Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2019-12-19 14:50:45 följande:
    Javisst, jag har visserligen besvarat frågan säkert 20 gånger här i tråden.

Det är framförallt när det kommer till skillnaden mellan antingen eller som nyhögerrns epatraktorrmatte fastnar i diket och slirar omkring utan förmåga att kunna ta sig upp.

75 procent ogillar SD enligt det orimligat okunniga exemplet medan drygt 50 procent inte gör detta.

Jag förstår att flummatten vill exkludera 25 procent sossar från de 50 procenten men inte från de 75 som påstås ogilla SD.

Matte kan säkert vara en lek, men det är inte en lek där man bestämmer reglerna själv.

Exemplet och debatten kring detta avspeglar  två saker, nyhögerns omörmåga att tänka en tanke färdig, det vill säga att föra ett korrekt resonemang från början till slut samt gnällmentaliteten.

Hade det varit jag som konstruerat en matematiskt skvader så hade jag skrattat år min miss och låtit andraa skratta en stund - inte härsknat till som en gammal getabock.

Samtliga bland de 50 procenten har två egenskaper - de ogillar inte SD och de gillar inte S. Det gäller alltså alla och 50 + 75 är 125.

Varför inte - om du nu inte tror på mina mattekunskaper, fråga någon du litar på - föraslagsvis inte någon som tillhör nyhögern. Där tycks de mest elementära mattekunskaper vara satta på undantag.
    Hm, här glömde jag något viktigtSkrattande

Det är framförallt när det kommer till skillnaden mellan antingen eller och både och som nyhögerrns epatraktorrmatte fastnar i diket och slirar omkring utan förmåga att kunna ta sig upp.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-19 15:59:23 följande:
    Klart att det är olösligt för den som inte kan räkna med negation. :)

Precis som att 1 + 1 = X är olösligt för den som inte kan räkna med addition. ;)
    Nej, det är orimligt enligt samma principer som 3 änder + två ankdammar är 114.000 inlägg på FL - XGlad

I den första kategorin (75 procent) ingår alla som ogillar SD, inklusive sossar 
    I den dryga kategorin (50 procent) ingår alla som inte gillar S och alla som inte ogillar SD.

Tillsammans blir det 125 procent av befolkningen.

Ett av problemen med exemplet är att det inte bara är ett matematiskt missfoster utan också ett semantiskt, det finns inget däremellan utan en okänd andel av sossarna ingår i andelen 75 procent.

Och inte hade det blivit bättre om exemplet presenterats som 75 procent av dem som inte är sossar ogillar SD medan 100 procent av sossarna som utgör 25 procent av befolkningen ogillar SD däremellan finns resten dryga 50 procentSkrattande
    K Markatta skrev 2019-12-19 16:45:31 följande:

Bra analys av Löfvenregeringens samarbetspartner:

Äsch, dessa folkpartister och deras vurm för privata alternativ. Låt de elever som nu vill välja Kunskapsskolan göra det men tvinga inte dem som önskar gå i en vanlig kommunal skola att välja det privata.

För övrigt är det ju bra att kunskaperna bland skolelever förbättrats under S-regeringen, ett exempel på att ett tydligt fokus kan ge resultat. Aliiansen ändrade ju förutsättningarna för skolan så ofta att inte ens lärarna hängde med i hattandet.

Skolan behövde fredas från klåfingrig folkpartiexercis för att förutsättningarna för att kunskapsskolan skulle kunna återupprättas i praktiken och inte bara  förbli riksdagsprat.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-19 15:59:23 följande:
    Klart att det är olösligt för den som inte kan räkna med negation. :)

Precis som att 1 + 1 = X är olösligt för den som inte kan räkna med addition. ;)
    Att skrikhögern räknar med en  flummegafon är ett oomkullrunkeligt faktum för 92 procent av befolkningen medan 32 procent tycker att solen bleknat på grund av skimret från en lysande Åkesson, däremellan och cirklande runt befinner sig 14 procent epatraktorförare som försöker lösa ett matematiskt problem som är olösligt efetrsom konstruktören är en matematisk novis.

Från det ena till det andra - och där vet jag inte hur mitt förtroende för regeringen påverkas. Visserligen är det ju bra att de svenska hushållens nettoförmögenhet (netto betyder att skulderna finns med i beräkningen) ökade med dryga 400 miljarder kronor under tredje kvartalet och nu uppgår vår samlade nettoförmögenhet till 17200000000000 kronen (17 tusen miljarder). Skuldkvoten däremot, det vill säga skulder dividerat ned bruttoförmögenhet, närmar sig historiska lägstanivåer och tangerar 0,20 - 20 procent alltså.

Synd bara att fördelningen är så ojämn och att den blivit än mer skev under den tid S haft regeringsmakten.

Och så tillbaka till det första. Varför inte avge ett nyårslöfte, Digestive. Ett där du lovar att försöka lära dig svensk matematik. Jag garanterar att du blir en vassare debattör om du inte adderar och subtraherar med mängder som inte hör ihop.

