Inlägg från: RebeckaZ70 |Visa alla inlägg
  • RebeckaZ70

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2019-07-20 17:04:24 följande:
    Välkommen tillbaka till FamiljelivSolig

I Israel är väl abortlagstiftningen en smula annorlunda än här, efter vad jag har förstått ska alla aborter godkännas av en grupp godhetsapostlar vilket har fått till följd att en mycket stor andel av aborterna sker illegalt.

Men ja, kan hålla med dig om att i personangreppen står som spön i katekesen i den här tråden. Inte helt ovanligt att nyhögeraktivister inte förmår skilja på sak och person.

Kan inte vara lätt för kvinnorna i Israel att behöva göra abort illegalt - men godhetsapostlarna är säkert nöjdaSkrattande
    Du kan ju ta och kolla upp det du (miss)förstått om israelsik abortlagstiftning.
    Inga restriktioner för kvinnor under 18 eller över 40.
    Inga restriktioner för ogifta kvinnor
    -"- om fysiska eller mentala defekter kan befaras
    -"- resultatet av våldtäkt, incest eller andra övergrepp
    -"- om graviditeten kan äventyra kvinnans fysika eller emotionella hälsa.
    Kostnadsfritt för tonåringar och soldater under militärtjänstgöring, och det täcks numera av sjukförsäkring för kvinnor upp till 33 år.
    96% av kvinnorna som får träffa socialarbetare och läkare (de du föraktfullt kallar "godhetsapostlar"...) får sin abort godkänd. Skulle man mot förmodan inte bli godkänd kostar det kanske motsvarande 5000 SEK på en privatklinik utan frågor, diskretare och snabbare än genom officiella vägen.
    Ingenvårdpersonal har någonsin åtalats för dessa ingrepp. 

2017 var sist någon försökte sig på att lägga fram ett förslag i Knesset om försämring av aborträtten. Det röstades ner med kraftig majoritet. Inte bara från vänsterhåll, utan även från ortodoxa Rabbis.

Är det praxis bland svenska socialdemokrater att ha så dålig koll på det ni kritiserar, särskilt när det gäller Israel?
    Det skullevara mer hedervärt om du ömmade lite för de kvinnor som lever under "kära systerpartis" styre, där aborter är förbjudna och endast tillåts om kvinnans liv är i fara. Inte ens våldtäkt och incest är skäl för abort där "kära systerparti" styr. Dessa kvinnor vänder sig ofta till Israelisk sjukvård för att få en abort, som ofta betalas av välgörenhetsorganisationer i Israel.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • RebeckaZ70
    Digestive skrev 2019-07-20 17:20:43 följande:
    Det ska bli så intressant när sakernas förhållanden förändras och när jag ställer mig bakom en mer vänsterorienterad politik...

...du vet som för herrans massa år sedan och då du inte hade ett enda ont ord att rikta åt mitt håll.

Jag är en anarkist och totalt illojal mot politiska ideologier liksom politiska partier. Det finns inte på kartan att jag köper några hundraåriga recept för teoretiska utopier och sedan anser att jag är färdig med den politiska tanken...

...sådant är fårets roll, som överhuvudtaget tänker och uppträder som att det finns ett vi... och ett dem.

Men visst, passa du på att kalla mig för nyhögeraktivist. Fånga din lyckas fjäril innan den försvinner...
    Det kanske är jag som är "nyhögeraktivisten" som avses?
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • RebeckaZ70
    FDFMGA skrev 2019-07-21 08:15:05 följande:
    Mm, mina uppgifter kom från Wikipedia.  Där skriver man väl ungefär just exakt det du och jag påstår men utan dina förskönande omskrivningar.

Så restriktionerna avser bara kvinnor mellan 18 och 40 och det är väl dessa som tvingas till illegala aborter. 
    Jag kan inte se att det står något om "godhetsapostlar" på wikipediaartikeln. Du kanske har någon socialdemokratisk autotranslate i din webläsare som översätter fakta till förklenande beskriviningar om sånt socialdemokrater inte förutsätts gilla, som t.ex. översätter "termination comittee" till "godhetsapostlar".  

Det som ditt socialdemokratiska översättningsprogram kallar illegala aborter är i den verkliga världen privatkliniker där frågor inte ställs eller registreras. Ingen vårdpersonal har någonsin åtalats för "illegala aborter" vilket i praktiken innebär att lagen enbart finns för syns skull.

Wikipediaartikeln säger vidare att 200 blev nekade under 2003, om de hade "White lie" om att fadern inte var den de var giftta med så hade de godkänts. Så fungerar det i praktiken.

Lite Israelbashing hör väl till, samtidigt som man blundar för hur det ser ut i grannländerna, inte minst i de områden som styrs av socialdemokraternas "kära systerparti".
  • RebeckaZ70
    FDFMGA skrev 2019-07-21 10:10:24 följande:
    Nu är mina kunskaper om Israel i allmänhet och landets abortlagstiftning och dess tillämpning rätt obefintliga, vilket för övrigt även gäller andra Mellanösternstater.

Det jag kunde utläsa av wikipediaartikeln är att man har två parallella system, ett officiellt som i stor utsträckning beviljar abort till gravida kvinnor som befinner sig utanför vad man förmodligen betraktar som lämplig ålder för barnafödande - alltså kvinnor under 18 eller över 40.

