definitivt på min topplista över de mest skrattframkallande episoderna på FL genom åren.

Fast ANOF tror jag trollade medvetet, men i så fall oerhört skickligt.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-12-15 21:01:19 följande:
    Lika roligt andra gången!
    Ja, eller sorgligt att det ska vara så svårt att förstå mellanstadiematematik.

Men kanske man kan få till ett nytt begrepp för att blanda äpplen med päron eller för att travestera Hamlet: Att digestivera eller inte digestivera -.det är fråganSkrattande

Men det var intressant att notera att stora delar av den nyauktoritära skaran på FL redan är frånsprungna av en vanlig sjuårig tjej i fråga om matteförståelse.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-16 04:29:20 följande:
    Visa hur du har fått fram värdet 75 i uträkningen här.
    Läs gärna det Kverulant skrev.

Hen påstod att 75 procent  ogillar SD. Medan hen därefter påstod att drygt 50 procent inte ogillar SD. Det blir 125 procentSkrattande

Jag pysslar själv inte med nyauktoritär matematik, vill ju inte framstå som ignorant.

Men nu är det väl hög tid att ta sig an Novus nya siffror. 31 procent vardera för Jimmie och Ebba som toppar förtroendet. Ulf fick 25 procent, liksom Löfven.

Här finns det oändliga möjligheter för den nyauktoritöra matamatikens äppelpäronkader, i synnerhet den del av kadern som aldrig funderar över ett värdes betydelse.

T ex kan man komma fram till att 31 + 31 + 25, det vill säga 87 procent av folket har störst förtroende för den nyauktoritära alliansenSkrattande

Dett alldeles särskilt om man ännu inte förstått skillnaden mellan "antingen eller" och "både och". Och det vet ju alla att alla goda ting är treSkrattandeSkrattandeSkrattande
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?