Varför inte börja med klassikern där Magnus. Eva och Brasse förklarar att fem myror är fler än fyra elefanter. De försöker aldrig lägga ihop myrorna och elefanterna och påstå att de är nio dromedarer eller subtrahera och påstå att det bara återstår en dront.

Lycka till!
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-20 10:38:29 följande:
    Utslagsfråga: Vad händer med ett positivt värde om det flyttas till/integrerar med andra sidan av likhetstecknet? :)

Vad Kverulant67 uttryckte i sin enklaste form:

75 - 25 = 50

Du vill (av någon outgrundlig anledning) stryka värdet 25 och får därmed kvar:

75 = 50

Tänk efter nu och sök gärna upp relevant information om algebra. ^___^

För svårt? Ok, jag förstår, du får en ledtråd: Ett positivt värde förblir inte positivt om det flyttas till/integrerar med andra sidan av likhetstecknet. :D
    Ja, jag har förstått var det började slira för Kverulant - men jag är inte mycket för kulturrelativism så jag håller mig till traditionell svensk matematik, inte något nyhögerflum.

Vad som anges i exemplet är att det finns en grupp som omfattar 75 procent av befolkningen och kriteriet för den gruppen är att de ogillar SD.

Därutöver finns det en annan grupp på dryga 50 procent, ett av kriterierna för samtliga inom den gruppen är att de inte ogillar SD.

Det är snällt av dig att försöka hjälpa Kverulant men du kan inte subtrahera med 25. Jag skulle vilja påstå att det rentav är kontraproduktivt att uppmuntra matematik som inte är korrekt.

Kverulant påstår i exemplet att minst 125 procent av befolkningen på ett eller annat sätt har tagit ställning till SD - och en befolkning kan aldrig vara större än 100 procent.

Vore jag mellanstadielärare och en elev hade utgått från så uppenbart galna premisser skulle jag ha ritat en röd bock över exemplet och bett eleven göra om, göra rätt.

Jag vet inte hur många gånger (minst 125 procentSkrattande) jag uppmanat dig och/elelr Kverulant att fråga någon lärare elelr någon ni litar på om exemplet.

Jag ahr inte tittat igenom alla dina beräkningar, men jag får känslan av att du skulle kunna hjälpa Kverulant att förstå vad som är galet. Hen liter säkert på dig. Nu tycks hen ju få för sig att dubbla negationer skulle innebära att exemplet blir korrekt - men detta gör ju bara att det blir än mer flummigt.
  • FDFMGA
    Kverulant67 skrev 2019-12-20 10:59:27 följande:
    Hahaha så vi har blivit "skrikhögern" nu bara för att du inte klarar av att räkna...
    Räkna är jag faktiskt rätt bra på.

Däremot är jag inte särskilt bra på kulturrelativism, det vill säga dutta med uppenbara fnoskigheter.
  • FDFMGA
    Kverulant67 skrev 2019-12-19 13:03:45 följande:
    Då kanske du kan svara på mina 3 frågor?
    Får jag ställa ett par frågor då?
    Vi antar att SD samt S har 25% (ungefärligt värde).
    Mina frågor är då:
    * Hur många procent gillar inte S?
    * Hur många procent gillar SD?
    * Hur många gillar varken SD eller S?

Inte konstigt att det går utför med landet när folk på vänsterkanten har så svårt med procenträkning....
    Visst.

Här har vi ditt exempel:

Ca 75% av befolkningen gillar inte SD,

ca 25% gillar S

Där emellan finns vi övriga dryga 50%, du glömde viss oss....

Du skrev att 75 procent ogillar SD, det var första frågan

Andra frågan - hur många som gillar SD kan inte besvaras eftersom du inte har med detta i ditt exempel.

Tredje frågan är felformulerad - men det framgår av ditt exempel att drygt 50 procent inte ogillar SD och att dessa dryga 50 procent också uppfyller ett annat kriterium - de gillar inte S.

I verkligheten är det förstås så att det finns en stor grupp som vare sig ogillar ett parti eller gillar det, det är ju kriteriet för 50-gruppen visavi SD om än inte för S - som det formulerats av dig.

Varför inte fråga någon som du litar på och som behärskar enklare matte. Jag misstänker att jag inte skulle kunna lära dig ens lågstadiematte om jag så försökte hela nästa termin.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-20 17:13:20 följande:
    Hahahaha...

Att komma fram till att 25% gillar SD när 75% av befolkningen inte gillar SD - är för klurig deduktion för FDFMGA. ;D

Gillar för övrigt att du drar till med att Kverulant67 räknar med dubbla negationer... medan du själv inte har räknat med någon. ^___^
    Tja, jag gissar att ditt synsätt inte är så ovanligt bland fundamentalister av olika slag, alltså polariseringstanken där man antingen är för eller emot, vän eller fiende.

