Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

KillBill skrev 2019-12-03 09:37:58 följande:
    I dagens stora SCB undersökning rasar KD 6,4 procent. KD har tappat hela 49 procent av rösterna sedan i somras!
    Ett oomkullrunkeligt bevis på att gud hör bönSkål
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-12-03 10:28:22 följande:
     Allt på denna jord kretsar inte kring (sd).
    Helt korrekt.

Allt kretsar inte kring SD - men att nyhögern i allmänhet och M och KD i synnerhet gör detta är ett tveklöst faktum.

Man kan ju också notera att nyhögerns nyauktoritära ledare ännu inte helt anpassat gångarten efter SD, vilket inneburit att såväl Ebba som Ulf gett den politiska kissnödigheten varsitt ansikte när de frenetiskt trampat omkring för att komma så nära som möjligt men utan att riktigt veta vilket ben de ska stå på.
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2019-12-03 12:04:45 följande:

Jaja.......!

RebeckaZ70 skrev 2019-12-03 12:15:52 följande:
    Det är bara början. Solig
    Matematik och nyhögerdogmatik är två oförenliga storheter.

Drt kristna rikspariet KD halveras medan S minskar med en procentenhet eller sisådär fyra procent.

Vad man möjligen kan tycka är synd är att det brunblå partierna totalt ökar med ungeför en procentenhet.

Nåvl.  Nu har ju S vänt den olyckliga utveckling med kunskapsinhämtningen i skolan och resultaten stiger såväl för läsförståelse som matte. I förlängningen innebär detta ju att de brunblå kommer att ha svårt med nyrekryteringenSolig

• FDFMGA
    ErikaMor skrev 2019-12-03 12:42:22 följande:
    Men stämmer dessa siffror, kan de verkligen jämföras med tidigare mätningar? Vid vårt senaste föräldramöte berättade studierektor att Sverige nu har ändrat några förutsättningar så att resultatet skulle komma att bli mera rättvisande (alltså bättre?) i den kommande mätningen.
    Typ att vi skulle kunna räkna bort 10% av eleverna, de som är analfabeter och liknande, för att de inte är representativa, eller liknande.
    Jag vet inte exakt vad som ändrats och om det stämmer? Du eller någon annan kanske vet mera om de förändrade mätmetoderna?
    Det verkar väl rimligt att man sorterar bort elever som ännu inte lärt sig svenska.

Inte desto mindre har andelen utlandsfödda elever som deltog i undersökningen ökat med 2,2 procentenheter.

Skolverket har bearbetat statistiken utifrån om eleverna har svensk bakgrund, utlandsfödda föräldrar eller själva är utlandsfödda, och konstaterar att andelen utlandsfödda elever har ökat med 2,2 procentenheter sedan förra mätningen.

Det påverkar främst resultaten vad gäller läsförståelse, motsvarande fyra poäng, medan effekterna är mindre vad gäller matematik och naturvetenskap.

• FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2019-12-03 14:43:22 följande:
    KD's 6.6% och M's 18.3% är hyggliga siffror om man ser historiskt. S 26.3% däremot är en meltdown.

Jämför med valet '94. KD+M = 26,5%, S = 45.25%
    Inte desto mindra är det SCB som är aktuella med sin partisympatiundersökning idag och det jämförs med resulatatet av den förra mätningen.

Ja, inte hallelujakören förståsTomte
  • FDFMGA
    Rataxes skrev 2019-12-02 09:02:03 följande:
    Ojdå, bäst att Lill-Mogge och Dumberg inför strängare regler för jägare och sportskyttar igen.
    Rataxes skrev 2019-12-03 08:47:59 följande:

Noterar att förtroendet för den värdelöse statsministern fortsätter att rasa. -6%enheter till 26%.

Bra att du lättar på trycket.

Som krabaten som ville kocketera sa - köper man mycket blandfärs kan man vara säker på att mångamånga djur slaktats men man blir lite gasig i magenSkrattande
  • FDFMGA
    ErikaMor skrev 2019-12-03 17:09:35 följande:
    Nej, även om du kanske önskar det så tror jag inte studierektor ljög för oss. 
    Något är sannolikt ändrat.

Andelen utlandsfödda har bara ökat 2,2 procentenheter? Kanske låter väl lågt?

Vad är det exakt man mäter i undersökningen?
    Varför tycker du det är rimligt att inte räkna in en viss kategori elever?
    Vem bestämmer vilka kategorier som inte ska räknas? De som kan engelska? De som är blinda eller döva? De som är dyslektiker eller vänsterhänta? En viss hårfärg, kön, skostorlek, eller vad? Vilka är rimligt sortera bort och vem bestämmer exakt vilka som är rimligt räkna bort?
    Jag fattar inte att du ens vågar påstå att du tycker det är rimligt sortera bort en viss kategori elever, var leder sådana tankesätt i nästa steg???
    Om undersökning avser det jag tror så är det väl inte rimligt sortera bort någon kategori elever?

Det sista förstår jag inte, tror du att läsförståelse inte behövs i alla ämnen? Tror du att det är vanligt bland analfabeter att man är bra på matte?
    Det tror jag är ganska osannolikt.
    Det finns ingen som helst anledning att vara besviken över att kunskaperna i våra skolor växer.