Och så har man ett inofficiellt system där kvinnor kan vända sig till privata kliniker och betala för abort, detta system är formellt illegalt men i praktiken fungerar det utan att den som utför aborterna riskerar att få fängelse i och med att inga åtal väcks - formell kan dock den privata abortören få ett mångårigt straff.

Det är säkert ett system som passar i Israel men som svensk och som vän till flera kvinnor som gjort abort så anser jag att ett system där kvinnan själv får avgöra utan moraliserande pekfingrar eller att betala för aborten är att föredra.
    Det märks alltför tydligt...

Det du får ha i åtanke är att trots att Israel i mångt och mycket är ett modernt västerländskt samhälle så vilar mycket fortfarande på olika religiösa traditioner och lagstifting och är inte direkt översättbara till svenska förhållanden, istället bör man titta på hur det ser ut i den katolska världen, och inte minst i det man kan kalla de "religiöst styrda" staterna i USA, t.ex. Alabama och andra länder där olika religioner har stort inflytande på människors vardag. Då ser man att Israel är ganska progressivt och anpassningsbart.
  • RebeckaZ70
    Mentat skrev 2019-07-28 10:58:30 följande:
    Ja, det är ju exakt det som är min iakttagelse: Vänstern verkar inte ha några som helst problem med att ha med den illröda vänstern att göra. För mig är det totalt ologiskt!
    Vad gäller tidsperspektivet så var (v) uttalat kommunistiskt fram till murens fall. Partiledaren kallade sig stolt kommunist fram till 2005. (sd) bildades helt klart ur en rasistisk sörja men har försökt fjärma sig från de rötterna under rätt lång tid nu, under hela Åkessons tid som partiledare åtminstone.
    Nej, jag vidhåller att (sd) och (v) rent logiskt borde behandlas på samma sätt. De har en principiellt likartad historia under någotsånär samma tid. Må vara att vi inte är överens, men jag har framfört mina argument och du dina.
    Man kan säga mycket om SD men de är inte dom som sitter i ett hus som är köpt med blodspengar från sovjetunionen.
    (För att inte tala om vänsterpartiets hamaskramande, men det hör väl hemma i en annan tråd...)
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2019-07-29 09:22:25 följande:

Tycker du att det är rimligt att i sammanhanget försvara ett parti som under åren kopplats ihop med Putinvänlig politik, spekulativa ryska husaffärer i mångmiljonklassen och som har riksdagsledamöter som anser att judar inte är svenska och som hånskrattar  åt judeskämt?

Nu får du förklara hur du gör kopplingen till att jag skriver "man kan säga mycket om SD" till att jag försvarar SD?

Svara!

Jag sätter fokus på att ditt samarbetsparti sitter i ett hus som är betalt med blodspengar från en diktatur och det får du till att jag försvarar SD?

Är det för varmt i rummet du befinner dig i?
    Baby
  • RebeckaZ70
    KillBill skrev 2019-07-29 10:09:01 följande:

Om du inte förstår så hyser jag ingen förhoppning om att du kommer att förstå.

.
    Var det allt du hade som svar?

Inte särskilt förvånad.

Hoppas du hittat en fungerande fläkt som kan svalka ditt huvud.

Baby
  • RebeckaZ70

Idag har jag fått reda på att om jag kritiserar vänsterpartiet så stödjer jag SD.

Fantastiskt.

• RebeckaZ70
    Digestive skrev 2019-07-29 10:33:45 följande:
    Du måste verbalt bajsa varje gång du nämner SD för att inte försvara partiet. Att nämna SD rent generiskt eller med enbart en underförstådd pik, är det samma som att vilja ha Jimmie Åkesson som kung/statsminister/ärkebiskop-kombo.

Förstår du inte det här så förstår du inte ens vad du själv tycker och tänker om SD. Jag ska passa på att nämna SD fem gånger till bara för mätta behovet att de överhuvudtaget nämns här.

SD. SD. SD. SD. SD.
    Du glömde tre kräksmiley som är ett minimum när SD nämns, för att inte bli automatiskt brunsmetad: KräksKräksKräks

Så, nu är ordningen återställd.
    Digestive skrev 2019-07-29 10:35:13 följande:
    Det här är svensk allmänbildning. Du har varit borta för länge...
    Jag var i Sverige så sent som för 3 veckor sedan, en händelse då är värt ett eget inlägg som kanske kommer så småningom.

• RebeckaZ70
    Digestive skrev 2019-07-29 11:41:23 följande:
    Tack! - man kan aldrig vara nog så säker.

Vad gjorde folket här innan SD egentligen? Man undrar liksom vad som fyllde tomrummet då eller alternativt vad som trycktes bort för att ge plats för detta konstanta SD-fokus.

Hoppas besöket blev helt ok allt som allt!

Det kan man undra, men säkert aldrig få något svar på. de nuvarande SD-väljarna och sympatisörerna fanns ju i andra partier då, inte minst inom (S) själva.

Jodå, tack, det blev ett trevligt besök i det stora hela. Vi återkommer i mitten av Augusti, då blir det Falun och Sabaton Open Air för oss.

Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?