Bland folk som inte håller fanatismens fana högt finns det alltid en stor andel som vare sig gillar eller ogillar, visserligen är SD ett mycket kontroversiellt parti - men jag skulle gissa att det är minst 25 procent av befolkningen som hamnar i varken-eller-kategorin.

Hursomhelst - att du och Kverulant inte behärskar enkel matematik är inte särskilt anmärkningsvärt, inte heller att ni inte frågar någon ni litar på som skulle kunna hjälpa er - men mot bakgrund av att så många av nyhögerns förkunnare här på FL närmast brukar påstå att de är ingenjörer så är det roande att ingen av dessa försöker hjälpa er.

Det är ju faktiskt så enkelt att Kverulant påstod att 75 procent av befolkningen ogillar SD medan minst 50 procent inte gör det. Om någon lärde er att inte dribbla med i sammanhanget irrelevanta mängder skulle ni förmodligen kunna begripa vad en sjuåring kunde förstå på några minuter.

Och för att återknyta till inledningen - tanken att man inte alltid måste marschera omkring i en värld där allt antingen är svart elelr vitt, gott elelr ont, fiende elelr vän - så bjuder jag på Desertören av Kjell Höglund.  

">

• FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-21 12:40:06 följande:
    Tja, är det uppställt så så är det uppställt så. :) Men man får nog ha en släng orimlighet i sig om man tolkar ett binärt exempel uppställt i fjärdedelar som ett genuint försök att beskriva verkligheten med...

...men ni ska såklart alltid klaga på något medan de dubbla måttstockarna kommer i tjog. :)

Själva är ni knappast så noga och har aldrig redovisat för era påståenden/siffror på ett vis som här har krävts för Kverulant67:s del.

Tänk om ni hade ens hälften så högs krav på er själva som på andra. :D

Och åter igen så visar du att du inte behärskar räkning med negationer eller hur man överhuvudtaget räknar på en ekvation. :) Du får räkna i båda led! - FDFMGA, och inte addera siffror lite hur som helst bara för att du råkar se dem. ;)

Föreslår att du läser det markerade ur matteboken som återfinns i inlägg #14414.
    Nja, Kverulants exempel är tydligt nog i sin orimlighet.

Det anges ju att 75 procent ogillar SD medan drygt 50 procent inte gör detta.

Att du börjar idissla negationer och spotta upp snömos beror ju enbart på att du ännu inte behärskar mellanstadiematte.

Mitt råd är fortfarande att du tar hjälp av någon som förstår grundskolans matte, att du ber hen förklara vilka egenskaper som kännetecknar de dryga 50 procenten och vilka egenskaper som kännetecknar de 75 procenten.

Det räcker egentligen, vill du förkovra dig ytterligare ber du hen förklara varför man varken kan eller behöver subtrahera. Det är inte så svårt det heller, egentligen.

Därefter kan du ge dig i kast med uppgiften att addera 75 med 50Skrattande
  • FDFMGA
    Kverulant67 skrev 2019-12-21 02:36:39 följande:
    Så skoj att du fortsätter göra bort dej som vänsters största beskyddare här på FL!

Nu hade jag ju vara 5a sista året på teknisk linje i mattematik, så visst har jag svårt med mellanstadie-matte! Hahaha! Du är så otroligt underhållande! Du kunde ju inte ens svara på mina 3 små frågor igår.....

Du vet att tex 50+ -25 inte blir 75 utan 25....
    Sorry, såg inte din hänvisning till dina studier. Det var en märklig skola där man inte lär eleverna de mest basala grunderna för matematiskt tänkande.

Du menar alltså att du inte fick lära dig att om du har en grupp, säg drygt 50 procent av en population, och gruppen kännetecknas av två kriterier: 1) De förstår inte skillnaden mellan både och och antingen eller. 2) Men de tror att de förstår skillnaden ... så fick ni alltså inte lära er att dessa egenskaper är gemensamma för hela gruppen - utan i stället fick ni börja och subtrahera så det stod härliga till.

Ja, jag säger då detSkrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-12-21 20:19:25 följande:
    Nej, det anges inte alls någonting sådant. :) Den slutsatsen kommer du fram till för att du har missat hälften av alla logiska mängdkombinationer i ekvationen.

Haha, nja - jag skulle aldrig få för mig att addera 75 med 50 när det står såhär 75 = 50. :) Det är liksom omöjligt redan som det är och innan du får det till 125%.

75 är helt enkelt inte 50.
    Utmärkt, ett litet steg för mänskligheten men ett stort kliv för en människa.

Då är vi alltså överens om att exemplet är orimligt - och alltså tillbaka vid startpunkten före månlandningen där det räknades på hur mycket av månen som består av ost.

Nästa steg skulle kunna vara att du funderar på hur stor andel av en population där samtliga har bruna skor men ingen har röd slips - hur stor andel av dessa som har bruna skorSolig

Därefter är steget inte så långt till att addera 75 med 50 och torrt eller glatt eller försmädligt eller medlidsamt konstatera att en population inte kan vara större än 100 procent och att exemplet är orimligtSkrattande
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?