På sikt innebär det att allt fler av våra fina barn får kunskaper som innebär att allt färre tror att partier kan få över 100 procent av rösterna, att allt fler får tillräckliga språkliga verktyg för att de ska få möjlighet att slippa sprätta omkring i syfte att impa på likasinnade genom att skapa öknanm på exempelvis ministrar som syftar på längd, kön eller vad det nu ändå månde vara som stackarna retat upp sig på utan att begripa sammanhanget.

Och på lite längre sikt kommer det att innebära att det blåbruna blockets populistiska utspel kommer att klinga alltmer ohörda.

Jag tycker att vi alla reser oss upp för vår fina regering som gett skola, lärare och framförallt elever möjligheter att visa vilket i grunden beundransvärd land Sverige är{#emotions_dlg.flower}
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-12-03 22:14:54 följande:
    Ja, några hundra röster från nappnick med basröst är helt i linje med hur många nick som svartnat. Ibland ett tiotal per dag. Rätt maniskt beteende.
    Ja, hen måste nog syssla med att rösta på nätet på halvtid och den andra halvtiden med att samla länkar om brott invandrare begått.

Nu kommer det väl att tillkomma lobbyarbete för att OECD ska ändra reglerna för PisatestetTomte
  • FDFMGA
    ErikaMor skrev 2019-12-04 09:15:53 följande:

Om det skulle vara möjligt visa att kunskaperna faktiskt växer så skulle jag absolut inte vara besviken. Jag vågar lova att ingen annan heller skulle vara besviken.
    Sannolikt skulle det även påverka förtroendet för regeringen i en positiv riktning.
    Detta har dock inte gått att visa.

Jag, liksom vår studierektor, är övertygad att totalt sett så har kunskaperna inte vuxit utan sannolikt är det i verkligheten precis tvärtom.
    Antalet och andelen elever med låga kunskaper har vuxit betydligt.
    Dessutom är dessa så resurskrävande så att elever med goda och mycket goda kunskaper inte får rätt möjlighet att få sina kunskaper att växa.
    För mig som klassförälder och för alla som arbetar inom skolan så är dessa problem mycket uppenbara och också självklara.
    Det skulle vara mycket bättre att erkänna problemen för att kunna sätta in åtgärder i stället för att trixa med siffror och försöka dölja och förneka problemen.

Du är nog nästan ensam om att resa dig upp.
    Du och dem som reser sig upp verkar utgöra ca 9%, att jämföra då med att ni i ett annat sammanhang anser att 11% helt enkelt ska sorteras bort, då sannolikt räknade som obefintliga eller obetydliga?

Ditt inlägg klingar väldigt falskt för mig när 91% i tråden inte verkar ha förtroende för din "fina" regering. Vad är det som är särskilt "fint" med att trixa med siffrorna för att försöka dölja ett dåligt utfall av den förda politiken?
    Och hur "fint" är det att sortera bort vissa elever?

Jag anser inte att 11% av någon kategori elever ska sorteras bort. Inte heller anser jag att du och dina kompisar ska sorteras bort, trots att ni utgör bara 9%.

Dock har jag förstått att du anser att jag och 91% borde sorteras bort för att vi inte har samma åsikt som du.

Nej, ditt löfte är inget värt - men det är en synnerligen vanlig föreställning bland en viss sorts "politiska" agitatörer på nätet att man tror sig veta vad alla vet, tycker, känner, tänker innerst inne.

Själv tycker jag att det är rimligt att ett test som jämför hur väl skolan förmår att bibringa elever kunskaper i ett stort antal olika länder så långt som möjligt mäter samma kriterier - det vill säga hur väl skolan och eleverna lyckas, inte hur många som är så nyanlända att de inte ännu har hunnit lära sig språket.

Det finns ju för övrigt statistik på hur stor andel invandrare olika länder tagit emot de senaste åren om man är intresserad av den sortens jämförelser - men Pisa mäter skolans och elevernas förmåga till kunskapsförmedling och kunskapsinhämtning, inget annat.

Ur detta perspektiv så är ju matte, språkförståelse och narurvetenskap lämpliga variabler.

I den sämsta av världar skulle förstås variablerna kunna se helt annorlunda ut där "ofärdigheter" som att räkna mest fel elelr att sakna förmåga att validera värdet av en omröstningstråd på ett öppet forum premierades. Då skulle de ungar som redan har anpassat sig till nyhögerns språkbruk fira triumfer, i synnerhet om det fanns en liten avdelning där det gällde att komma på så många öknamn på ministrarna som möjligt.

Nu tror jag att nyhögeraktivistern behov av att imponera på andra nyhögeraktivister är omättligt - men det kanske skulle lätta på trycket för ett ögonblickSolig
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2019-12-06 23:39:24 följande:
    Du har hela historien här https://eublogg.wordpress.com/2014/10/22/kaos-i-riksdagens-eu-namnd-nar-lofven-fick-toppmotesbaklaxa/

d
    et är alltså inte procenträknng som är problemet som du vill framställa det  - utan problemet är något helt annat.

Dels att SL är oerfaren och presenterar två olika positioner som han vill ha stöd för.

Dels att den skribent som presenterar klippet försöker få innehållet i klippet att framstå som något helt annat än det faktiskt är.  - återigen undrar jag om det är pga okunskap eller om det finns en agenda där spridandet av propaganda är en huvudingrediens
    Det finns mycket sådant som liksom glider omkring i de här kretsarna utan att någon förstår vad det handlar om eller hur gammalt exemplet är.

Semaforhögerns exempelsamling saknar relevanskontrollTomte
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?